onverklaarbare startprocedure.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
aad
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mar 07, 2008 5:24 pm
Locatie: Zuid-Beijerland

onverklaarbare startprocedure.

Bericht door aad »

Geachte forumleden,

Ik ben de laatste 2 jaar niet actief op het forum geweest. Wel zeer regelmatig de onderwerpen gevolgd.
Nu word ik sinds enige tijd geconfronteerd met een onverklaarbaar elektrisch probleem, bij het starten. Als ik het contact aanzet en dan de startknop indruk, gaat de startmotor nauwelijks rond, en start hy niet. Als ik echter eerst de startknop indruk (de startmotor draait dan als een dolle) en daarna het contact aanzet, start hy wel.

Ik hoop dat er iemand is dit dit probleem herkent, en er ook een begin van een oplossing voor weet.


Suggesties zijn welkom.

Met vriendelijke groet,
Aad
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: onverklaarbare startprocedure.

Bericht door Ree »

Hoi Aad,

Welkom terug!

Is er een grote stroomverbruiker ingeschakeld wanneer je contact aanstaat? Dit zou ik eerst doormeten. Dit is bv makkelijk te zien door een 12v lampje tussen de min van de accu en het chassis te zetten. Als deze fel brandt als je alleen je contact aanzet heb je een grote lekstroom.

Ree
michel
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 71
Lid geworden op: ma mei 03, 2010 7:39 pm

Re: onverklaarbare startprocedure.

Bericht door michel »

hoi Aad het probleem herken ik niet maar het lijkt er op dat je een lekstroom hebt .
die zit waarschijnlijk in de + draad naar je contact slot.
doen je ruiten wissers het wel als het contact aan is en de motor uit?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: onverklaarbare startprocedure.

Bericht door Ree »

Waarom denk je dat de lekstroom in de plus van het contactslot zit? Die hoeft alleen maar een relais te bekachtigen, en dat gaat blijkbaar goed...

@Aad: is je accu nog fris?
aad
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mar 07, 2008 5:24 pm
Locatie: Zuid-Beijerland

Re: onverklaarbare startprocedure.

Bericht door aad »

Hoi Ree en Michel,

Bedankt voor jullie snelle reactie. Zojuist gemeten tussen chassis en de minpool van de accu. (met een multimeter) Zowel zonder als met contact 0, geen stroom. Ik begrijp overigens niet dat je tussen de minpool en het chassis stroom zou kunnen meten, maar dat zal aan mijn gebrekkige kennis van dit soort zaken liggen.
Bij een meting tussen de pluspool van de accu en chassis met ik zowel bij contact aan als uit 12,4 volt.

Wat ik bij mijn vraag niet heb vermeld, en wat jullie mogelijk op een spoor kan zetten, is dat als ik probeer te starten met eerst het contact aan, er dan een oplopende fluittoon komt uit iets wat lijkt op een diodebrug.

Met vriendelijke groet,
Aad
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: onverklaarbare startprocedure.

Bericht door Ree »

Hoi Aad,

Je moet dus niet meten hoeveel volt erop staat, maar hoeveel ampere er stroomt. Dat kan, tot kleine waardes, met een multimeter, maar ook gewoon met een lampje, want die geeft licht als er amperes doorheen gaan.

En stroom is altijd een kring. Die amperes kan je dus overal meten, ook door de massa.

Over die fluittoon kan ik niet zo veel zeggen zonder hem te horen, maar het betekent in ieder geval dat er stroom verbruikt wordt en dat je eerste meting dus niet goeg gegaan is...

Succes!

Ree
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: onverklaarbare startprocedure.

Bericht door ghys »

Inderdaad een raar probleem maar ik heb het idee dat met het inschakelen van het contact een zware stroomverbruiker bijkomt die het de startmoter vervolgens moeilijk maakt.
Door eerst de startknop in te drukken en dan het contact wijst erop dat de grote verbruiker niet meteen aanwezig is maar langzaam(fluittoon) bijkomt. Dat zou uiteindelijk moeten resulteren in een langzaam draaiende startmotor maar dan is jou HY al gestart.
De eerder door Ree genoemde meetoplossing (tussen de losse minkabel en de carroserie zelf meten) geeft je snel zicht in de grote verbruiker.

Als er in het verleden het e.e.a. is bijgeknutselt zoals je vermelde diodebrug of misschien kachel, omvormer of iets in die geest zou ik het daar in zoeken. Daarnaast maar lijkt me niet een vaststaande ventilator en of ruitenwissermotor. Snelle check van dat laatste is ze even te proberen met de knoppen.
Succes.
aad
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mar 07, 2008 5:24 pm
Locatie: Zuid-Beijerland

Re: onverklaarbare startprocedure.

Bericht door aad »

Hoi Ree en Michel,

Zojuist de test met het 12 volt lampje gedaan. (tussen de min van de accu en chassis) Zowel bij contact aan als uit, geen licht. Overigens de ruitenwissers doen het gewoon als de motor uit is. Dus ik ga maar verder zoeken. Mogelijk dat er toch iets mis is met de diodebrug. Morgen gaat de bus voor de APK keuring. Was al geweest maar de achterremmen blokkeerde. Vorige week zaterdag nieuwe remschoenen, voeringen, cupjes en slangen achter in gezet bij Wim van der Lee. Remmen moeten nu goed zijn.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groet,
Aad
aad
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mar 07, 2008 5:24 pm
Locatie: Zuid-Beijerland

Re: onverklaarbare startprocedure.

Bericht door aad »

Hoi Ree en Michel,

Correctie bericht.

Nogmaals de test met het lampje uitgevoerd. Nu echter met de accuklem (min pool) los van de accu,en het lampje tussen de accupool en accuklem. Bij contact uit geen licht. Bij contact aan, behoorlijk fel licht. Dus Ree, er zal dus sprake moeten zijn van een flinke lekstroom. Nu maar verder zoeken.

Jullie horen nog.

Groet,
Aad
Gebruikersavatar
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
Locatie: België
Contacteer:

Re: onverklaarbare startprocedure.

Bericht door Petervdl2cv »

Is jouw HY voorzien van een zekeringendoos in het circuit?
Haal ze er dan allemaal uit, sluit je proeflampje of ampere meter terug aan tussen de minpool vd accu en de losgekoppelde massakabel. Lampje brandt nu niet --> één voor één de zekeringen terugplaatsen tot het lampje aangaat, in die kring moet je dan verderzoeken welke verbruikers er allemaal aanhangen.

Als het proeflampje direct aangaat zonder de zekeringen, heb je een "permanente" lekstroom op een niet gezekerd deel: dit kan zijn het circuit van de koplampen, of ergens tussen de batterij en de zekeringendoos. Ik denk echter niet dat dit laatste bij jou het geval zal zijn aangezien het contactslot bij jou meespeelt in het verschijnsel, dat vergemakkelijkt het opsporen.

Succes!
Peter
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 304
Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Re: onverklaarbare startprocedure.

Bericht door citroheeze »

aad schreef:Bij contact uit geen licht. Bij contact aan, behoorlijk fel licht. Dus Ree, er zal dus sprake moeten zijn van een flinke lekstroom.
Dit is heel normaal, als je het contact aanzet komt je bobine onder spanning, die krijgt zijn massa nu via het lampje daarom gaat het lampje branden, zet je nog meer verbruikers aan gaat je lampje nog feller branden.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: onverklaarbare startprocedure.

Bericht door Ree »

De bobine moet dus nu eerst afgekoppeld worden voordat je verder gaat zoeken ;)
Plaats reactie