Idee: een 24/7 HY-hulp via een chatbot – voor als je ergens met pech staat

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Dominick
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Contacteer:

Idee: een 24/7 HY-hulp via een chatbot – voor als je ergens met pech staat

Bericht door Dominick »

Hallo allemaal,

Ik zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Dominick. Ik rijd inmiddels al zo’n 10 à 12 jaar dagelijks in een Eend, ongeveer 50.000 kilometer per jaar. Sinds een paar jaar heb ik daarnaast ook een Citroën HY, een verlengde benzineversie, waarmee ik regelmatig naar het buitenland ga.
Zoals iedereen hier waarschijnlijk wel weet: hoeveel onderhoud je ook doet, oude auto’s blijven je af en toe verrassen. Dat hoort er ook een beetje bij.

Laat ik een paar situaties schetsen die ik zelf heb meegemaakt.
  • Stel je voor: je staat boven in de bergen in Spanje tijdens het regenseizoen. De mist is zo dicht dat je nog geen drie meter zicht hebt. Alles is vochtig en koud. Je wilt wegrijden, maar de motor start niet meer. Waarschijnlijk door al het vocht. Wat doe je dan?
    Of een andere situatie. Je rijdt ergens op een smal weggetje in de Ardèche in Frankrijk en je krijgt de HY niet meer uit de versnelling. Je staat zo scheef dat je amper rechtop kunt staan in de cabine om rustig te kijken wat er aan de hand is.
    Of een iets simpeler scenario: je staat een paar dagen op een camping, alles was prima, en ineens wil de motor niet meer starten.
    Dit zijn geen verzonnen voorbeelden, maar echte situaties waar ik zelf in heb gestaan. En op dat soort momenten wil je eigenlijk zo snel mogelijk een richting hebben: waar moet ik beginnen met zoeken?
Natuurlijk kun je mensen bellen. De helpdesk van de HY-club vind ik bijvoorbeeld een goed initiatief. Ik heb daar zelf ook een paar keer gebruik van gemaakt. Alleen heb ik ook momenten gehad dat ik niemand te pakken kreeg.

En juist op dat soort momenten dacht ik: het zou handig zijn als er nog een extra hulpmiddel bestaat.

In mijn werk ontwikkel ik AI-oplossingen voor bedrijven, vooral op het gebied van groene energie en circulariteit. Een van de dingen die ik regelmatig bouw zijn chatbots die 24/7 vragen kunnen beantwoorden. Sommige daarvan worden meer dan 200.000 keer per maand gebruikt.
Toen dacht ik: waarom bestaat zoiets eigenlijk nog niet voor de HY?

Het idee is om een openbare chatbot te maken waar mensen technische vragen kunnen stellen. Bijvoorbeeld wanneer je onderweg problemen hebt of ergens vastloopt met een diagnose.

Denk aan vragen zoals:
-De motor start niet meer na een paar dagen stilstand, waar begin ik met zoeken?
-De bus blijft in de versnelling hangen.
-De motor slaat af bij vocht of regen.
-Welke stappen kan ik snel controleren langs de weg?

De chatbot zou antwoorden kunnen geven op basis van betrouwbare bronnen, zoals:
-werkplaatshandleidingen
-originele handleidingen
-bestaande forumkennis
-technische documentatie
-en natuurlijk de collectieve ervaring van mensen hier

Daarnaast zou hij bijvoorbeeld ook kunnen verwijzen naar bestaande forumtopics of documentatie wanneer dat relevant is.

Het doel is niet om het forum te vervangen. Integendeel. Het idee is juist om een extra hulpmiddel te creëren dat altijd beschikbaar is, zeker op momenten dat je ergens onderweg staat en snel even iets wilt checken.

Omdat ik dit soort systemen vaker bouw voor mijn werk, heb ik eigenlijk alles al in huis om dit technisch te kunnen maken. Maar wat ik nodig heb, is de inhoud en de kennis uit de community.

Daarom mijn vraag:
Zijn er hier mensen die het leuk vinden om mee te denken of te helpen testen?

Bijvoorbeeld door:
-goede kennisbronnen te verzamelen
-mee te denken over hoe de chatbot moet reageren
-scenario’s te testen
-technische vragen te bedenken om het systeem te trainen

Ik stel me voor dat we een klein groepje maken (bijvoorbeeld via e-mail of WhatsApp) om dit rustig op te bouwen.
Als liefhebber lijkt het me gewoon mooi als we iets kunnen maken waar iedere HY-rijder uiteindelijk iets aan heeft. Zeker op die momenten dat je ergens boven op een berg staat, in de mist, met een motor die niet meer wil starten.

Als iemand interesse heeft om mee te doen, hoor ik het graag.
Groet,
Dominick
--
Dominick Verstoep, maker van gave trouwfilms in binnen en buitenland. https://www.dominickverstoep.nl
Plaats reactie