Thomas zijn bussie

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Thomas_hy
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 84
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
Kenteken: BE2150
Locatie: Gelderland

Thomas zijn bussie

Bericht door Thomas_hy »

hallo iedereen!

ik wil in dit onderwerp gaan bijhouden en laten zien wat ik aan mijn busje heb gedaan en aan ga doen. en om tips en tricks vragen :D

eerst wat over de HY. hij is op kenteken uit 02-01-1964 maar zoals we allemaal weten is dit model gemaakt tot 1963 volgens de papier is zijn bouwjaar november 1963.
verder ben ik de 4 eigenaar. de bus is ooit gekocht door een wijnboer. daar tussen nog een handelaar en toen de mensen waar ik hem van kocht die hem ruim 25 jaar hebben gehad en het hun eerste auto was. zij hemmen hem toen geïnporteerd uit Frankrijk naar Nederland, toen zijn ze naar Frankrijk verhuisd. Toen heb ik hem weer geïmporteerd uit Frankrijk. dit ik net voor het nieuwe jaar gedaan. en heb nu sinds 2 weken een kenteken. Daar bij hem ik het oude kenteken uit 2003 terug gekregen. ze hebben daar in Frankrijk ook erg veel onderdelen gespaard deze hebben we natuurlijk ook mee genomen. verder toen ik hem kocht is er in de zomer van 2019 een nieuw cilinderkop op gekomen en zijn de remmen gangbaar gemaakt.

Thomas
Bijlagen
20190802113938_IMG_1942.JPG
20190802113952_IMG_1943.JPG
Thomas_hy
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 84
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
Kenteken: BE2150
Locatie: Gelderland

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Thomas_hy »

Update 1

We zijn met met de bus naar arnhem gereden voor de invoer. op de heen weg merkte ik al dat de bus bij het remmen meer zin had om naar rechts te gaan dan rechtdoor. Na de schouwing zijn we op de terugweg langs mijn stage gereden en hem daar door de remmen test bank gehaald. 75% remverschil was het resultaat links voor deed niet zo veel.

dus maar eerst begonnen met het makkelijke werk ontluchten. dit hielp helaas niet dus toen toch maar de trommel los. bij het los halen was meer dan genoeg remvloeistof te zien. dit kwam alleen niet uit de remcilinders maar tussen de wartel en remcilinder kwam het er uit. begonnen met het geheel te demonteren. Remschoenen konden we ook wel weg gooien de remvloeistof was er helemaal ingetrokken. met aardig wat gesjoemel en gekloot was alles los en heb ik de leiding vervangen. toen ik toch alles los had liggen gelijk maar was rubbers vervangen na die gehaald te hebben bij de club. toen alles weer netjes dicht gebouwd en gecenteerd met de centeerschrijf van de club. mijn vader had ook die met de naald die je op het wiellager zet en dan rond kan draaien. maar vind de schrijf toch net iets makkelijker. toen alles weer ontlucht en bij de eerst proefrit op de weg ging hij mooi recht uit.
ergens volgende week gaat de bus voor APK :roll: hopen dat dat goed gaat.

Thomas

Volgende aandachtspuntjes
bokkende koppeling (8jaar stil gestaan)
Geluidsisolatie
beginnende roest puntjes



ps hoe uploaden jullie foto's groter dan 2mb?
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door HYvonne »

Geweldig mooie bus Thomas! Je ziet wel, geduld hebben loont.

Over fotos plaatsen....KLIK HIER voor een ander topic op dit forum waarin het allemaal wordt uitgelegd.

