Schoonmaken carburateur?
Schoonmaken carburateur?
Hallo allen,
Ik heb een tweetal probleempjes met de motor en ik denk dat ze door een vieze carburateur komen.
- Wanneer de warme motor stationair draait blijft ie soms netjes lopen, maar soms slaat hij ook direct af (choken voor ieder stoplicht, dus).
- Wanneer ik met een warme motor een constante snelheid op de autoweg rijd valt soms de benzinetoevoer weg. Twee remedies: ten eerste het gas loslaten en dan weer rustig indrukken, ten tweede het gaspendaal een stuk verder indrukken, dan krijgt ie ook weer een kick. Soms is het een paar minuten heel erg, soms heb ik er een kwartier geen last van. Trouwens ook nooit last met een koude motor.
Raden jullie aan bij de carburateur te beginnen of zijn dit bekende probleempjes die ergens anders vandaan komen?
Groet,
Raymond
Ik heb een tweetal probleempjes met de motor en ik denk dat ze door een vieze carburateur komen.
- Wanneer de warme motor stationair draait blijft ie soms netjes lopen, maar soms slaat hij ook direct af (choken voor ieder stoplicht, dus).
- Wanneer ik met een warme motor een constante snelheid op de autoweg rijd valt soms de benzinetoevoer weg. Twee remedies: ten eerste het gas loslaten en dan weer rustig indrukken, ten tweede het gaspendaal een stuk verder indrukken, dan krijgt ie ook weer een kick. Soms is het een paar minuten heel erg, soms heb ik er een kwartier geen last van. Trouwens ook nooit last met een koude motor.
Raden jullie aan bij de carburateur te beginnen of zijn dit bekende probleempjes die ergens anders vandaan komen?
Groet,
Raymond
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma mei 17, 2004 6:02 pm
- Kenteken: BR-41-TP
- Locatie: Groningen
Re: Schoonmaken carburateur?
Ik heb exact t zelfde probleem, en als schoonmaken niet helpt ligt t wellicht aan de benzinepomp, als deze wat ouder is, loopt deze weleens vast, niet echt vast, maar een beetje, door oppeens t gas los te laten wat jij doet, komt er ineens meer druk op en tik je m weer los, alsof je er een klein tikje tegen geeft., een oplossing is t stationait toerental iets op te voeren,maar dan blijft t probleem bij constante snelhei of je pomp te reviseren, ik rijd al jaren zo en bij mij is t verder niet vervelend, het is in elk geval niet iets wat erger wordt
willem
willem
Ree schreef:Hallo allen,
Ik heb een tweetal probleempjes met de motor en ik denk dat ze door een vieze carburateur komen.
- Wanneer de warme motor stationair draait blijft ie soms netjes lopen, maar soms slaat hij ook direct af (choken voor ieder stoplicht, dus).
- Wanneer ik met een warme motor een constante snelheid op de autoweg rijd valt soms de benzinetoevoer weg. Twee remedies: ten eerste het gas loslaten en dan weer rustig indrukken, ten tweede het gaspendaal een stuk verder indrukken, dan krijgt ie ook weer een kick. Soms is het een paar minuten heel erg, soms heb ik er een kwartier geen last van. Trouwens ook nooit last met een koude motor.
Raden jullie aan bij de carburateur te beginnen of zijn dit bekende probleempjes die ergens anders vandaan komen?
Groet,
Raymond
Re: Schoonmaken carburateur?
Willem,skram schreef:Ik heb exact t zelfde probleem, en als schoonmaken niet helpt ligt t wellicht aan de benzinepomp, als deze wat ouder is, loopt deze weleens vast, ...
Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Het is in ieder geval niet mijn carb en mijn binzineslagen zitten ook goed vast. Er ligt altijd een donker plasje onder mijn benzinepomp dus hij is zeker niet meer de nieuwste.
Is deze eenvoudig te reviseren? Of zijn "nieuwe" relatief betaalbaar?
Groet,
Raymond
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma mei 17, 2004 6:02 pm
- Kenteken: BR-41-TP
- Locatie: Groningen
Re: Schoonmaken carburateur?
Beste Ree,
revisie is relatief eenvoudig en niet zo duur, maar het toeval wil dat ik nog wel een goede pomp heb liggen, die mag je wel hebben voor en tientje, mail anders even op wsbos@hotmail.com, of bel even op 06-52125077
willem
revisie is relatief eenvoudig en niet zo duur, maar het toeval wil dat ik nog wel een goede pomp heb liggen, die mag je wel hebben voor en tientje, mail anders even op wsbos@hotmail.com, of bel even op 06-52125077
willem
Ree schreef:Willem,skram schreef:Ik heb exact t zelfde probleem, en als schoonmaken niet helpt ligt t wellicht aan de benzinepomp, als deze wat ouder is, loopt deze weleens vast, ...
Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. Het is in ieder geval niet mijn carb en mijn binzineslagen zitten ook goed vast. Er ligt altijd een donker plasje onder mijn benzinepomp dus hij is zeker niet meer de nieuwste.
Is deze eenvoudig te reviseren? Of zijn "nieuwe" relatief betaalbaar?
Groet,
Raymond
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: wo jul 14, 2004 9:36 am
- Locatie: woerden
Raymond,
