Vervolg restauratie HY 1964

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door ghys »

Enkele foto's van het vervolg. Laswerk is op paar stukjes in wielkasten bijna klaar. Meteen de overige brakke punten ook laten lassen. Straks weer een mooie harde en originele basis.
Bijlagen
IMG_20161021_121611242.jpg
IMG-20161107-WA0002.jpg
IMG-20161107-WA0001.jpg
IMG_20161017_153730140.jpg
IMG_20161017_153738102.jpg
IMG_20161021_121433432.jpg
IMG_20161001_122940434.jpg
HY ophalen uit de stalling met de oprijwagen
HY ophalen uit de stalling met de oprijwagen
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door ghys »

En nog wat foto's toen de slechte stukken verwijderd werden.

Lagers en remmen zijn klaar en gecontroleerd.
Daarnaast nog de achterlampjes gereviseerd :) nieuw kan altijd nog en met het Franse doorleeft uiterlijk toch beter passend bij de rest van de bus.
Bijlagen
IMG-20161010-WA0004.jpeg
IMG-20161010-WA0011.jpg
IMG-20161010-WA0012.jpg
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door Gert-Jan Brink »

mooi werk man en leuk zon 64er overgangsmodel. De eerste serie met groot voorrraam maar wel nog met de oude grote chevrons op de motorkap. Is maar een half jaar zo geleverd.
Heel erg speciaal ook een bestel met Pickup tussenschot , nooit eerder gezien.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door ghys »

Toen ik hem kocht wist ik niet dat het een best wel bijzonder busje is. Inderdaad een overgangsmodel waarbij de eigenaar gekozen heeft voor de meest kale versie. HZ met 1600 motor en zelfs geen kachel maar wel met een tussenschot en canvas doekjes aan de zijkant.

Waarschijnlijk heeft citroen dat half jaar gebruikt om de restanten van de oude serie op te maken. Zo kwam ik laatst een 64er tegen met origineel een schuifdeur met een grote knobbel om hem open te maken. In de onze zit al een moderne deur. Zo zijn er nog meer leuke details zoals oude snelheidsmeter maar dan wel al de nieuwe onderplaat waar later de grotere moderne meter op kwam.
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door Gert-Jan Brink »

weet het jaar niet precies uit mn hoofd maar schuifdeur met die kogel is eind jaren 50 vervangen door de aluhendel met slot. Dat er in een 64er origineel een deur met kogel zou zitten lijkt mij erg sterk maar met Citroen weet je het nooit. Verschillende assemblage-lijnen weken nogal eens af ivm voorraden.

Mijn late 64er had origineel al een moderne teller maar is een origineel nederlandse auto en had wel verwarming. Voor de verwarming zijn de gaten in de motorkap gekomen.
Overigens best wel bijzonder je te realiseren dat Citroen het na 17 ! jaar productie eindelijk eens nodig vond om verwarming in de HY te monteren, wat een vooruitgang ;-))
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door JanW »

keurige reparaties!
je gaat een stukje bodemplaat/wafelplaat missen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door ghys »

Zeker. Het wordt netjes gelast. Had het zelf niet zo snel zo mooi kunnen krijgen.
Enkel de hoeklijnen rond de wielkasten en het aflassen deel bodem doe ik zelf nog.
Helaas konden we het originele wafelplaatje niet behouden. Daaronder was hij toch wat krokanter.
Gebruikersavatar
Arno
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 21
Lid geworden op: wo okt 05, 2016 11:20 pm
Locatie: Merkelbeek

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door Arno »

Mooi verslag! En natuurlijk een mooie HY :)
BrownHY
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door ghys »

Dank je.
Hy is inmiddels weer terug op het nest. Het laswerk is zo goed als klaar. Enkel nog wat recht toe recht aan laswerk dat broerlief komende weken voor zijn rekening neemt.
Daarna de bodem stralen en de laadvloer flink in de antiroest zetten zodat die er weer even tegen kan.
Bijlagen
IMG_20161117_132851034_HDR.jpg
IMG_20161117_133958930.jpg
IMG_20161117_104421611_HDR.jpg
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door ed-hz »

Ter info: schuifdeur met kogel is tot 1963 standaard op onze busjes...
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door ghys »

Dank. Mogelijk hebben ze in het begin van 64 nog delen opgemaakt uit het schap. Zo heb ik er ook nog een traction teller inzitten met al wel de nieuwe grondplaat
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door ghys »

Verder gegaan met het verbeteren van de deuren. Voorzien van schuifraam rubber ipv de raamlijsten. Eerst oude delen eruit en alles schoongemaakt. Zelfs het raamblokeersysteem werkend gekregen. Nooit geweten hoe dat er nou uitzag. Nu weet ik het :)
Moet er nog een keer opnieuw in omdat het buitenste schuifraam nog wat klemt en het daardoor maar moeilijk laat schuiven. Vermoed dat rubber in de ronding toch wat dikker isdan het origineel.
Bijlagen
IMG_20170115_085723706.jpg
IMG_20170115_085720188.jpg
IMG-20170114-WA0011.jpeg
IMG-20170114-WA0007.jpeg
IMG-20170114-WA0005.jpeg
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door LEiPiE »

Verdere raamdiscussie op verzoek afgesplitst naar: http://citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=3140
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door ghys »

Dank Ewald :)

Komend weekend weer verder met de raamrubbers.
Kijken of ik met parkers de boel kan laten schuiven.
dick738
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 13
Lid geworden op: do mar 01, 2018 10:44 am

Re: Vervolg restauratie HY 1964

Bericht door dick738 »

Hele leuke rapportage, heerlijk om te volgen. Wat knapt de HY op zeg, soms heb je echt mazzel als voertuig.. :D :D :D
Maarreee..nieuwsgierig!
Hoe is het nu met de voortgang?
Veel succes in ieder geval!
Plaats reactie