LPG ervaringen
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
LPG ervaringen
Hallo HY-rijders.
Ik ben op zoek naar ervaringen met LPG (en een H78 motor).
Do's and don'ts, wetenswaardigheden, dat soort dingen.
bv : moeten er andere bougies in? (kouder, warmer)
de klepspeling zou ruimer mogen liet ik me vertellen.
nog aanpassingen aan het onstekingstijdstip nodig?
zijn er verbruikscijfers bekend?
zijn er nog andere zaken om op te letten?
Groetjes,
Aad
Ik ben op zoek naar ervaringen met LPG (en een H78 motor).
Do's and don'ts, wetenswaardigheden, dat soort dingen.
bv : moeten er andere bougies in? (kouder, warmer)
de klepspeling zou ruimer mogen liet ik me vertellen.
nog aanpassingen aan het onstekingstijdstip nodig?
zijn er verbruikscijfers bekend?
zijn er nog andere zaken om op te letten?
Groetjes,
Aad
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Iemand nog adressen voor goede inbouw?
Liefst hier in 't oosten (Twente). Want dat is een van de zaken op m'n verlanglijstje, op gas rijden
En favoriete inbouwplekken? Ik heb een imperiaal, maar op het dak lijkt mij niet echt super. Luik naast 't reservewiel ziet er wel interessant uit op zich (kan op dit moment een normale gasfles in voor 't gasfornuis).
En een 123ignition is dan helemaal een must toch?
Liefst hier in 't oosten (Twente). Want dat is een van de zaken op m'n verlanglijstje, op gas rijden

En favoriete inbouwplekken? Ik heb een imperiaal, maar op het dak lijkt mij niet echt super. Luik naast 't reservewiel ziet er wel interessant uit op zich (kan op dit moment een normale gasfles in voor 't gasfornuis).
En een 123ignition is dan helemaal een must toch?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Ik heb de inbouw gewoon zelf gedaan, spullen gekocht bij GMS te alkmaar. ( http://www.gms.nl )
De 185 liter
(bruto) tank ligt overdwars achterin (voor de achterdeurtjes)
(geen verlengde HY)
Ik heb inderdaad een 123 (met vacuum aansluiting maar die is nog niet aangesloten en meet dus gewoon de atmosfeerdruk) het start en loopt fantastisch.
Met 19x400 banden loopt ie meer dan 100 kmh (gemeten met GPS) maar ik durf niet echt lang volgas aangezien het blok dan meer dan 4000 rpm draait en dat schijnt niet te mogen (H78 blok uit 1978)
Op de trip van onlangs naar Normandie (kruissnelheid dik 90 kmh) was het verbruik 1:7
De 185 liter

(geen verlengde HY)
Ik heb inderdaad een 123 (met vacuum aansluiting maar die is nog niet aangesloten en meet dus gewoon de atmosfeerdruk) het start en loopt fantastisch.
Met 19x400 banden loopt ie meer dan 100 kmh (gemeten met GPS) maar ik durf niet echt lang volgas aangezien het blok dan meer dan 4000 rpm draait en dat schijnt niet te mogen (H78 blok uit 1978)
Op de trip van onlangs naar Normandie (kruissnelheid dik 90 kmh) was het verbruik 1:7

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Ik kan me zo voorstellen dat je dat wel uit je hoofd laat,maar bedenk wel
dat je dus altijd met een lege vlotterkamer rijdt en dus ooit je vlotter kapot rammelt.Ik spreek hier uit ervaring en was in heel Oostenrijk nergens te koop,ik heb hem dus moeten lijmen en drogen met de fohn van mijn vrouw en toen afvijlen en daarna de 2 Tauerntunnels door.
Dat noemen ze dan avontuur.Ik schrijf je dit omdat ik weet dat je plannen
voor Schotland heb en daar is LPG schaars,dus als je aan een reserve
vlotter kan komen,zeker meenemen,kan veel ellende besparen.
dat je dus altijd met een lege vlotterkamer rijdt en dus ooit je vlotter kapot rammelt.Ik spreek hier uit ervaring en was in heel Oostenrijk nergens te koop,ik heb hem dus moeten lijmen en drogen met de fohn van mijn vrouw en toen afvijlen en daarna de 2 Tauerntunnels door.
Dat noemen ze dan avontuur.Ik schrijf je dit omdat ik weet dat je plannen
voor Schotland heb en daar is LPG schaars,dus als je aan een reserve
vlotter kan komen,zeker meenemen,kan veel ellende besparen.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Aha, dat wilde dus niet zo vlotten begrijp ik 
Wat mij betreft rij ik nooit meer een meter op benzine, maar bedankt voor de tip.
Voordat ik naar dunbegaste gebieden ga zoek ik altijd eerst op internet waar de gaspompen staan.
Op Slopie, de te demonteren OpritHY zit zelfs nog een hele reservecarb voor het geval...