Veel succes met de APK.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1541
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door ghys »

Fraaie bus en komt goed zo te horen :)

Moet daar nog apk op? Of eenmalig voor toelating.
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door JanW »

Is de buitenkant nog origineel of ooit opgeknapt?
Alles ziet er nog zo mooi uit voor origineel.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Thomas_hy
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 84
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
Kenteken: BE2150
Locatie: Gelderland

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Thomas_hy »

ghys schreef:Fraaie bus en komt goed zo te horen :)

Moet daar nog apk op? Of eenmalig voor toelating.
auto's van voor 1jan 1960 hoeven niet meer voor apk deze heeft gewoon de standaard voor oldtimers om de 2 jaar
Thomas_hy
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 84
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
Kenteken: BE2150
Locatie: Gelderland

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Thomas_hy »

JanW schreef:Is de buitenkant nog origineel of ooit opgeknapt?
Alles ziet er nog zo mooi uit voor origineel.

hij is nog vrij origineel. geen extra ramen of andere dingen. er is wel te zien dat er hier en daar wat aan gedaan is. ook is dit niet de originele kleur denk ik al heeft hij deze kleur al sinds 1981
Stephan
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 151
Lid geworden op: wo dec 27, 2006 5:13 pm
Locatie: Ovezande

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Stephan »

Leuke bus. Ik ga je vorderingen volgen :)
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1541
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door ghys »

Wel oké om de 2 jaar keuren. Altijd goed te weten dat hij nog in orde is.

De kleur zou origineel grijs moeten zijn maar een ander vrolijke kleur staat hem goed.
Thomas_hy
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 84
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
Kenteken: BE2150
Locatie: Gelderland

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Thomas_hy »

update 2

vrijdag met de bus naar de APK geweest
remmen goed wiellagers konden nog net en stuurkogels spelling kon ook nog net alleen daarna kwamen we bij de achteras en nu heeft de bus op beide draagarmen te veel spelling. we denk dat het de lagers zijn. nu moeten we toch waarschijnlijk de achteras gaan reviseren :( . ik zit er nog even over te denken om of de genen die er nu in zitten te reviseren of gereviseerde te kopen bij het magazijn.
want het is natuurlijk niet een klusje die je even op je vrije middag doet.

hou jullie op de hoogte

tips over demonteren?

thomas
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door JanW »

Als het wiellager huis (=fout) niet vastgeroest zit in het chassis, is vervanging door gereviseerde goed te doen in een redelijk tijdsbestek voor iemand met enige ervaring. Als je de lagers zelf gaat vervangen wort het uitgebreider en heb je wat grote sleutelmaten nodig. Het werkplaatsboek is duidelijk genoeg

edit: wiellagerhuis moet natuurlijk draagarmlagerhuis zijn
Laatst gewijzigd door JanW op do feb 27, 2020 11:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 675
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Joost »

Volgens mij als je de onderdelen bij elkaar telt kun je bijna net zo goed een gereviseerde bij de club kopen. En scheelt best wat werk.
Joop
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 52
Lid geworden op: za mar 29, 2008 1:16 pm
Kenteken: 37 83 rb
Locatie: gelderland

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Joop »

Zijn het de wiel of de draagarm lagers ?? Zijn grote lagers en gaan niet snel kapot er zijn genoeg tweede hans te koop de wiel lagers zijn achter en voor gelijk, van de draagarm gaat alleen de buitenste kapot door vocht .
Thomas_hy
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 84
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
Kenteken: BE2150
Locatie: Gelderland

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Thomas_hy »

Joop schreef:Zijn het de wiel of de draagarm lagers ?? Zijn grote lagers en gaan niet snel kapot er zijn genoeg tweede hans te koop de wiel lagers zijn achter en voor gelijk, van de draagarm gaat alleen de buitenste kapot door vocht .

het zijn zo ver ik nu weet de buitenste draagarmlagers. een setje kost ~100euro perkant en een hoop tijd om ze er af te krijgen voor 220 heb je een geheel nieuwe zet en hoef je alleen de trommel en
torsie staven over te zetten. dit lijkt mij makkelijker ivm dat ik alles buiten moet doen kwa sluitelen aan de bus. en ook een beetje ivm de tijd
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door JanW »

als je zelft vervangt moet je ook de keering en de grote moer vernieuwen. Daarbij heb je ook forse sleutels nodig en een grote bankscghroef bij voorkeur
Dan is 220 gezien je werkplek en tijd etc niet zo gek
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Plaats reactie