Het "wegvallen" van je gas bij een warme motor, daar had ik ook last van, precies dezelfde verschijnselen. Bas van Schaik gaf me het advies om de toerenbegrenzer in de carburateur vast te zetten (carburateur er af halen dan kan je hem vastdraaien). Sindsdien heb ik er geen last meer van!
:lol: succes Ritsaert
Het "wegvallen" van je gas bij een warme motor, daar had ik ook last van, precies dezelfde verschijnselen. Bas van Schaik gaf me het advies om de toerenbegrenzer in de carburateur vast te zetten (carburateur er af halen dan kan je hem vastdraaien). Sindsdien heb ik er geen last meer van!
:lol: succes Ritsaert
Ik heb ook een gelijkaardig probleem. Wel niet bij mijn HY (alhoewel, heb hem nog nooit zien draaien dus mss heeft die het ook..), maar bij mijn quad. Is uitermate vervelend vind ik. Sta je voor een rood licht, valt hij stil als ik niet om de paar seconden een beetje gas geef, en als hij stil valt, duurt het vaak een minuut tegen hij weer start en is het opnieuw rood. Mss is het hetzelfde probleem...
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Welke genie heeft de bevestiging van de carburateur bedacht zeg... ben net een paar uur bezig geweest, maar ik krijg 'm er niet af.
De band waar het luchtfilter mee vast zat was al een klus op zich, je kunt er amper bijkomen en als ie eenmaal een beetje los is (maar niet genoeg om 'm er af te schuiven), dan krijg je er amper een sleutel op omdat ie alle kanten op gaat.
Daarna de carburateur (een Solex naar het schijnt), behalve dat uiteraard 't borgpinnetje van de gashendel naar beneden op de grond glipte (dat wordt morgen in het licht weer zoeken), ging het verwijderen van de chokekabel relatief makkelijk.
Alleen daarna kun je dus de voorste moer er net niet afhalen (want daar zit de mengselstelschroef) en blijk je dus domweg niet bij de achterste moer te kunnen omdat de toerenbegrenzer daar op zit en die kun je dus weer niet er af halen als de carburateur aan het blok zit.
Ben er nu al over aan het denken of ik een van m'n steeksleutels dan maar ga verbuigen (heb twee sets op zich), maar of dat helpt?
Ik zit nu (binnen weer want ik heb 't helemaal gehad voor vandaag, te lang op m'n knieen gezeten en dat voel je en algemene bah-stemming) te twijfelen tussen dan maar het hele inlaatspruitstuk er af halen (koelwater weer bij vullen dus) of het dan toch maar te laten zitten.
De actie kwam eigenlijk doordat ik m'n compressiemeter niet goed in cylinder 3 kreeg en ik dus het luchtfilter er maar af heb gehaald.
(geen echte vragen, meer even frustratie uiten
)
De band waar het luchtfilter mee vast zat was al een klus op zich, je kunt er amper bijkomen en als ie eenmaal een beetje los is (maar niet genoeg om 'm er af te schuiven), dan krijg je er amper een sleutel op omdat ie alle kanten op gaat.
Daarna de carburateur (een Solex naar het schijnt), behalve dat uiteraard 't borgpinnetje van de gashendel naar beneden op de grond glipte (dat wordt morgen in het licht weer zoeken), ging het verwijderen van de chokekabel relatief makkelijk.
Alleen daarna kun je dus de voorste moer er net niet afhalen (want daar zit de mengselstelschroef) en blijk je dus domweg niet bij de achterste moer te kunnen omdat de toerenbegrenzer daar op zit en die kun je dus weer niet er af halen als de carburateur aan het blok zit.
Ben er nu al over aan het denken of ik een van m'n steeksleutels dan maar ga verbuigen (heb twee sets op zich), maar of dat helpt?
Ik zit nu (binnen weer want ik heb 't helemaal gehad voor vandaag, te lang op m'n knieen gezeten en dat voel je en algemene bah-stemming) te twijfelen tussen dan maar het hele inlaatspruitstuk er af halen (koelwater weer bij vullen dus) of het dan toch maar te laten zitten.
De actie kwam eigenlijk doordat ik m'n compressiemeter niet goed in cylinder 3 kreeg en ik dus het luchtfilter er maar af heb gehaald.
(geen echte vragen, meer even frustratie uiten

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Mmz, ik heb een Solex carburateur (een '32', maar weet niet precies welke), maar die mengselstelschroef kan logisch gezien helemaal niks doen!
Ter illustratie, van onder in de luchtbuis bekeken, met de klep helemaal dicht. Klep draait van de pin af

Dit is stelschroef helemaal uit.

En dit dus helemaal in... raakt niks, blokkeert niks, verminderd alleen het volume van de buis met een heeeeel klein beetje.
Dit is de carburateur overigens:

Linksonder gashendel, rechtsboven benzinetoevoer, ter orientatie.
Ter illustratie, van onder in de luchtbuis bekeken, met de klep helemaal dicht. Klep draait van de pin af
Dit is stelschroef helemaal uit.
En dit dus helemaal in... raakt niks, blokkeert niks, verminderd alleen het volume van de buis met een heeeeel klein beetje.
Dit is de carburateur overigens:
Linksonder gashendel, rechtsboven benzinetoevoer, ter orientatie.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald