De Rode Bandweer HY

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Re: De Rode Bandweer HY

Bericht door citrofielnl »

Ree schreef:Dat is inderdaad de zomer/winterstand schakelaar. Ik weet niet zo goed waarom je hem op winterstand zou zetten. Hoe kouder de ingezogen lucht, hoe efficiënter de motor loopt...

Heb je een koelwatertemp meter? Met dit weer moet er eigenlijk ook een hoes voor de neus, maar daar moet je wat voorzichtig mee zijn want daarmee kan HY ook te heet worden.
Ik kan wel vertellen waarom: ik heb namelijk jaren zonder gereden en zelfs op een koude herfstdag had ik last van een bevriezende carburateur (zelfs met schort) wanneer ik met relatief koude motor bijvoorbeeld de snelweg op ga (daar woon ik vlak bij). De winterstand voorkomt dat, immers: warmere lucht wordt aangezogen. Inmiddels heb ik het ook op mijn bus gebouwd. Niet voor niets dus.

Gr CitrofielNL
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Gooohhh ... geweldig !!!
Ik geniet (op een afstandje) van jullie werkzaamheden ! En constateer a.d.h.v. jullie foto's dat cruciale delen van de bus nog in uitstekende conditie verkeren !!!
Voor mij een bewijs (temeer) dat dit een een geweldige aankoop is geweest !
Ga zo door en schroom niet zoveel mogelijk foto's en ervaringen te plaatsen/schrijven.
D´r zijn een heleboel "mede-genieters" van jullie wederwaardigheden...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Met dit weer moet er eigenlijk ook een hoes voor de neus, maar daar moet je wat voorzichtig mee zijn want daarmee kan HY ook te heet worden.
Normaliter hanteer ikzelf de regel: 10*C: hoes 1/3 dicht; 5*C 2/3 dicht en bij 0*C geheel dicht ... althans: bij niet te lange afstanden. Bij langere ritten gaat de hoes 1/3 eerder open. Tot dusver werkt dit (nog steeds) uitstekend maar: mijn mening voor een betere ...!
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

citrofielnl schreef:Ik kan wel vertellen waarom: ik heb namelijk jaren zonder gereden en zelfs op een koude herfstdag had ik last van een bevriezende carburateur (zelfs met schort) wanneer ik met relatief koude motor bijvoorbeeld de snelweg op ga (daar woon ik vlak bij). De winterstand voorkomt dat, immers: warmere lucht wordt aangezogen. Inmiddels heb ik het ook op mijn bus gebouwd. Niet voor niets dus.
Ja, logisch. Ik heb er nooit last van, maar dat verschilt per bus. Toch zou ik hem bij warme motor zo snel mogelijk weer op de "zomerstand" zetten. Zo uit mijn hoofd geeft 10 graden koudere lucht 1% meer rendement uit je motor. Met die lucht langs je inlaatspruitstuk merk je dat volgens mij wel in je verbruik/power.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Hoeveel is 1% van "weinig vermogen"? :?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Als je met lucht van 0 graden 1:8 rijdt, gaat het met lucht van 150 graden naar de 1:7. Boeie :lol:
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: DR-47-09
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

Er zit een koelwater meter op de bus. Dus dat is goed, maar met dat windvangertje dat hebben we al gemerkt dat dat werkt! Enorme verschillen!
Ik heb gister nog ff beide voorspatborden eraf gehaald. Bij 1 zat roest en dacht laat ik het maar meteen goed doen en daar zat dus ook roest.
Daar zit echt meer roest onder dan de meeste denken volgens mijn! Vrijdag gaan we de kleur van de bus bepalen...
Het word rood, groen of blauw.. Spannend. En we gaan de velgen, spiegels, koplampen, bumpers, stoelen, bankjes en de ladder laten poedercoaten.
Deze worden waarschijnlijk grijs/creme kleurig.
Van het weekend heb ik ff een 2dehands golfplaat, spiegels en een knipperlichtje gekocht. En as zaterdag gaan we een deel van de nieuwe golfplaat erin laten zetten. En een van de kokerbalkjes aan de zijkant van de bus. Zaterdag word het lassen dag!
Ik beuk er lekker doorheen :D
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Je pakt het erg voortvarend aan. Chapeau!
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

Ja, half werk is pruts werk. Ik ben ook al wat pruts werk tegen gekomen, plamuur! AAHHH!! vreselijk, wie dat gebruikt op z'n bus is echt slecht bezig.
En helemaal huis tuin en keuken plamuur dat zo lekker openbarst na een jaar of wat. Metaal is tegek, plamuur is niet leuk dus liever niet!
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

Dus was ik stiekem zelf ook aan het prutsen! Dus nu maar eens serieus aan de slag gegaan :D
Helaas zat er dus toch nog wat roest verborgen. Maar die hebt ik lekker aangepakt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Dit gaat de goede kant op en wordt meteen goed aangepakt!

Hopelijk blijft de titel "De Rode brandweer HY" gehandhaafd want een groene of blauwe brandweer.... ;)
Ik meende mij te herrineren dat er op de deuren nog iets (lees vaag) van een logo of letters te zien was.
Zou leuk zijn als je deze logos en belettering weer in ere kan herstellen.. als de bus tenslotte rood blijft.
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

Nou mocht het een brandweer blijven, dan is dat zeker een goed idee! Bedankt voor het compliment!
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Hey Sherlock Plu ...
Je bent héél (!!) goed bezig ( jaja, "wai blaive krieties ..."). Waarbij ik blijf bij mijn eerder-eerder-eerdere gememoreerde stelling dat je ècht een bus in héél goede conditie hebt gekocht. Als ik die spatborden zie waar je mee bezig bent en dat ietsiepietsie roest wat er op zit/zat ... waauw ! Bij mijn bus was destijds die (vliegroest-) rand nauwelijks meer terug te vinden ... (was dus hééélemaal weggeroest ... foetsie ...)
En, nu je tóch bezig bent: schenk óók even aandacht aan de onderzijde van de cabinevloer nèt achter de haakse hoek van het "driehoekje". Daar kun je nu makkelijk bij en vaak is dat óók een kritisch punt ... want daar wordt al het opspattend regenwater van het wiel tegenaan gegooid.
Steengoei foto's trouwens !
Enne ...
Hopelijk blijft de titel "De Rode brandweer HY" gehandhaafd want een groene of blauwe brandweer....
mijn "gevoel" onderschrijft deez' gedachte waarbij het i.d.d. ècht uniek zou zijn als je kans zag het originele opschrift te reproduceren. Er zijn genoeg deskundigen binnen de club die je kunnen vertellen hoe, wat en waar ...
Blijf vooral foto's posten !
Succes !!
Gert
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Nog even een "P.S.-je":
Ik ben ook al wat pruts werk tegen gekomen, plamuur! AAHHH!! vreselijk, wie dat gebruikt op z'n bus is echt slecht bezig.
Wacht maar eens totdat de eerste deuken in je bus verschijnen ...
Als je jouw "brandweerblik" dan weer ècht strak wilt krijgen ontkom je er niet aan ...
Para-Plu
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Para-Plu »

klopt... ik ga ook auto/metaal plamuur kopen.. want ik ontkom er niet aan :P
Plaats reactie