Het is nu do 28 maart, 2024 14:16


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: di 28 feb, 2012 22:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 09 mei, 2011 15:48
Berichten: 272
Woonplaats: Losser
Cees, bij mij stak er nog een stukje uit ,die heb ik met een moordenaar er weer uit getrokken.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: di 28 feb, 2012 22:57 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 04 feb, 2009 14:27
Berichten: 100
Woonplaats: Katwijk aan zee
Ik heb via dat luik gekeken....................en al behoorlijk geweld gebruikt om de pen er nog uit te trekken. Ik ben bang dat ik het koppeling huis kapot maak als ik nog meer/ harder probeer.
Maar ik kan toch niet de enige stommeling zijn...........hoe lost men dit op??


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 0:20 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Mja, is domme pech... ik heb het ook twee keer (ezels...) voor elkaar gekregen.
Ik gebruikte een inbussleutel, had het geluk dat zowel de inbus boog en de startmotor niet sterk genoeg was om verder door te duwen.
Kun je een foto maken van de situatie?

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 9:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Ik ben de pin ook wel eens vergeten. :cry: Gelukkig er toen gewoon uit kunnen krijgen. Voor het afstellen van de ontsteking kan je strobe lamp gebruiken, met markeringen op de krukas v-snaar pulley. Is waarschijnlijk een betere manier van afstellen. Zie je meteen of de vervroeging goed werkt.
Success Leo

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 10:11 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 04 feb, 2009 14:27
Berichten: 100
Woonplaats: Katwijk aan zee
Vertel...........!!!!! Mijn oude Ford motor stelde ik óok altijd met de stroboscoop af, dus die lamp heb ik gewoon liggen, maar waar vind ik de "markering" ???


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 11:06 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 04 feb, 2009 14:27
Berichten: 100
Woonplaats: Katwijk aan zee
Door de meldingen dat anderen de pen er wél weer uit kregen heb ik "alles" in de buurt van de pen er afgeschroefd.
Nu kon ik meer kracht zetten ( en was natuurlijk pissig dat het anderen wél lukte) en verdomd hij is er uit.
Hé hé
De schuine kant van de tip is onbeschadigd, dus het gat in het viegwiel hoort er ook nog te zitten.
Blijft het probleem van het sputteren..........ik wacht de bestelde ( derde) bobine af...............en anders breng ik hem naar een garage.
Een frisse blik helpt mischien. Ik heb alles al vernieuwd............bobine bougies condensator brandstofpomp carburateur schoongemaakt verdeler er uit en bekeken............bougie kabels zijn zo goed als nieuw.........ik geef het dan op.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 11:25 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
CeesKromhout schreef:
Vertel...........!!!!! Mijn oude Ford motor stelde ik óok altijd met de stroboscoop af, dus die lamp heb ik gewoon liggen, maar waar vind ik de "markering" ???

Niet, die moet je helaas zelf op de poelie schilderen, met behulp van - je raad het al - de timing pin.
Het idee is dat je het punt dat de timing pin aangeeft dus op de poelie aangeeft, zodat je bij een volgende afstelronde alleen maar de poelie goed hoeft te draaien en als toegevoegde waarde kun je met draaiende motor met de stroboscoop kijken wat er gebeurd.
Ik durf alleen zo uit m'n hoofd niet aan te geven wat je precies waar op de poelie moet zetten wil het accuraat zijn. Ik gebruik het puur in plaats van de timing pin en heb dus een witte streep op 12 uur op de poelie gezet.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 13:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Het zit je niet mee Cees.

Begrijp ik het nu goed dat de pin waarmee je de boel wilde afstellen afgebroken is in het vliegwiel?
Als er nog stukje uitsteekt kan je het met een tang proberen maar gezien de dikte van de pen (dun dus) is het maar van korte duur. Uitboren gaat niet lukken gezien alle opbstakels..of zou het doorkijkluikje uitkomst bieden.

Is alweer even geleden dat ik mijn motor heb afgesteld met een dergelijke pen maar als het gat geheel door het vliegwiel heen gaat zou je hem ook door kunnen tikken?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 14:39 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 04 feb, 2009 14:27
Berichten: 100
Woonplaats: Katwijk aan zee
Ghijs,
Ik heb de pen er inmiddels uit. Maar omdat te kunnen doen heb ik de dwarsbalk los gehaald, zie mijn andere probleem in het forum.
Om die terug te kunnen plaatsen schrijft het handboek voor om een krik onder het "paard" te plaatsen. De twqee bevestigingspunten zouden dan zo'n 3 mm verder uit elkaar komen, zodat je de bouten kan monteren.
Ik weet alleen niet wat "het paard" is. Ik heb de krik onder de dwarsbalk ven het chassis geplaatst.............maar helaas gebeurt er dan niks.


Bijlagen:
Herschaalde kopie van img006.jpg
Herschaalde kopie van img006.jpg [ 748.88 KiB | 16518 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 15:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Cees,

Het paard is het 'chassis' van de aandrijflijn - dus de complete vooras met motor & versnellingsbak etc. Het paard kun je met 4 bouten ontkoppelen van de rest van de bus en er onderuit rijden.

Wat het handboek denk ik bedoelt, is dat je de dwarsbalk tussen de voorwielen moet ondersteunen; het deel waar de versnellingsbak boven hangt.

Groeten, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: wo 29 feb, 2012 23:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
CeesKromhout schreef:
.....bougie kabels zijn zo goed als nieuw.........ik geef het dan op.


Weet je zeker dat de bougiekabels tijdens het rijden nergens aan massa kunnen komen? Het kan al te veel zijn als ze in aanraking komen met de ommanteling van de chokekabel en via deze weg voor een valse massa zorgen, dan kan de motor overslaan. Dit heb ik zelf aan de hand gehad en zeer lang naar gezocht.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2012 10:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Een paar jaar geleden had ik soortgelijke problemen. Toen bleken de bougie verlengers, gescheurd door roest, en sloegen er vonkjes over.

Dit zag ik pas toen ik een keer in het donker de motor liet draaien. Je kon het geknetter van de vonkjes ook horen.

Toen plastic pijpjes over de kabels/ bougies, en de bougie kabels vervangen. (Zijn trouwens identiek aan die voor de Volvo B18/ B20 motoren! Setje gekocht voor € 10)

Succes

Leo

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2012 1:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Het hele verhaal lezend + mijn eigen ervaringen daar bovenop: heb destijds bij Geert Bukkems nieuwe bougies, bougieverlengers en isolatiepijpjes gehaald. De pijpjes die ik kreeg zijn eigenlijk bestemd voor een DS; je hebt er twee nodig die je doormidden zaagt om de juiste lengte voor een HY te creëren. Kost haast nix maar mijn probleem was wèl verholpen. Had voordien de "oude" verlengers (met zo'n rubberen coating) die uiteindelijk bleken te "lekken", vooral als het hele spul flink heet werd. 't Is het proberen waard !
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2012 5:14 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 04 feb, 2009 14:27
Berichten: 100
Woonplaats: Katwijk aan zee
Ik heb o.a. nieuwe bougie kabels, nieuwe bougies en een nieuwe bobine van Geert Bukkems. Maar waar zitten de bougie verlengers?
Ik heb een zg "Traction" motor.............en test de motor zonder de binnen- motorkap en alle bougie kabels zorgvuldig loshangend, dus nergens tegen metaal.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Sputteren bij hoge toeren
BerichtGeplaatst: vr 02 maart, 2012 9:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Cees, jij hebt geen bougieisolatie pijpjes en geen verlengers, deze heeft de motor van voor 1963 niet.

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group