Misschien dat je hier nog wat kan afhalen. Weet niet hoe hoog de fotokwaliteit daar is maar wie weet:
http://www.mijnalbum.nl/Album=W46JBTUFWas overigens een geweldig leerzaam en geslaagd weekend
en ja die paar regels tikken kwam er maar steeds niet van.
Commando tikken is niet mijn sterkste kant
misschien dan toch eens proberen:
Na het krabben van mijn autoramen en de kachel op 10 te hebben gedraaid ben ik op een mooie zaterdagochtend eind januari naar Gouderak gereden. Niet zomaar een ritje met een doelloze bestemming maar met een nuttig doel, namelijk om de remmencursus voor onze geliefde ribbelplaatbussen bij te wonen. Eenmaal aangekomen, uit de warme auto gestapt en snel naar binnen voor het nuttigen van een warme bak koffie en een heus eigengemaakt stukje appelgebak. “Die smaak van grootmoeders appelgebak is niet te vergelijken met die taarten die nu uit de fabriek rollen!’’ “Nee inderdaad heerlijk”
Onder het genot van een bak koffie kwamen er steeds meer binnendruppelen en werd er weer even een voorstelronde gedaan: Ah, aangenaam.. ik ben die en ohw ik ben die…dan ben jij dus…Ah okee zooo”
Na de voorstelronde riep Bert Boortman ons naar een heuse balzaal, ook wel werkplaats genoemd, vol met HY’s. En nee ik keek echt niet dubbel. Hier stond in het midden een HY plateau te wachten tot ze werd ontdaan van haar goed afgedekte remtrommeltjes voor de praktijklessen die de aanwezige cursisten gingen volgen. Maar niet voordat eerst de theorie goed doorgenomen werd. Ben: “Welke onderwerpen en of problemen willen jullie dit weekend behandeld hebben?”
Uit de zaal: “ik zit met lucht in mijn maag” …“of hoe stel je die remsegmenten ook alweer’
Alle onderwerpen werden opgesomd en één voor één behandeld. Met een duidelijke en heldere uitleg van Bert en aangevuld met de ervaringen van de cursisten gingen we aan de slag.
Voordat er aan de remmen gesleuteld kon worden was het zaak te weten hoe de HY op de juiste krikpunten omhoog te krikken is. Zo worden onveilige situaties vermeden.
De groep werd verdeeld in vieren en ieder kreeg een eigen wiel toebedeeld. Later die cursus werden de groepjes verwisseld van voor naar achter en andersom.
Aan de slag dan maar!
De HY Plateau ging de lucht in en werd door de cursisten ontdaan van de wielen. Bij de voorwielen werden de beruchte 6 boutjes door de wieltrommels gedemonteerd en achter de grote moeren. Na dit te hebben gedaan werd de slagtrekker op de remtrommels gemonteerd en door het stuk gereedschap op de juiste manier te gebruiken kwamen al snel de delen aan het licht waar het dit weekend allemaal om ging.
Van al dat gesleutel kreeg iedereen trek maar gelukkig was ook daar aan gedacht want Rob van de HY Poffertjes bus verzorgde die dag de lunch met overheerlijke poffertjes.
De remsegmenten, remcilinders, remslangen, remschoenen, remnippels en alles wat met de remmen te maken had werd gedemonteerd en ontdaan van zand en vuiligheid.
Dit was al met al een behoorlijke klus en alles moest goed schoon en soepel draaien alvorens het terug gemonteerd kon worden. Om ook nog wat over te houden voor de tweede cursusdag werd gestopt en gingen de blijvers aan het avondmaal.
De echte diehards bleven die nacht slapen in Gouderak in de meegenomen HY’s.
Tweede cursusdag:
Alle onderdelen werden vervolgens weer netjes terug gemonteerd al dan niet van een beetje koper- of kogellagervet. De excentrieken voor de remschoenen waren weer gangbaar gemaakt en het fijne afstellen kon beginnen. Met een soort van passer (remtrommelpasser) werden de trommels nauwkeurig uitgemeten zodat deze trommelmaat overgezet kon worden naar de remschoenen. Dit is een secuur werkje maar als er even de tijd voor genomen wordt is dit te doen. Na al het schoonmaken, passen, meten en afstellen werden de trommels er weer netjes terug opgedaan. Na de wielen weer te hebben gemonteerd kon madame plateau weer op haar benen staan. Na nog een korte remonluchtingscursus bij de brandweerbus van Paul konden de cursisten moe maar voldaan en met de opgedane kennis zijn of haar weg naar huis vervolgen.
Al met al een geslaagd en gezellig weekend!