Synchronisatie ringen?
Synchronisatie ringen?
Mijn onlangs aangeschafde HY (zie de 'Stel jezelf voor' sectie) heeft problemen met het terugschakelen naar de 2e versnelling. Er is dan, vooral bij warm weer, een soort 'tanden poets' geluid te horen. Nou hoorde ik dat dit mogelijk de synchronisatie ringen kunnen zijn. De dealer, waar deze bus altijd in onderhoud is geweest, zij dat dit niet direct vervangen hoeft te worden en dat het best zo zou kunnen zijn dat je er nog 5 jaar goed mee kan rijden. Wat is jullie mening?
Bij voorbaat dank!
Bij voorbaat dank!
HY 1974
-
- HY Forum Super Expert
ligt er aan of je 5 of 50.000 km per jaar doet 
maar misschien is een bakolie wissel met redline mtl of misschien beter
nog redline mt-90 een idee voor je?
http://www.redlineoil.com/products_gear ... ubcatID=18
in nederland kennelijk verkrijgbaar bij het bikershospital in waddinxveen
Aad

maar misschien is een bakolie wissel met redline mtl of misschien beter
nog redline mt-90 een idee voor je?
http://www.redlineoil.com/products_gear ... ubcatID=18
in nederland kennelijk verkrijgbaar bij het bikershospital in waddinxveen
Aad
Ja, het aantal kilometers, daar heb je inderdaad gelijk in
Denk dat het een kilometer of 8000 per jaar zal worden... Bedankt voor de tip van de olie overigens dat ga ik zeker nog proberen alvorens we vertrekken!!
Zijn synchronisatie ringen (mocht dit het zijn) overigens eenvoudig te vervangen?
Bedankt voor het antwoord in ieder geval!

Zijn synchronisatie ringen (mocht dit het zijn) overigens eenvoudig te vervangen?
Bedankt voor het antwoord in ieder geval!
HY 1974
-
- HY Forum Super Expert
de synchromeshringen zijn niet moeilijk te vervangen. als je het deksel onder de pook eraf haalt en het deksel aan de achterkant, dan kun je de bovenste as, met de twee synchromeshen, eruitpakken. wel de borgmoer verwijderen en de olie weg laten lopen enz. maar dat spreekt natuurlijk voor zich...
je kunt ze trouwens eerst op dikte controleren voordat je de hele as eruitpakt, door enkel het bovenste deksel te verwijderen. gewoon de tandwielen opzij duwen met een schroevendraaier.
lex
je kunt ze trouwens eerst op dikte controleren voordat je de hele as eruitpakt, door enkel het bovenste deksel te verwijderen. gewoon de tandwielen opzij duwen met een schroevendraaier.
lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
Bedankt voor je antwoord Lex! Ook dit is iets waar ik zeker mee aan de slag ga, maar of dit gaat gebeuren voordat we vertrekken weet ik nog niet. Grappig ook dat ik over het algemeen hoor (ook op citromobil) dat het vervangen van de synchromeshringen aardig lastig kan zijn. Desalniettemin klinkt je verhaal goed en die ga ik dus ook zeker (proberen) ten uitvoering (te) brengen...
Thx!
Thx!
HY 1974