Het is nu do 28 maart, 2024 22:00


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: LPG ingebouwd door erkend station / Laswerk behandelen
BerichtGeplaatst: vr 07 jul, 2017 23:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Ik heb afgelopen winter LPG laten inbouwen in Haarlem bij een adres dat ik van een mede-HY-rijder kreeg.
Ze zeiden vooraf dat ze het vaker hadden gedaan bij een HY dus dat gaf vertrouwen.
Het is een erkend inbouwstation, de RDW afhandeling deden ze zelf.

Toen ik echter thuis de installatie nader bekeek, bleek dat ze de koelwaterslangen van de verdamper parallel aan de kachel hadden aangesloten.
Hetgeen inhoudt dat ik dus de hele zomer met de kachelkraan open moest rijden, anders zou de verdamper dus ook geen warm water krijgen.

Bij navraag bij andere HYers bleek dat dit vaker zo gebeurde.

Ondanks dat zodra ik de kachelkraan tijdens het rijden dichtdraai er weinig lijkt te veranderen aan de loop van de motor, ga ik nu toch maar de boel ombouwen, maar op een elegantere manier dan met een T-stukje in de slang.
Ik heb het stukje buis met zij-aftakking laten voorzien van een tweede aftakking aan de andere kant. Deze sluit ik aan op de verdamper, want die zit daar vlakbij.
Hierbij op de foto het onderdeel. In de HY zit het (voor de auto gezien) beneden links achter de radiateur, je kunt het net zien.
Het laswerk zit op de foto een beetje verscholen bij het linkerpijpje maar iedereen weet wel hoe onbehandeld laswerk eruit ziet denk ik :)

Nou was de pijp 'gepassiveerd' maar nu zit er een stukje kaal laswerk. Ik heb verschillende adviezen gehad over de afwerking. Maar wat raden jullie me aan:
1. Opnieuw laten passiveren, (maar dat is best duur hoorde ik, bovendien moet ik er ver voor weg want het gebeurt niet (meer) hier in de buurt).
2. Zinklak erop spuiten.
3. Verven met hittebestende verf of primer buiten- en binnenkant.
4. Verven met hittebestendige verf of primer alleen buitenkant.
5. Zo laten, dat koelwater heeft geen last van kaal ijzer en het gaat binnen niet roesten, (is dat waar?).

Wat vinden jullie dat ik het beste kan doen hiermee?


Bijlagen:
T-stuk m 4e pijp.JPG
T-stuk m 4e pijp.JPG [ 3.51 MiB | 19076 keer bekeken ]

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Laatst bijgewerkt door hyliner op za 08 jul, 2017 1:15, in totaal 5 keer bewerkt.
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LPG ingebouwd door erkend station
BerichtGeplaatst: vr 07 jul, 2017 23:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
ik denk dater iets in je verhaal niet klopt.
Als de verdamper parallel aan je kachel is gemonteerd houdt dat in dat zowel de kachel als de verdamper afzonderlijk van elkaar water krijgen .
Dan hoeft de kachelkraan niet open te zijn en zul je inderdaad geen verschil merken als je die dicht zet.
Dus in principe is het dan in orde.
Dus of het parallel klopt niet of hun advies klopt niet.
Gezien de extra aftakking lijkt het erop dat er sprake is van parallel.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LPG ingebouwd door erkend station
BerichtGeplaatst: vr 07 jul, 2017 23:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Het klopt wel hoor Jan: Het koelwater gaat eerst naar de kachelkraan en dan naar de splitsing kachel en verdamper. Daarna komen de leidingen weer bij elkaar. De kachel en de verdamper zitten dus parallel en krijgen dus beiden water via de kachelkraan. Kraantje dicht dan krijgen beiden dus geen water.

Misschien is deze vergelijking duidelijker: Als je bij de lamp aan het plafond een tweede lamp aansluit, dan gaan beide lampen tegelijk aan of of uit met de lichtschakelaar. Zo is het hier ook.

Door mijn aanpassing komt de aftakking naar de verdamper vóór de kachelkraan en is dan niet meer afhankelijk van de stand daarvan.

