Ree's bussie krijgt wat aandacht

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door Otje »

off-topic: zie ik daar nou roest op Otje?
Tja Ewald ... het ultieme bewijs dat ze een "èchte" Citroën is. Dat krijg je automatisch na ... tig duizend kilometers in de grote (en natte) wereld ... Hoef je nix voor te doen. (Moet bekennen: ben al járen van plan een anti-roest behandeling te laten uitvoeren ... komt telkens een "andere operatie" tussen ...) :wink:
Het lastige is dus dat er drie veren zijn die afgesteld moeten worden. Dat gaat eigenlijk niet 'op gevoel'.
Raymond: klopt in principe. Ben er tóch aan begonnen en na een paar keer schuiven/draaien etc. ondervind ik duidelijk een verbetering. E.e.a. is natuurlijk uiteindelijk óók gerelateerd aan het (toegevoegde - lees "inbouw etc.") gewicht van iedere individuele TUB.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
HY 1970
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 08, 2015 6:46 pm
Locatie: Ternat,België

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door HY 1970 »

(Moet bekennen: ben al járen van plan een anti-roest behandeling te laten uitvoeren ... komt telkens een "andere operatie" tussen ...)
Bedoel je dan er een (dinitrol)tectyl laag op te zetten?
Wij hebben dat namelijk en het grote voordeel is dat alle plaatsen beschermd worden waar vocht in kan.
Nadeel is: het is een smerig goedje als er iets moet gedaan worden aan het mechanische gedeelte.
Citroën HY 1970
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door JanW »

Dinitrol is toch niet heel dun?
Persoonlijk zou eerst een laag zeer dunne/waterdunne vloeistof gebruiken om de naden en kieren te verzadigen om daarna een wat dikkere steenslagbescherming op te brengen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
HY 1970
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 08, 2015 6:46 pm
Locatie: Ternat,België

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door HY 1970 »

Bij ons is de dintitrol zelf heel dik.
Als HY juist gedaan was ,druipte het er af van de dikte van de laag.
Citroën HY 1970
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door Ree »

Mannen, kunnen jullie zelf geen topic aanmaken als je over roestbescherming wil keuvelen? :)
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door JanW »

inderdaad zijn we geleidelijk naar de roest op Otje gegaan, sorry
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door Ree »

Nou, de bus heeft al een tijdje APK. Ik rij er zo af en toe mee, verder niet veel te melden. Ben naar de voorjaarsmeeting van Le-Camion geweest. Is al weer lang geleden, was vooral koud en erg gezellig.

Voor de zomervakantie verwacht ik nog geen nieuw interieur te hebben. Omdat we toch met zijn drieen op stap willen, heb ik de strapontin van ghys overgenomen.

Afbeelding

Het is echt een erg mooi dingetje. Hij past niet zonder meer in mijn bus omdat mijn stoelen een andere bekleding hebben. Dit is prima overkomelijk, ik ga voor de zomervakantie uitzoeken hoe ik dit stoeltje het beste vast kan zetten.

Voorlopig staat hij hier voor de sier :)

Afbeelding

Vorderingen volgen wel weer, maar voorlopig vooral druk met mijn DS...

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door Ree »

De bus heeft een nieuwe feature. Na 5 km rijden komt er een ratelend geluid uit de motor en snel daarna kookt het koelwater. Ik ga dit nog eens onder wat meer gecontroleerde omstandigheden herhalen, maar ik verdenk de waterpomp. We zullen zien :)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door Ree »

Vandaag heb ik even de tijd genomen om te kijken waarom de bus rookt. Eergisteren hoorde ik op weg naar de meeting van Le-Camion een ratel uit het vooronder die verdween na een kleine tiental seconden. Gisteren op de terugweg hoorde ik het weer, maar ging het deze keer gepaard met veel koelwaterverlies. Gestopt, even het blok laten afkoelen, daarna de laatste meters naar huis gereden waar hij vlak voor de deur weer aan de kook raakte, deze keer met dezelfde ratel nauwelijks hoorbaar.

Vanmiddag weer even gestart met nog maar half koelwater erin. Bovenste slang wordt niet warm, onderste wel en snel daarna raakt de boel aan de kook.

Afbeelding

De ratel kan uit het blok komen, het zou ook de V-snaar kunnen zijn omdat de waterpomp vastslaat of misschien zelfs stoom dat zicht door/langs de thermostaat wurmt. Ik wil dus niet te snel conclusies trekken en maar even eea proberen uit te sluiten.

Om te beginnen alles maar op een lekkere werkhoogte gezet omdat een klusje toch altijd langer duurt dan dat je denkt dat het gaat duren.

Afbeelding

Thermostaat controleren...

Afbeelding

Zit er goed om in.

Sluit goed.

Afbeelding

En opent netjes.

Afbeelding

Afbeelding

Deze slang is jaren geleden onderweg al eens gaan lekken. Heb ik op de camping met een aardappelschilmesje ingekort en ben ik weer lekker mee verder gaan rijden. Misschien tijd om te vervangen?

Het beruchte slangetje onder de waterpomp is ook niet meer in nieuwstaat, maar lekt wonder bovenwonder niet.

Afbeelding

De waterpomp zelf loopt soepeltjes en heeft zijn schoepen nog.

Afbeelding

Er zit wel een butsje in.

Afbeelding

Nou, dat vond ik wel weer genoeg van vandaag. Nog niets gevonden wat het gerook kan verklaren.

Afbeelding

Afbeelding

En nu maar eens nadenken over de oorzaak en de aanstaande motorrevisie :)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door Ree »

Na ampel beraad besloten de kop eraf te trekken. Goed idee?
Gebruikersavatar
HY 1970
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 08, 2015 6:46 pm
Locatie: Ternat,België

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door HY 1970 »

Ik denk van wel Ree. Als je de oorzaak nog niet gevonden hebt met het koelsysteem na te lopen, dan zou ik de koppakking beginnen verdenken.
Kan ook een verstopt koelkanaal in de motor zijn.
Citroën HY 1970
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door Ree »

Ik heb wat twijfels omdat mijn blok ook te veel olie verbruikt. Ongeveer een liter oer 400à500 kilometer. In plaats van de kop te lichten zou ik ook eerst het blok eruit kunnen halen voor een revisie. Maar goed. Dat kan altijd nog :)
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door Otje »

Tja ... heb zelf óók ooit voor dat dilemma gestaan ... en uiteindelijk gekozen voor de "wat langere omweg". Oftewel: een set nieuwe cilinders/zuigers en vervanging van allerlei keerringen en zo.
Maar ... let op en zie tevens mijn nieuwe draadje "Al doende wordt men wHYzer ...".
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door JanW »

Bij alleen verhoogd olieverbruik: Ik zou compressie meten. Als die goed is zou ik alleen de klepseals vervangen.
Maar met het koelprobleem erbij komt de stap om de kop te lichet en stuk dichterbij. Je kunt je koelsysteem onder druk zetten of t water laten analyseren
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door Ree »

Koelsysteem onder druk zetten gaat inmiddels al niet meer lukken. Compressie meten zegt ook lang niet alles; ik ga voor het lichten van de kop.

En dan? Bij een evidente oorzaak: nieuwe pakking erop en nog een of twee jaar verder rijden met een wat hoog olieverbruik. Zonder duidelijke oorzaak ga ik denk ik toch maar doorpakken...

Hopelijk heb ik er van het weekend tijd voor, maar zit thuis ook net weer in een verbouwing. Komt allemaal dus niet zo lekker uit :)
Plaats reactie