Sputteren bij hoge toeren

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door Ree »

Bewegen de gewichtjes van de centrifugaalvervroeging in je verdeler soepel?
Gebruikersavatar
CeesKromhout
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 100
Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
Kenteken: AM-54-01
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door CeesKromhout »

Ik was een beetje uitgeprobeerd en heb de HY naar een bevriende garage gebracht. Het sputteren blijkt een gebrek aan compressie in twee cilinders te zijn. Dus zuigerveren of kleppen doen hun werk niet goed.
Morgen word bekeken wat er gebeurt met olie op de zuigers...........als de compressie dan "goed" is, zijn de zuigerveren waarschijnlijk het probleem en anders de kleppen.
Ik ga me dus nu afvragen of ik het repareren de moeite waard vind.
Heeft iemand een idee van kosten?
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door Matthijs164 »

Hi Cees,

Moeilijk te zeggen zonder dat je weet wat er precies aan de hand is - ieder antwoord is per definitie een blinde gok. Wat bedoel je met 'kijken of het de moeite waard is'?

Gr, Matthijs
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door ghys »

En afhankelijk van wat je zelf kan en hoever je wil gaan.

Enkel setje zuigerveren en pakkingen vallen wel mee en zal je denk ik zo'n 200,- kosten met 2 rechter handen.
Bij nieuwe zuigers en cilinders en een koprevisie ben je uiteraard veel meer kwijt.

Maar zoals Matthijs ook al aangeeft is kosteninschatting moeilijk te maken zonder te weten wat het nu echt is.

Denk dat reparatie als de bus verder nog goed is altijd lonend is.
Gebruikersavatar
CeesKromhout
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 100
Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
Kenteken: AM-54-01
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door CeesKromhout »

De bus heeft pas 50.000 km op de teller en is gaaf met grotendeels orginele lak. De remmen en koppeling zijn bij Citrotech vernieuwd en HY heeft 4 nieuwe banden. Steeds met veel plezier goed onderhouden, maar al met al best veel geld gekost.
Ik heb meerder auto's gerestaureerd en ook motoren ( van mijn Lotussen) gereviseerd ,maar op een bepaald moment ben je dat zat. Ik wacht maar even af wat de garage morgen te vertellen heeft............en anders ga ik hem met vermelding van het probleem uiteraard proberen te verkopen. HY loopt gewoon nog zon 80-90 km per uur', maar sputtert, zals eerder gezegd.
Ik heb er nog twee NOS nieuwe voor-deuren een NOS neus ( split-window) bij en een achterklep met twee deurtjes, als iemand de twee "brandweer deuren" later achter wil vervangen.
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door ed-hz »

Cees,

het verhaal lijkt me een beetje vreemd. Bij gebrek aan compressie zou hij juist op lage toeren niet goed draaien.
Bij hogere toeren is het niet zo'n punt.
Mijn bus had een versleten blok waarbij alle (!!) zuigerveren gebroken waren,
en liep als een zonnetje. Dit is een typische eigenschap van de H78 motoren, ze lopen als een zonnetje zelfs als ze helemaal versleten zijn.

Wat zijn de compressie getallen die gemeten zijn?

Ik schat zo in dat er toch iets anders aan de hand is.

Ik heb nu op mijn (gereviseerde) motor een elektonische ontsteking, en dat loopt in ieder geval veel beter dan de mechanische ontsteking, die bij mij verleten was en ook sputteren veroorzaakte.


Misshien iets om nog te proberen voordat je het helemaal gehad hebt met de bus?

Succes,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Gebruikersavatar
CeesKromhout
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 100
Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
Kenteken: AM-54-01
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door CeesKromhout »

Ik ook als eerste een electronische ontsteking geprobeert, maar kreeg die niet goed werkend. Of dat lag aan een onjuiste bobine, want mijn 6 Volt bobine heeft géen weerstand, óf het feit dat onder mijn verdeler een mechanisme zit waarmee je vanaf het dashboard de ontsteking kan vervroegen...........( mij is verteld dat dat vroeger als er slechte benzine getankt was gebruikt werd)........in feite kan ik dus de werking van de vervroeger kontroleren......en dat handmatig vervroegen bij hogere toeren werkt óok niet................dat weet ik niet. Ik heb dat mechanisme er niet af willen slopen.
Opvallend is wél dat het sputteren met een koude motor minder lijkt. Ik denk dus elke keer dat het probleem opgelost is, maar later komt het terug. Ik heb al gemeld dat HY gewoon 80-90 km / uur rijd Hanny heeft het weekend nog op een rommelmarkt gestaan en dan is HY áfgeladen.......... Iemand anders zal het waarschijnlijk niet eens opmerken.
Maar mij stoort het mateloos...............ik ben ( helaas) een beetje een perfectionist
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door Ree »

Gebeurt het alleen bij warme motor? Weet je zeker dat de ontluchting van je benzinetank in orde is? Stop anders eens als ie sputtert om de tankdop eraf te halen. Als je lucht hoort stromen is de ontluchting niet in orde.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door Ree »

CeesKromhout schreef:in feite kan ik dus de werking van de vervroeger kontroleren......en dat handmatig vervroegen bij hogere toeren werkt óok niet................
De gewichtjes in je verdeler vervroegen de onsteking op hogere toerentallen t.o.v. stationair.

