De Rode Bandweer HY

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Re: De Rode Bandweer HY

Bericht door LEiPiE »

Kwa lak kun je alle kanten op. Wil je 'm in de K2-autolak (2 componenten) zetten, dan moet je voordat je daar in investeert 'm heel goed roestvrij en strak krijgen, anders is het eigenlijk zonde van het geld (idem voor laten spuiten, wat over het algemeen ook zo'n lak is).

Dan heb je nog wat tussenwegen met semi-professionele 1-componentlak en origineel-vervangende autolak (zie Brezan e.d.).
En dan heb je nog de enorme range van bouwmarktverf, dan kun je ook voor milieuvriendelijke acryl gaan als je dat wil bijvoorbeeld.

Zelf gebruik ik Hammerite ("mooi over roest" ;)) voor alles wat zilvergrijs wordt en heb ik tot nu toe een pot Gamma hoogglansverf gebruikt die ik bij mijn bus kreeg voor het rood. Die pot is helaas onbruikbaar geworden na zoveel jaar en ik kan het kleurnummer niet achterhalen. En ach, is ook niet zo'n mooie kleur :) Ik werk nu bij met een spuitbus van Motip die MurpHY's originele kleur behoort te zijn (zie verder op).
Voordeel van goedkope verf is dat je 't zo bij kunt halen en als je bus niet in topstaat is kun je 't altijd zo bijwerken.

Kijk eens of er tegen je dashboard aan de zijkant als je je rechterdeur open doet een klein rond plaatje kunt vinden. Daar staat in ieder geval je originele fabriekskleurnummer op, altijd leuk om te weten. Grote kans dat het bij een ambulance simpelweg grijs is (AC 109 Gris Metallisé, zie ook deze pdf voor een paar kleuren.
Wie weet wil je de originele kleur wel terug :)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
la souris
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door la souris »

ik gebruik gewone verf omdat ik ook nog aan renoren ben dus altyd weer kan bijwerkwn ik giet er wel owatrol olie bij om roest werking tegen te gaan en de verf vloeit mooier.succes la Souries
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Als je nog geen kleur weet en het moet wel van Citroën zijn KLIK DAN EENS HIER
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: DR-47-09
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

Super gaaf dat kleurenpalet! weet nog niet of we de kleuren van het bouwjaar aanhouden, maar waarschijnlijk wordt ie helemaal rood of rood met een wit dak.
of geel :P
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

of geel
Hoezoooo ??? Geel .... ??? Ach ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

Ottje schreef:
of geel
Hoezoooo ??? Geel .... ??? Ach ...
Ja klopt.. das wel erg afgezaagd he! Nee, dan toch maar oranje! en een mooie hup holland hup sticker erop!
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Ja klopt.. das wel erg afgezaagd he!
nééé ... NOU MOE !!! ... NOU WORDT 'IE HELEMAAL MOOI ... !!! Hebt het filmpje in mijn voetnoot nog nooit bekeken hè ... ??? LET OP UWE WOORDEN !!!

(P.S. Para-Plu: Blijven lachen !! :lol: :lol: :lol: )
(P.S.-2: je zou nu bijvoorbeeld kunnen beginnen met: "Ooops ... " o.i.d. )

Overigens heb ik mijn "edel stalen ros" (handmatig) bedekt met uiteindelijk twee lagen "Sigma S2U Gloss"- lak. De sterkte en kras-vastheid is equivalent aan die van autolak maar is dus handmatig, zoals gewone lak, op te brengen (kwast - roller - spuit). In elke (goede) verfwinkel te koop en in alle palet-tinten.

Succes !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

Ottje schreef:
Ja klopt.. das wel erg afgezaagd he!
nééé ... NOU MOE !!! ... NOU WORDT 'IE HELEMAAL MOOI ... !!! Hebt het filmpje in mijn voetnoot nog nooit bekeken hè ... ??? LET OP UWE WOORDEN !!!

(P.S. Para-Plu: Blijven lachen !! :lol: :lol: :lol: )
(P.S.-2: je zou nu bijvoorbeeld kunnen beginnen met: "Ooops ... " o.i.d. )

Overigens heb ik mijn "edel stalen ros" (handmatig) bedekt met uiteindelijk twee lagen "Sigma S2U Gloss"- lak. De sterkte en kras-vastheid is equivalent aan die van autolak maar is dus handmatig, zoals gewone lak, op te brengen (kwast - roller - spuit). In elke (goede) verfwinkel te koop en in alle palet-tinten.

Succes !
Oh heb ik Ottje tuk! Ooops, sorry wist niet dat ie zo gevoelige was ;).
Sigma, dat klinkt bekend in de oren, zal binnenkort is ff naar de verfwinkel gaan.
Of ik dat filmpje heb gezien, das geloof ik 1 van de eerste dingen die ik van de hy zag.
Ik lag te kwijlen achter m'n comp. En toe ik hoorde dat 'de man in kwastie;)' helemaal niks
van die auto wist en eigenlijk een n00b was maar de bus wel helemaal opgeknapt heeft.
Dacht ik, dus dat kan ik ook :P
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

Goed de reparaties zijn begonnen.
Ik kwam er achter dat er toch stiekem wat roest zit aan de binnenkant!
Net onder het achter zijraam, iemand een idee hoeveel mm staal ik hier
voor moet gebruiken om dit weer dicht te lassen? ik ga het denk ik
met elektrode lassen.

Afbeelding
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Is het door, of is het alleen forse vliegroest?

Als het niet door is zou ik het schuren en opnieuw in de verf zetten.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ree: volgens mij is er juist al een stuk uitgeslepen, je kijkt zo recht in de kokerbalk, daar helpt verf niet bij :D

Standaard is dat staal 0.75mm (vandaar de ribbels om het nog een beetje sterkte te geven), maar dikker of dunner is allemaal naar eigen smaak en verkrijgbaarheid natuurlijk.
Met electrode lassen zou ik zelf niet doen, dat is te zwaar voor het staal dan brandt je er doorheen (tenzij er andere manieren van met electrode zijn dan ik in gedachten heb of je er natuurlijk erg bedreven in bent).

Probeer ook even de rest van de koker te bekijken, is de roest die we kunnen zien in de kokerbalk vliegroest?
Lijkt bijna of er water in heeft gestaan?

De raamomlijsting ziet er lekker stevig uit in ieder geval.

Leuk te zien dat hij inderdaad origineel Gris Metallisé is (had je nog een kleurnummer kunnen vinden tegen het dashboard aan?)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Hier kijk je inderdaad het kokerbalkje in. Zou eerst het balkje daarachter behandelen alvorens het weer dicht te gaan lassen. Misschien heeft het raamrubber door de jaren heen wat water doorgelaten. Misschien eerst daar mee beginnen om dat te controleren anders heb je over een paar jaar weer hetzelfde.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Aah, ik ziet het.

Inderdaad. Oorzaak wegnemen, binnenkant behandelen en het gat dichtmaken. Lijmen gaat ook prima.
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

Het is niet het kokerbalkje, maar eigenlijk net boven het kokerbalkje.
De oorzaak is dat waar de 2 plaatdelen aan de buitenkant van de auto net niet dicht is (lichte roest).
Ik kan er net doorheen kijken, dus ik ga binnenkort eerst even kijken wie een mig mag heeft.
En dan er een plaatje oplassen voordat ik het gat weer dicht las. Wel een rotwerkje zo onder het raam :S.
Maarja, moet gebeuren!
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

met electrode lassen gaat niet lukken, of je moet er écht goed in zijn.

Ik vind het al heel lastig gaan met co2.
Plaats reactie