Wat mij betreft rij ik nooit meer een meter op benzine, maar bedankt voor de tip.
Voordat ik naar dunbegaste gebieden ga zoek ik altijd eerst op internet waar de gaspompen staan.
Op Slopie, de te demonteren OpritHY zit zelfs nog een hele reservecarb voor het geval...
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Aan wat voor buitenmaten moet ik bij die 185 litertank denken?
GMS Alkmaar, zal ik onthouden... ik woon zelf in Enschede maar m'n ouders (met dubbele carport
) wonen in Heerhugowaard 
Update 6/7/2005: GMS Alkmaar doet niet meer aan LPG inbouw sinds sep 2004!
Update 18/7: maar levert nog wel bouwpakketten
prijsindicatie: 685 euro inc BTW voor complete pakket voor 120 t/m 230 liter tank (ik neem aan zonder tank dan, want zou wel vreemd zijn als 120 en 230 liter net zo duur zijn toch?)
Maar heb van hun een ander adres gekregen: Van der Helm Autogasspecialisten in Hengelo.
GMS Alkmaar, zal ik onthouden... ik woon zelf in Enschede maar m'n ouders (met dubbele carport


Update 6/7/2005: GMS Alkmaar doet niet meer aan LPG inbouw sinds sep 2004!
Update 18/7: maar levert nog wel bouwpakketten

Maar heb van hun een ander adres gekregen: Van der Helm Autogasspecialisten in Hengelo.
Laatst gewijzigd door LEiPiE op ma jul 18, 2005 3:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Ik dacht 45 cm doorsnede en een paar cm over tussen de wielkasten.
ik heb 't gewoon telefonisch besteld, ze hebben een kant en klaar pakket voor inbouw waar alles bij zit, inclusief een hele mooie gasventuri voor bovenop je carburator.
Alleen de regelgeving moet je zelf uitpluizen, maar da's te doen.
Je kan wel vragen stellen aan hun helpdesk.
Afstellen is ook een makkie.
Enne Gerard, ik heb nooit veel haast als ik op vakantie ben hoor.
Als je even moet wachten smeer je ondertussen een boterham of drink een bak koffie. Je hebt toch alles bij je
ik heb 't gewoon telefonisch besteld, ze hebben een kant en klaar pakket voor inbouw waar alles bij zit, inclusief een hele mooie gasventuri voor bovenop je carburator.
Alleen de regelgeving moet je zelf uitpluizen, maar da's te doen.
Je kan wel vragen stellen aan hun helpdesk.
Afstellen is ook een makkie.
Enne Gerard, ik heb nooit veel haast als ik op vakantie ben hoor.
Als je even moet wachten smeer je ondertussen een boterham of drink een bak koffie. Je hebt toch alles bij je

- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Bij ons moet er ook een keuring worden gedaan.
Bij elke grote wijziging aan een voertuig moet dat aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) worden doorgegeven en in sommige gevallen, zoals brandstof, moet de RDW dan een keuring uitvoeren. Op zich ook wel een fijn idee dat er iemand je zelfbouw keurt
Hoe het in Belgie zit met wel of niet zelf inbouwen weet ik helaas niet, ik denk dat je daarvoor het best kan aankloppen bij het Belgische equivalent van de RDW.
Ik heb het helaas te druk gehad nog voor m'n vakantie LPG in te bouwen, dus de komende 1500KM worden nog duur
Donderdag eerst even een beurt bij de Citroen dealer voor de zekerheid (en de kans zelf MurpHY van onder te bekijken)
Bij elke grote wijziging aan een voertuig moet dat aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) worden doorgegeven en in sommige gevallen, zoals brandstof, moet de RDW dan een keuring uitvoeren. Op zich ook wel een fijn idee dat er iemand je zelfbouw keurt

Hoe het in Belgie zit met wel of niet zelf inbouwen weet ik helaas niet, ik denk dat je daarvoor het best kan aankloppen bij het Belgische equivalent van de RDW.
Ik heb het helaas te druk gehad nog voor m'n vakantie LPG in te bouwen, dus de komende 1500KM worden nog duur

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Ha Robin,
ook in belgie kan je het zelf doen maar moet er ook gekeurd worden.
Ik ken iemand in belgie die best bereidt is om jouw HY van een installatie te voorzien voor een schappelijke prijs (hij bouwt ze ook in 2cv's).
via http://www.operation2cv.com kan je hem bereiken (contactformulier)
enne grote beurt bij een citroengarage? hebben ze daar nog wel iemand met HY ervaring dan? Ik vrees dat je vakantiegeld dan al wel op is....
(de mijne wel vermoed ik)
Aad
ook in belgie kan je het zelf doen maar moet er ook gekeurd worden.
Ik ken iemand in belgie die best bereidt is om jouw HY van een installatie te voorzien voor een schappelijke prijs (hij bouwt ze ook in 2cv's).
via http://www.operation2cv.com kan je hem bereiken (contactformulier)
enne grote beurt bij een citroengarage? hebben ze daar nog wel iemand met HY ervaring dan? Ik vrees dat je vakantiegeld dan al wel op is....
(de mijne wel vermoed ik)
Aad