rodeHY stelt zichzelf voor
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
rodeHY stelt zichzelf voor
Ik ben sinds een aantal weken aktief op dit forum, maar heb me nog niet voorgesteld. Waarvoor excuses.
Ik ben Frank, getrouwd met Bianca, en we hebben 2 kinderen (Daniël en Robert). De HY is inmiddels een jaar of 13 in mijn/ons bezit. In al die jaren heeft de HY heel wat gezien: van AX, BX en ZX tot Xantia, van Jumpy tot Jumper 33 2.8 HDI, van Slovenië (1995) tot de mooiste bergpassen in de Alpen, van door modderstromen weggeslagen bruggen in het Aosta-dal tot de kust van Normandië. Onze HY heeft even concurrentie gehad van een lichtblauwe Ami 6 Berline uit maart 1962. Zeven jaar is het petje in ons bezit geweest. Onze HY is een goed onderhouden auto met weinig ellende. Getuige dit forum zijn er veel schrijnende gevallen, en gelukkig kan ik niet met iedereen meepraten over alle ongemakken. Toch zijn we in al die jaren best tegen een aantal zaken aangelopen. Graag deel ik mijn ervaring met anderen. Ik noem een aantal steekwoorden: 123-ignition, 19x400 banden, kunststof plaatwerk, RVS maatwerk uitlaat van EPS, bustent, Aca-aanhanger, bedje in de cabine.
Wij proberen ieder jaar toch wel een aantal meetings te bezoeken. Het tellertje voor dit jaar staat op Diever (HY team) en Appelscha (Le Camion). Komt nog bij: Lindetreffen in Oldeholtpade (CCNL), kindermeeting in Boekel (CCNL), misschien het Schermertreffen en vast nog wel 1 of 2 HY meetings.
Graag tot ziens op één van de meetings en op het forum.
Met vriendelijke groet,
Frank
Ik ben Frank, getrouwd met Bianca, en we hebben 2 kinderen (Daniël en Robert). De HY is inmiddels een jaar of 13 in mijn/ons bezit. In al die jaren heeft de HY heel wat gezien: van AX, BX en ZX tot Xantia, van Jumpy tot Jumper 33 2.8 HDI, van Slovenië (1995) tot de mooiste bergpassen in de Alpen, van door modderstromen weggeslagen bruggen in het Aosta-dal tot de kust van Normandië. Onze HY heeft even concurrentie gehad van een lichtblauwe Ami 6 Berline uit maart 1962. Zeven jaar is het petje in ons bezit geweest. Onze HY is een goed onderhouden auto met weinig ellende. Getuige dit forum zijn er veel schrijnende gevallen, en gelukkig kan ik niet met iedereen meepraten over alle ongemakken. Toch zijn we in al die jaren best tegen een aantal zaken aangelopen. Graag deel ik mijn ervaring met anderen. Ik noem een aantal steekwoorden: 123-ignition, 19x400 banden, kunststof plaatwerk, RVS maatwerk uitlaat van EPS, bustent, Aca-aanhanger, bedje in de cabine.
Wij proberen ieder jaar toch wel een aantal meetings te bezoeken. Het tellertje voor dit jaar staat op Diever (HY team) en Appelscha (Le Camion). Komt nog bij: Lindetreffen in Oldeholtpade (CCNL), kindermeeting in Boekel (CCNL), misschien het Schermertreffen en vast nog wel 1 of 2 HY meetings.
Graag tot ziens op één van de meetings en op het forum.
Met vriendelijke groet,
Frank
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Foto's van het bedje heb ik je gemaild. Binnenkort hoop ik m'n internet-kennis dusdanig opgekrikt te hebben dat ik ze hier kan plaatsen.
Foto's van de uitlaat moet ik nog maken en het is zeer de moeite waard om ze goed te bekijken, want alle zwakke punten van het normale systeem zijn er uitgehaald. De leverancier is EPS, kijk op uitlaten.com.
Let wel, het is een maatwerk-systeem. Er rijden inmiddels meerdere HY's rond met een systeem van EPS, maar ze zijn niet allemaal gelijk.
Binnenkort meer hierover...
Groeten,
Frank
Foto's van de uitlaat moet ik nog maken en het is zeer de moeite waard om ze goed te bekijken, want alle zwakke punten van het normale systeem zijn er uitgehaald. De leverancier is EPS, kijk op uitlaten.com.
Let wel, het is een maatwerk-systeem. Er rijden inmiddels meerdere HY's rond met een systeem van EPS, maar ze zijn niet allemaal gelijk.
Binnenkort meer hierover...
Groeten,
Frank
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Die foto's zien er gelikt uit Frank. Ik doe het dit jaar met een gewoon campingbedje. Dit kan precies op de voorstoelen staan. Ik zeker het dan met een paar haken aan de instapgrepen en het frame wat achter mijn stoelen langsloopt en waar ik mijn 3e zitplaats aan heb geconstrueerd.
Maar ook die foto's roepen weer vragen op. Zou leuk zijn als Patrick ze kon plaatsen, want ik denk dat een hoop HY'ers er in geinteresseerd zijn.
