De olie zal vast wel voldoen aan de specificaties voor de HY kwa viscositeit en zo.Ree schreef:En daar staat dus geen olie van Kroon tussen die je bij de Brezan kan krijgen (eerder door Pieter is de link van dezeolie gepost)Webmeistera schreef:bakolies waarvan vast staat dat ze dit niet doen zijn oa:
Ik heb het bij de brezan nagevraagd (daar was een man die heel veel jaren HY heeft gereden) en heeft mij verzekerd dat de olie echt goed is voor de HY.
Mag ie aan het lijstje toegevoegd worden?
Groet,
Ree
Het punt is dat er vroeger lood als EP additief werd gebruikt en dat dit op enig moment
wettelijk verboden werd. Toen is men naar andere middelen gaan zoeken oa. zwavel en chloorverbindingen.
Moderne bakken hebben hier geen problemen mee maar bakken in de HY- 2cv en DS slijten dus sneller.
Je moet dus wel een heel specifieke vraag stellen aan de oliefabrikant om de juiste informatie te verkrijgen.
Zonder de expliciette (hoe schrijf je dat?) verklaring van de fabrikant zou ik 't spul niet zomaar
aan anderen aanraden, maar iedereen mag zijn eigen lijstjes samenstellen natuurlijk.
Voor Kroon zie ik op hun site niet specifiek vermeld dat er geen zwavel of chloorverbindingen
worden toegepast als EP additief.
Dus ik neem 'm (nog) niet op.
Aad