Hoe vervang ik een zuiger?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 4:48 pm

Bericht door RoZwen »

Proficiat !!!! Da's goed nieuws. :D

Enigsins onregelmatig stationair kan altijd, het is een ondervierkante motor (78x100), relatief lage compressie dus. Heb je de compressie al gemeten?

Zelf ben ik eens geheel zonder demper uit Turkije teruggereden. Alleen de eerste pijp zat er nog aan. Steeds dichter bij huis dacht ik, ach... nog maar een stukkie.
Alleen bij de grenscontrolles niet teveel gas gegeven, klinkt overigens erg fijn in tunnels :roll:

Veel rijplezier ermee verder.

Rob.
Gebruikersavatar
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 171
Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door John »

Gefeliciteerd en bedankt voor de leerzame en (leed)vermakelijke story.
Ik hoop dat vanaf nu alles meezit. Misschien moet je Murphy omdopen, wat dacht je van PHOENIX.. Groeten JOHN.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

De compressie die te meten was (kreeg 'm weer niet lekker in 3 en 4, knalde er telkens weer uit - komt omdat hier de meter direct aan de slang zit en onze bougies zo diep zitten, moet er nog eens wat voor maken, ik denk een PVCbuis open snijden en er omheen doen ofzo):
1: 10 bar :!:
2: 9 bar

Een vooruitgang van 0.5 tot 1.5 bar dus (MurpHY zat al hoog met 8 a 8.5 bar vergeleken met het boekje dat 7.5 zegt). In cilinder 3 en 4 knalde de meter er uit ergens rond de 7, dus dat zal ook wel hoger zijn.

Heb nu nog af en toe een beetje 'geplop' ('t is niet 't geluid van ontbranding in de uitlaat) als ik gas terug neem en daarnaast klinkt hij op dit moment af en toe wat als een VW busje. Ik neem aan dat dit allemaal met inslijten van de zuigers te maken heeft. (en eigenlijk heb ik dus ook nooit een echt gezonde HY motor gehoord vanuit de cabine).
Ook zal ik denk ik bij 500 a 1000km de olie weer vervangen om 't schraapsel er uit te halen.
Koelsysteem is ook flink doorgespoeld, twee keer met Wynns coolsystem flush en veel water. Daarna afgevuld met verse koelvloeistof.
Staan nu een stuk of wat jerrycans met vuil water hier :D
Alleen irritant dat je niet het hele systeem leeg kan laten lopen, er blijft nog iets van 2 a 2.5 liter achter in het systeem.

Afstelling moet ook nog wat beter, maar misschien dat ik daarvoor langs een specialist rijdt want mijn RPM meter heeft geen fijne verdeling onder 1000rpm. Misschien dat die dan ook meteen de compressie even kan bekijken.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

En als apart bericht:
iedereen in deze thread en de rest van 't forum en in 't bijzonder Geert voor de snelle reacties (al heeft hij natuurlijk wel weer bijna 1000 euro omzet er bij ;)) uiteraard
HARTELIJK BEDANKT!!!
Zonder alle hulp en adviezen was het niet gelukt.
Totale kostenplaatje zal op zo'n 1500 euro uitkomen, totaal aantal manuren... geen idee... ik denk iets van 2 volle weken ofzo.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 304
Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Ewald,

Jammer, maar ook gelukkig komt er nu eindelijk een eind aan dit lange topic over "hoe vervang ik een zuiger".

Bedankt ook voor het vertrouwen in mijn bedrijfje.

Dat Murphy weer vele kilometers mag meedraaien.

Ik hoop van harte dat je me een tijd niet meer nodig zult hebben, [ook al is dat niet goed voor de omzet].
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Plaats reactie