Misschien kun je deze vragen nog voor me beantwoorden?
1. waar komt dat leuke binnententje vandaan ? Volgens mij prima tegen muggen ?
2. Mooie stoelen. Ik loop al tijden te zoeken naar een draaibare passende stoel die niet vastloopt tegen de deur bij het draaien. Wat zijn dit voor stoelen en heb je daar een ander frame voor gemaakt ?
3. Hoe kom je aan die handige bagagenetjes ?
Eigenlijk hoort dit verhaal nu in een ander topic thuis, maar goed.
Ik hoor graag van je.
Edwin
Maar ook die foto's roepen weer vragen op. Zou leuk zijn als Patrick ze kon plaatsen, want ik denk dat een hoop HY'ers er in geinteresseerd zijn.
Misschien kun je deze vragen nog voor me beantwoorden?
1. waar komt dat leuke binnententje vandaan ? Volgens mij prima tegen muggen ?
2. Mooie stoelen. Ik loop al tijden te zoeken naar een draaibare passende stoel die niet vastloopt tegen de deur bij het draaien. Wat zijn dit voor stoelen en heb je daar een ander frame voor gemaakt ?
3. Hoe kom je aan die handige bagagenetjes ?
Eigenlijk hoort dit verhaal nu in een ander topic thuis, maar goed.
Ik hoor graag van je.
Edwin
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Allereerst dank voor je positieve reactie.
1. Het binnententje heeft mijn moeder gemaakt. Een oud binnententje van een gewone tent heeft als donor gediend. Het helpt inderdaad goed tegen de muggen.
2. De stoelen komen uit een Kia huppeldepup. Een MPV in ieder geval met naar ik meen 2 rijen stoelen achterin. Ze blijven over bij de verbouw van de MPV naar een rolstoelbusje (geloof ik). Ze worden verkocht door iemand van het HY-team, hij woont in Gieten (Drenthe). Bij het HY-team zijn er inmiddels vrij veel die er mee rijden, er zal vast wel iemand zijn die zijn naam weet. Bij deze dus een oproep aan alle lezers...
Het draaiplateau is een staaltje vakmanschap van een ander lid van het HY-team, Dominicus Kramer uit Stiens (Friesland). Ik weet niet of hij ze nog maakt, ik dacht dat ik één van de laatste had. Maar ja, wie weet...
Het is trouwens na te maken. De truc is dat het draaiplateau excentrisch draait. Ik zal binnenkort wel wat foto's maken (die internetgoeroe Patrick dan weer (hopelijk) op het forum wil plaatsen).
3. De bagagenetjes zijn lectuurnetjes uit een touringcar. Het bestaat uit een metalen beugel waar een netje tussen gespannen zit. De beugel is wel wat in model te buigen, zodat het precies past en het net lijkt als of het zo hoort. Dit is trouwens geen oproep om ze maar uit een willekeurige touringcar te demonteren. Ik verkoop zelf onderdelen voor touringcars, waaronder lectuurnetjes. Mocht je belangstelling hebben dan moet je het maar even laten weten.
Frank
1. Het binnententje heeft mijn moeder gemaakt. Een oud binnententje van een gewone tent heeft als donor gediend. Het helpt inderdaad goed tegen de muggen.
2. De stoelen komen uit een Kia huppeldepup. Een MPV in ieder geval met naar ik meen 2 rijen stoelen achterin. Ze blijven over bij de verbouw van de MPV naar een rolstoelbusje (geloof ik). Ze worden verkocht door iemand van het HY-team, hij woont in Gieten (Drenthe). Bij het HY-team zijn er inmiddels vrij veel die er mee rijden, er zal vast wel iemand zijn die zijn naam weet. Bij deze dus een oproep aan alle lezers...
Het draaiplateau is een staaltje vakmanschap van een ander lid van het HY-team, Dominicus Kramer uit Stiens (Friesland). Ik weet niet of hij ze nog maakt, ik dacht dat ik één van de laatste had. Maar ja, wie weet...
Het is trouwens na te maken. De truc is dat het draaiplateau excentrisch draait. Ik zal binnenkort wel wat foto's maken (die internetgoeroe Patrick dan weer (hopelijk) op het forum wil plaatsen).
3. De bagagenetjes zijn lectuurnetjes uit een touringcar. Het bestaat uit een metalen beugel waar een netje tussen gespannen zit. De beugel is wel wat in model te buigen, zodat het precies past en het net lijkt als of het zo hoort. Dit is trouwens geen oproep om ze maar uit een willekeurige touringcar te demonteren. Ik verkoop zelf onderdelen voor touringcars, waaronder lectuurnetjes. Mocht je belangstelling hebben dan moet je het maar even laten weten.
Frank
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 182
- Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Ik heb de foto's binnen en ze staan hier >>> Klikkerdeklik!
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Zeker interesse in de foto's... ik ben aan het nadenken over hoe ik mijn pas uit een XM gesloopte stoelen ga monteren en een draaibare passagierstoel lijkt me wel wat.rodeHY schreef:Het draaiplateau is een staaltje vakmanschap van een ander lid van het HY-team, Dominicus Kramer uit Stiens (Friesland). Ik weet niet of hij ze nog maakt, ik dacht dat ik één van de laatste had. Maar ja, wie weet...
