Blokkerende remschoenen
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: di mei 06, 2008 4:45 pm
- Locatie: Roemenie
Blokkerende remschoenen
Mijn linker wiel blijkt vast te zitten,na 4 uur timmeren krijg ik er nog steeds geen beweging in.
Kan iemand mij vertellen welke moeren juist los moeten en indien speciaal gereedschap bij te pas komt?
Alvast bedankt
Kan iemand mij vertellen welke moeren juist los moeten en indien speciaal gereedschap bij te pas komt?
Alvast bedankt
Re: Blokkerende remschoenen
Hoi Mark,
Ik ga er even vanuit dat je remtrommel vast blijft zitten zodat je wiel niet meer kan draaien en dat je niet bedoelt dat je het wiel niet verwisseld krijgt. Als na vier uur je remschoen nog steeds niet is losgeschoten ligt het waarschijnlijk niet aan een verstopte rubberen remleiding. Waarschijnlijk zit je cupje helemaal vast. Er zit niets anders op dan je trommel open te trekken om te kijken wat er aan de hand is... De procedure om je trommel open te trekken staat ongetwijfeld ergens op die forum. Je hebt uit mijn hoofd aan speciaal gereedschap een pijpsleuteltje 11 nodig, een slagtrekker is handig, centreergereedschap en iets wat om de stelnokken past om deze netjes af te stellen.
Grtn,
Ree
Ik ga er even vanuit dat je remtrommel vast blijft zitten zodat je wiel niet meer kan draaien en dat je niet bedoelt dat je het wiel niet verwisseld krijgt. Als na vier uur je remschoen nog steeds niet is losgeschoten ligt het waarschijnlijk niet aan een verstopte rubberen remleiding. Waarschijnlijk zit je cupje helemaal vast. Er zit niets anders op dan je trommel open te trekken om te kijken wat er aan de hand is... De procedure om je trommel open te trekken staat ongetwijfeld ergens op die forum. Je hebt uit mijn hoofd aan speciaal gereedschap een pijpsleuteltje 11 nodig, een slagtrekker is handig, centreergereedschap en iets wat om de stelnokken past om deze netjes af te stellen.
Grtn,
Ree
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: di mei 06, 2008 4:45 pm
- Locatie: Roemenie
Re: Blokkerende remschoenen
Hallo Ree,
slagtrekker en centreergereedschap mag ik al vergeten.Graag had ik vernomen indien behalve de grote midden moer en de 6 schroeven van 10 nog iets los moet.Het zit zo vast dat ik niet zeker ben indien de remschoenen de zaak tegen houdt of indien ik vergeten ben iets anders los te maken.
slagtrekker en centreergereedschap mag ik al vergeten.Graag had ik vernomen indien behalve de grote midden moer en de 6 schroeven van 10 nog iets los moet.Het zit zo vast dat ik niet zeker ben indien de remschoenen de zaak tegen houdt of indien ik vergeten ben iets anders los te maken.
Re: Blokkerende remschoenen
Met de centrale moer, die zes boutjes en je remschoenen afstellen kan je trommel eraf. Dat remmen afstellen gaat dus al niet en daarom zal het wat lastig gaan. Het zit er dik in dat de remschoen de boel tegen houdt, met een beetje pech zit ie een stukje ingevreten in je trommel 
Ik verwacht niet dat het zo 123 zonder slagtrekker gaat lukken.
Als je zelf een lasapparaat hebt, kan je van drie oude wielmoeren zelf een slagtrekker maken. Hierbij gebruik je je wiel als gewicht. Anders kan je een dergelijke trekker ook bestellen bij CitroTech.

Grtn,
Ree

Ik verwacht niet dat het zo 123 zonder slagtrekker gaat lukken.
Als je zelf een lasapparaat hebt, kan je van drie oude wielmoeren zelf een slagtrekker maken. Hierbij gebruik je je wiel als gewicht. Anders kan je een dergelijke trekker ook bestellen bij CitroTech.

Grtn,
Ree
Re: Blokkerende remschoenen
je hebt nog nooit een trommel van een HY eraf gehaalt?Marc Pomat schreef:Hallo Ree,
slagtrekker en centreergereedschap mag ik al vergeten.Graag had ik vernomen indien behalve de grote midden moer en de 6 schroeven van 10 nog iets los moet.Het zit zo vast dat ik niet zeker ben indien de remschoenen de zaak tegen houdt of indien ik vergeten ben iets anders los te maken.
Het is een lager wat je uit elkaar moet trekken, met een overgangspassing.
Dat kan dus behoorlijk vast zitten, ookal zitten de remschoenen vrij.
Soms gaat het door tegen de band aan te slaan (met het wiel dus nog op de trommel) maar soms moet je met een grote slagtrekkel al behoorlijk hengsten.
Ik heb zelf een slagtrekker gemaakt van 3 omgebogen strippen die ik achter de wielmoeren zet. Die strippen aan een as van 35mm gelast en op die as schuift een bus van een paar kilo.
Behalve de moer van en aandrijfas en de 6 boutje van de lagerflens hoeft er niks los.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: di mei 06, 2008 4:45 pm
- Locatie: Roemenie
Re: Blokkerende remschoenen
Eindelijk een mekanieker gevonden ,het bleek de remcilinders (remtrommels ?) te zijn die door roest bleven hangen.Hij heeft mij aangeraden die te vernieuwen samen met de remschoenen die ook versleten zijn.Kan iemand mij vertellen wat een paar remcilinders en remschoenen kosten?
Re: Blokkerende remschoenen
Hou je vast:
Voor de voorremmen vier nieuwe cupjes: €525
Vier schoenen: €128
Nieuwe rubbertjes: €24
En verder nog wat nieuwe veertjes, splitpennen, DOT4, kopervet etc. Misschien moeten je trommels ook uitgedraaid worden. Dan komt achter nog, dat is wat goedkoper. Hier staat alles. En dan gaan er nog heel wat manuren in zitten. Reken op de voorremmen alleen al 8 uur werk, met wat geluk twee uur minder. Laat dit werk niet uitvoeren door mensen die geen ervaring hebben met de voorremmen van een HY, want dan ben je alsnog veel geld kwijt maar blijft het tobben
Grtn,
Ree
ps, reviseer zowel links als rechts, anders blijft het ook tobben...
Voor de voorremmen vier nieuwe cupjes: €525
Vier schoenen: €128
Nieuwe rubbertjes: €24
En verder nog wat nieuwe veertjes, splitpennen, DOT4, kopervet etc. Misschien moeten je trommels ook uitgedraaid worden. Dan komt achter nog, dat is wat goedkoper. Hier staat alles. En dan gaan er nog heel wat manuren in zitten. Reken op de voorremmen alleen al 8 uur werk, met wat geluk twee uur minder. Laat dit werk niet uitvoeren door mensen die geen ervaring hebben met de voorremmen van een HY, want dan ben je alsnog veel geld kwijt maar blijft het tobben

Grtn,
Ree
ps, reviseer zowel links als rechts, anders blijft het ook tobben...