Maarre, heb je ook een reactie op mijn vraag? :)

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LPG ingebouwd door erkend station / Laswerk behandelen
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2017 9:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
die vergelijking hoeft niet hoor.
Merkwaardig dat de splitsing achter de kachelkraan zit, ikzelf zou die ervoor gezet hebben.

Ik zou het laswerk aan de buitenkant behandelen, met iets, maakt niet zoveel uit wat.
De binnenkant meenemen is een kleine moeite maar hoeft volgens mij niet echt. Veel ijzeren waterpijpjes zijn aan de binnenkant niet behandeld.
Met de moderne koelvloeistoffen hoeft het ook niet echt vanwege de roestinhibitor. Vroeger werd er alleen water gebruikt, een heel ander verhaal.
Ik heb recent ook een T-stuk ingebouwd en de buitenkant even in de lasprimer gezet die ik nog had.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LPG ingebouwd door erkend station / Laswerk behandelen
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2017 23:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Dank voor je reactie.

Ik zat inderdaad zelf ook te denken aan alleen buiten behandelen.

Ik heb nog een bus radiatorlak (niet speciaal voor een autoradiator maar voor die dingen die in een huis onder de vensterbank hangen). Ik denk dat ik het daarmee doe want het wordt wel heet natuurlijk.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LPG ingebouwd door erkend station / Laswerk behandelen
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2017 23:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
niet heter dan 100 graden en dat kan bijna iedere lak wel hebben

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LPG ingebouwd door erkend station / Laswerk behandelen
BerichtGeplaatst: wo 12 jul, 2017 0:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Henri,
misschien een beetje "heel kort door de bocht" ... maar: ik zou zelf zijn teruggegaan naar die LPG-inbouwer en het probleem hebben voorgelegd alsmede een fatsoenlijke oplossing hebben verlangd.
Heb zèlf óók een LPG-installatie "laten" inbouwen door eveneens een erkend LPG-inbouwstation (éénmanszaak, maar even goed ...). Deze was slimmer en heeft het "verwarmingsgedeelte" van de TUB intact gelaten en de warmwatertoevoer naar de verdamper apart vertakt vóór de aansluiting van de "kachel-kraan".
Citaat:
... niet heter dan 100 graden en dat kan bijna iedere lak wel hebben ...
??? Wanneer de koeling van jouw TUB fatsoenlijk werkt zal geen enkel onderdeel in het koelsysteem warmer worden dan 80*C. Allez, vooruit, in extreme omstandigheden misschien 90*C ...
Tòch ?

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: LPG ingebouwd door erkend station / Laswerk behandelen
BerichtGeplaatst: do 13 jul, 2017 1:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Otje schreef:
Henri,
misschien een beetje "heel kort door de bocht" ... maar: ik zou zelf zijn teruggegaan naar die LPG-inbouwer en het probleem hebben voorgelegd alsmede een fatsoenlijke oplossing hebben verlangd.
Heb zèlf óók een LPG-installatie "laten" inbouwen door eveneens een erkend LPG-inbouwstation (éénmanszaak, maar even goed ...). Deze was slimmer en heeft het "verwarmingsgedeelte" van de TUB intact gelaten en de warmwatertoevoer naar de verdamper apart vertakt vóór de aansluiting van de "kachel-kraan".

Dank voor je reactie Gert, maar als ik teruggegaan was naar de inbouwer had ik extra kosten gemaakt voor de kilometers Alkmaar - Haarlem vv en mischien wel ook nog de brandstof van zijn leenauto als hij het niet 'klaar terwijl u wacht' wilde of kon doen.

Bovendien weet ik wel wat hij gedaan zou hebben: Hij zou gewoon een T-stukje in de slang vóór de kachelkraan hebben gezet en dan een nieuwe slang tussen kachelkraan en kachel (waar hij eerder het T-stukje in monteerde).
Okee de kosten voor die aanpassing waren dan wellicht voor hem, maar de oplossing die ik heb bedacht vond ik veel eleganter. Het onderdeel dat ik heb laten modificeren zit vlakbij de verdamper terwijl hij de slang een enorme omweg had laten maken.

Nu zit het voor een paar tientjes naar mijn zin.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group