andere motor

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Een andere motor en versnellingsbak combinatie voor betere acceleratie zal ook snel resulteren in een hogere topsnelheid.

Omdat ook de remmen van de HY marginaal zijn, dient eigenlijk ook het remsysteem te worden aangepast, remschijven voor, rembekrachtiger, werkende remdruk begrenzer achter, enz.

Toen de motor van mijn HY enkele jaren geleden aan revisie toe was, heb ik een Volvo B20A motor (ongeveer 90+PK) overwogen, iets minder koppel onder de 2000 toeren, maar meer daarboven, en ook bij een hoger toerental. Qua afmetingen gaat het wel, maar alle andere aanpassingen maken het wel heel complex.
Ik heb toen dus maar besloten de motor te laten reviseren. Juist de matige prestaties horen bij de HY en resulteren in een ontspannen rijden.

Mijn advies: Als je een camper of bestelbus wil met beduidend betere prestaties koop dan geen HY maar zoek een andere klassieker.
HY rijder sinds 1995.
Rene
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Rene »

Ben ik met je eens, maar ik hou wel van een uitdaging en het is ook apart zo'n leuke HY met moderne techniek en uiteraard de remmerij moet ook aangepakt worden ik was dat niet vergeten hoor. Misschien ooit als ik ook zón bus mag bezitten zou ik het graag willen proberen dus maybe je weet maar nooit sta ik daar met een aangepaste bus.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Op het Citroen-forum zijn ze ook flink motoren aan het uitwisselen... er rijdt een DS rond met een 2.5 Turbo Intercooler uit een CX!

DS25
DS23 versus CX2400

Ze hebben het er daar telkens over dat een CX blok de verkeerde kant opdraait, zou die dan voor de HY weer de goede kant opdraaien aangezien een DS motor voor ons verkeerd om draait?

Want dat zou dan nog wel een leuke optie zijn :D
Een HY 2.5liter Turbo Intercooler met 5 bak...

specs:
CX20 76,5pk@5500tpm, 163Nm / 16,9kgm @3250tpm
CX24 115pk@5500tpm, 18,3kgm@2750tpm
CX25GTI 138pk@5000tpm, 206Nm / 21,5kgm @5000tpm
CX25GTITurbo 168pk@5000tpm, 290Nm / 30kgm @3250tpm

Sja, is ook appels met peren natuurlijk, nergens een grafiekje met vermogen tegen toerental uitgezet.

Klein detail: in een CX ligt de motor dwars, maar dan nog: als 't in een DS past :D
(maar ik ga voorlopig maar gewoon voor de HY78, misschien ooit een bus zonder motor helemaal uitpimpen ofzo ;))

Ben ook een beetje aan het kijken naar injectie zelfbouwen en dingen als turbo's... moet allemaal kwa zelfbouw niet moeilijk zijn maar er zitten vast nog wel wat haken en ogen aan... eerst maar LPG.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Plaats reactie