"Schuddende" motor

Moderators: LEiPiE, Le Camion

lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert

"Schuddende" motor

Bericht door lex »

Geachte Experts!

In een schitterende winterexpeditie door Oost Europa van 5000km heeft mijn HY zich fantastisch gedragen. HY heeft bewezen alle hindernissen te kunnen nemen, zoals besneeuwde of met ijs bedekte bergpassen met -19, sneeuwstormen, talloze kilometers over met pekel bestrooide wegen en andere ontberingen. Elke dag weer starten zonder problemen en moeiteloos kilometers maken. Alleen ikzelf had af en toe 3 slaapzakken nodig…

Op de terugweg kom ik bij Roermond de grens over. Nog net in Duitsland 20 liter getankt (precies genoeg om thuis te komen), nadat de meter al ver in het reserve vakje stond. 2 km over de grens begint de HY te stotteren, af en toe een plof (nadat de motor een paar seconden geen ontbranding had). Stoppen, alles gecheckt, stationair loopt HY prima, ook flink toeren in zijn vrij is geen probleem. Ik denk dat HY het er niet mee eens was dat de reis voorbij was…

Weer verder, maar bij belasting, vooral bij optrekken in zijn 2 en helemaal in zijn 3, zijn er weer dezelfde problemen. Af en toe een middelvinger van een vrachtwagenchauffeur als ik niet boven de 70 kom als de weg iets oploopt of met wind tegen, maar ik ben thuis gekomen (met het zweet op mijn voorhoofd).

Hier dacht ik aan vuile benzine, of te ver doorgereden op reserve. Nieuw benzinefilter erop (oude was zwart van het vuil) en de carburateur (vlotterkamer vol vuil en vocht) schoongemaakt, starten: loopt goed, rijden (zonder motorkap) … de motor schudt als en gek heen en weer. Geen knallen meer in de uitlaat, maar de motor loopt niet goed bij belasting, wel stationair. Het lijkt wel of er een motorsteun mist, maar die zitten allemaal goed vast. Het kleppendeksel gaat zeker 7cm heen en weer. De aandrijfassen zitten nog goed vast aan de bak. Draaien aan het ontstekingshuis heeft geen effect. Ik heb een 123 ontsteking.

Wat kan dit zijn? Heeft iemand dit meegemaakt, of heeft iemand een idee waaraan het kan liggen?

Groeten,

Lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Zo te lezen slaat hij af en toe een klapje over en loopt hij soms op 3 cylinders;

Bougies een voor een eruit draaien en bekijken; er zal waarschijnlijk een natte/zwarte tussen zitten; de rest zal bruin moeten zijn.

Veel voorkomende oorzaken;
bougie vuil of kapot
bougiekabels versleten of zit los
Contactpunten versleten/afstelling verlopen
Condensator kapot (contactpunten gaan inbranden)
Rotor / verdellerkap versleten
bobine oververhit (mischien met het kontakt aan even een half uurtje de benen gestrekt bij het tanken??)

Het is vaak handig om bougies + bougiekabels + rotor + verdeler +condensator + puntjes te vervangen ben je een paar tientjes verder en is alles weer goed.
HY '76
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door lex »

Na wat stellen en nog een keer alle sproeiers uit de carburateur gaat HY inmiddels wel weer 90, maar het schudden blijft, vooral bij bijna vol gas. Ik kan dus rijden, maar heb wat langer nodig om op snelheid te komen.

De bougies zijn allemaal bruin en droog en nog maar 5000km oud
Kabels zitten vast en zijn nog maar 5000km oud (misschien slijten deze harder door gebruik van een 123 ontsteking?)
Contactpunten en condensator heb ik niet (123) en de rotor en kap zijn prima.
Het contact zet ik altijd uit, maar misschien slijt de bobine harder door gebruik van een 123 ontsteking?
Is het misschien beter om een bobine uit een nieuwere auto te pakken, die van zichzelf al een elektronische ontsteking heeft?
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door RoZwen »

Waar mij dit aan doet denken is een versleten tripode koppeling. Wel gek dat dit zo plotseling gebeurd natuurlijk. Als de tripode versleten is gaat die vooral bij het trekken erg schudden. Zonder belasting gaat het nog wel.

Zit er dwarsspeling op één van de assen bij de bak?

Rob.
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door lex »

Ja, er zit iets speling aan de assen, maar niet opzienbarend. Die tripode, zit die aan beide kanten van de bak? Het lijkt mij dan namelijk om de rechtse aandrijfas te gaan. Ik heb het geprobeerd te testen met het bochtenwerk. Als ik tijdens het optrekken een bocht naar links maak, wordt het schudden veel erger en met een bocht naar rechts is het er niet meer. Is dat een conclusie waard?
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Dat zou dus heel goed de linkeras kunnen zijn.
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door lex »

Niet de rechteras? Bij een bocht naar links wordt de rechteras toch het meest belast?
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bij een linkerbocht wordt de linkeras scherper ingedraaid en moet dus
de kogels een grotere verplaatsing maken.En hij schokt omdat er in de
geleidingsbanen van de kogels een slijtplek zit
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door lex »

Dan is dus de tripode het deel van de aandrijfas, waar deze aan de versnellingsbak zit? Met drie (tri) pinnetjes met een lager erop? Afgedekt met een rubber hoes? En met dat schokken moet de schade hieraan wel zichtbaar zijn dan zeker?
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Dikwijls wel,maar de buitenste kan het evengoed veroorzaken
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door lex »

De buitenste? Zit er aan de wielkant van de aandrijfas ook zo'n tripode dan?
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Nee,maar wel een dubbele kruiskoppeling die evt ook versleten kan zijn
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door RoZwen »

De tripodekoppelingen zitten inderdaad bij de bak. De homokeneten zitten aan de buitenzijde maar daardoor schudt de auto niet zo. De kom waar de drie lagers in rollen slijt uit.

Als de auto recht staat en de as kan in de tripode heen en weer dan is die versleten. Ik heb ze beiden een keer moeten vervangen. Probleem is heel herkenbaar.

Een keer een complete reserve as die ik nog thuis had liggen op laten sturen naar Oostenrijk en hem daar op de parkeerplaats van een gezellig hotelletje eronder gezet. Leuke auto toch :-))

Rob.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Wat ik er van gemerkt heb is dat het langzaam aan op komt zetten, die tripoidehuisslijtage,
en dat het niet bij alle snelheden optreed.

Uit mijn herinnering voornamelijk tussen de 50 en 80 kmh bij optrekken
Daarboven werd ie weer rustig.

Je kan de speling voelen als je het tripoidehuis aan de bak heen en weer beweegd
(rond probeert te draaien)

Maar je schrijft dat je ook moeizaam op snelheid komt en mogelijk dus
vermogensverlies hebt.
Misschien eens een compressietest uitvoeren?

Aad
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door lex »

Dat moeizaam op gang komen kwam waarschijnlijk eerst door de vervuilde carburateur en later doordat ik niet veel gas wilde geven, vanwege het harder schudden.

In die 150km naar huis met slecht lopende motor is er misschien een lager kapot gegaan of versleten. de speling is nu toch wel aanzienlijk.

Gelukkig had ik nog een oude aandrijfas waarvan juist de dubbele kruiskoppeling van kapot was. Deze ben ik nu aan het schoonmaken en krijg de ring met drie asjes niet van de aandrijfas. Is dit deel met meer dan die borgring geborgd? of is deze gewoon met grof geweld eraf te slaan?
Plaats reactie