Vandaag de workshop in gouda meegemaakt.
Ik heb ook een paar foto's, maar niet zulke mooie als van Ree.
Verder een klein verslagje opdat we het niet vergeten!
De ochtend begon met koffie, kennismaken en (sterke) verhalen over de eigen bus. We zijn met een grote groep van ruim 20 mensen. Veel belangstelling dus!
Ben begon met de nodige theorie:
In het fuseestuk of lagerhuis zitten een aantal functies verenigd. Huis voor het wiellager, kunnen sturen met de wielen en houder van de remankerplaat. Door de voorwiel aandrijving (Camionnettes Traction Avant) moest het zo gemaakt zijn dat de aandrijfas ook nog ergens doorheen moest om de remtrommel en daarmee het voorwiel te kunnen aandrijven.
Tussen de foto's van Ree zie je Ben uitleg geven met een fuseestuk of lagerhuis in zijn hand.
Het fussestuk zit met twee kogels (voor het kunnen sturen en de vering) in de draagarmen. Daarmee worden de krachten overgebracht op de bus tijdens het rijden en remmen.
Je kan je voorstellen dat speling op deze onderdelen niet getolereerd wordt tijdens de APK.
Op de bijgevoegde tekening 3-413 uit het onderdelenboek 651 zie je helemaal rechts de onderdelen voor de onderste kogel. In het midden staan de onderdelen van de bovenste kogel voor bussen na 1969 en helemaal links de onderdelen voor bussen van voor 1969. De onderdelen van de bovenste kogel is de enige verandering. Het fusee stuk of lagerhuis is de gehele productietijd hetzelfde gebleven.
Vooral de onderste kogel, waar het gewicht van de hele bus op rust, heeft het meest te verduren. Vaak ontstaat daar de eerste speling.
De bovenste kogel wordt ingesloten door twee lagerschalen die op zijn plaats gehouden worden door een veer. Onderdeel nr 22, 23 en 24 zorgen voor de toevoer van smeervet naar de kogel en schalen. Bij verkeerde montage (te strak op de schaal) van onderdeel 22 heeft de veer niet veel functie. Opletten bij montage van dat onderdeel.
Ben vraagt zich verder af of het hele systeem wel
door-smeert aangezien het vet moeilijk tussen de schaal en de kogel kan komen en oud vet niet goed weg kan. In de kogel zit een haaks kanaaltje om vet te transporteren.
Bij demontage kan je het beste beginnen met de bovenkogel waarna (theoretisch) het fuseestuk naar 'voren' klapt en je de aandrijfas aan de kant kan leggen. Op de foto's van Ree zie je daar wel voorbeelden van.
Geregeld gaan er onderdelen de kring rond zowel bijna nieuwe alsook zeer gebruikte of zelfs zwaar misbruikte onderdelen.
Tijdens de koffie liggen de meeste onderdelen van de tekening op 'tafel' en aan het einde van Ben's college is het tijd voor de lunch!