De handel op je dashbord verlaat de ontsteking tijdens het starten. Dit om het aanslaan op lage toeren te vergemakkelijken.

Benzine met een lager octaangehalte wil je inderdaad later ontsteken, daarvoor kan je handel op je dashbord inderdaad ook gebruiken. Bij nieuwere HY's zit er ook nog een friemeltje onderaan de ontsteking om dit te kunnen doen. Maar dat de benzine vroeger slechter was dan nu, daar ben ik het niet mee eens. Tegenwoordig ligt het kookpunt van de benzine veel lager dan vroeger (meer last van vapour lock) en kan je bijna nergens meer benzine met een mooi octaangehalte kopen.
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door HYvonne »

Ree schreef:Maar dat de benzine vroeger slechter was dan nu, daar ben ik het niet mee eens.
Vroeger was de benzine niet "slechter" maar je kon wel benzine krijgen met een octaangehalte van 90-92 en daarvoor was dat bedoeld!
CeesKromhout schreef:Het sputteren blijkt een gebrek aan compressie in twee cilinders te zijn.
Zijn het twee naast elkaar liggende cilinders die weinig of geen compressie hebben?
Dan zou het zo maar kunnen zijn dat er een scheurtje zit tussen de twee cilinders in de koppakking of nog erger, in de kop. Bij warme motor gaat dat uitzetten met bekend gevolg. De druk gaat dan van de ene naar de andere cilinder waar net een klep open staat. Je hoeft dat niet terug te zien in de olie of het koelwater.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door Ree »

CeesKromhout schreef:Het sputteren blijkt een gebrek aan compressie in twee cilinders te zijn.
Ik ken jouw garage niet en wil natuurlijk ook zijn deskundigheid niet in twijfel trekken, maar mijn gevoel zegt dat dit niet de oorzaak is van het slechte lopen. Slechte compressie heb je vooral last van tijdens het starten. Het kan zo zijn, zoals HYvonne zegt, dat dit alleen gebeurt bij warme motor door uitzetting van het blok. Zou kunnen... Volgens mij is het iets veel eenvoudigers, ik hoop dat je garage snel uislag geeft van de verdere testen.

Ree
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door ghys »

...misschien een hele gekke maar kwam zo in mij op.
Bij een goede verbranding is naast brandstof en de juiste ontsteking ook een juiste hoeveelheid lucht nodig.
Zou het kunnen dat luchtfilter dicht zit en bij een hoger toerental niet meer lucht naar binnen kan zuigen dan nodig?

Zal het wel niet zijn maar wie weet..
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door HYvonne »

Zou ook zomaar kunnen. Wij zoeken het inderdaad soms veel te ver! Beginnen aan het begin: Brandstof-Zuurstof-Vonk en dan van alles voldoende!
Gebruikersavatar
CeesKromhout
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 100
Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
Kenteken: AM-54-01
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door CeesKromhout »

In ieder geval zal ik het op moeten ( laten) lossen.
Dat is me duidelijk gemaakt door Hanny, mijn vrouw.........en de eigenaar!!!!
De garagehouder, waar ik goed vertrouwen in heb ( al 30 jaar) heeft nog even geen tijd gehad en denkt eigenlijk ook aan iets simpels.
Mischien kleppen die niet goed afgesteld zijn
Zodra ik meer weet meld ik het.
Maar in ieder geval alvast bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
CeesKromhout
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 100
Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
Kenteken: AM-54-01
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Sputteren bij hoge toeren

Bericht door CeesKromhout »

De HY loopt weer zoals het hoort, mét de orginele 6 volt ( gelijkstroom ) dynamo en ontsteking......én is weer APK gekeurd. De oplossing was zoals wel vaker simpel, stap voor stap alles checken en schoonmaken. Ik had inmiddels een 123 unit gekocht en durfde daarom als laatste de orginele ontsteking unit te demonteren. Omdat onze HY pas 45000 km op de teller had geloofde ik niks van slijtage, maar hij was wél vuil van binnen en er zat wat roest op een veertje. Uiteindelijk ná vervangen van de tweede NOS bobine én toepassen van het afstellen op 2000 toeren van die ontsteking wat ik ergens op het forum had gelezen ( Eérst gewoon afstellen met het 6 mm asje en het lampje, de verdeler handvast zetten...en daarna de motor op 2000 toeren laten draaien en handmatig de optimale stand van de verdeler opzoeken) zoemt HY weer. Ik moet alléen nog de remlichtschakelaar vervangen. De APK garage heeft het remlicht "gemaakt" en in dat circuit zit nu ergens een sluiting en die schakelaar was al slecht. Ik heb ooit een andere die ik een beetje aan moet passen bij Geert gekocht.
Maar mij hoor je niet over die garage. Ik moest 50 Euro betalen en kan weer 2 jaar vooruit.
Die 123 unit ligt bij de "spare-parts".
Plaats reactie