Het is trouwens na te maken. De truc is dat het draaiplateau excentrisch draait. Ik zal binnenkort wel wat foto's maken (die internetgoeroe Patrick dan weer (hopelijk) op het forum wil plaatsen).
Zijn die van jou ook nog in hoogte verstelbaar? Want ik zit met het probleem dat ze, als ik er ook nog een draaimechaniek onder zou zetten, dan wel erg hoog worden. Die XM stoelen kunnen 20cm heen en weer schuiven, vandaar.
Ben nog aan het twijfelen dus of dat ik dat gewoon weglaat, huidige stoelen zijn ook niet verstelbaar (naja, de bestuurder een beetje, maar daar voor zit in de XM nog een aparte hendel om bij te stellen).
Sja en als we dan toch bezig zijn: wat voor tapijt heb je gebruikt en hoe heb je 't bevestigd? Ik gok op touringcartapijt

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
De chauffeurstoel staat op het originele frame, inclusief de voorwaartse verstelling. Het frame is wel wat aangepast in die zin dat de oude stoel er afgezaagd is zodat er een raamwerk van hoekstaal op gelast kon worden. Het raamwerk staat zuiver waterpas en schuift keurig heen en weer. De bevestigingsgaten van de nieuwe stoel komen redelijk overeen met het nieuwe raamwerk, d.w.z. met een beetje passen en meten kan er op alle 4 hoeken een bout in. De rugleuningverstelling van de nieuwe stoel blijft gewoon werken, de armleggers passen nog goed en het heen- en weerschuiven gaat nog met de originele hendel.
Voorwaarde is dat je geen dikke benen hebt, want de stoel is iets omhoog gekomen.
De bijrijderstoel heeft een geheel nieuw frame, zonder voorwaartse verstelling. Echter door de geniale konstruktie (alle credits naar Dominicus Kramer) kan de stoel in alle richtingen draaien en zwenken!
Je kunt de stoel dus naar voren of naar achteren zwenken, maar ook meer naar buiten of naar binnen, terwijl de stoel toch in de rijrichting blijft staan. En uiteraard kan de stoel draaien, maar daar heb je tijdens het rijden niks aan. Optimaal verstelbaar dus, en dezelfde hoogte als de chauffeurstoel (iets hoger dan origineel dus, maar dat is hier geen probleem i.v.m. het ontbreken van een stuurwiel).
De stof is projecttapijt. Een reststuk gelukkig, want de normale vierkante-meterprijs ligt vrij hoog. Het tapijt heeft geen rug, en is daardoor goed te verlijmen, ook op rondingen (hol/bol). Grote vlakke stukken heb ik met dispersielijm gedaan (goedkoper), kleine, moeilijke en holle/bolle stukken met contactlijm. Goede dispersielijm is te koop bij bijvoorbeeld Leenbakker (gewoon huismerk; superspul!).
Projecttapijt is bij de betere tapijtspecialist te koop. Leenbakker en Kwantum hebben dacht ik niet de juiste soort. Let op dat je echt tapijt neemt zonder rug!
De foto's zijn in de maak.
Frank
Voorwaarde is dat je geen dikke benen hebt, want de stoel is iets omhoog gekomen.
De bijrijderstoel heeft een geheel nieuw frame, zonder voorwaartse verstelling. Echter door de geniale konstruktie (alle credits naar Dominicus Kramer) kan de stoel in alle richtingen draaien en zwenken!
Je kunt de stoel dus naar voren of naar achteren zwenken, maar ook meer naar buiten of naar binnen, terwijl de stoel toch in de rijrichting blijft staan. En uiteraard kan de stoel draaien, maar daar heb je tijdens het rijden niks aan. Optimaal verstelbaar dus, en dezelfde hoogte als de chauffeurstoel (iets hoger dan origineel dus, maar dat is hier geen probleem i.v.m. het ontbreken van een stuurwiel).
De stof is projecttapijt. Een reststuk gelukkig, want de normale vierkante-meterprijs ligt vrij hoog. Het tapijt heeft geen rug, en is daardoor goed te verlijmen, ook op rondingen (hol/bol). Grote vlakke stukken heb ik met dispersielijm gedaan (goedkoper), kleine, moeilijke en holle/bolle stukken met contactlijm. Goede dispersielijm is te koop bij bijvoorbeeld Leenbakker (gewoon huismerk; superspul!).
Projecttapijt is bij de betere tapijtspecialist te koop. Leenbakker en Kwantum hebben dacht ik niet de juiste soort. Let op dat je echt tapijt neemt zonder rug!
De foto's zijn in de maak.
Frank
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Foto's van draaiconstructie heb ik hier online gezet: draaiplateau
Een van de foto's:

Dat ziet er erg goed uit zeg, wie weet lukt me dat ook nog
Een van de foto's:
Dat ziet er erg goed uit zeg, wie weet lukt me dat ook nog

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald