Hallo,
Na het bekijken van tig foto's van hy's lijkt me dat de normale ruststand van de ruitenwissers vanachter het stuur naar rechts is, en wat blijkt, die van mijn hy staan naar links. Ze staan dus in m'n gezichtsveld. Iemand enig idee wat hier de reden van kan zijn.
ruststand ruitenwissers
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Dat wordt een kleine operatie 
Ik heb pas dat deel ook open gehad en bij het terug zetten had ik de arm verkeerd gemonteerd... gevolg: ruststand was wel op de normale plek maar uitzwaaien ging naar beneden! (en daar zit een motorkap
)
Mijn gok: men heeft het geheel los gehad en de stroom onderbroken op het moment dat de motor net halverwege was en toen dus gemonteerd. Dan zal je 't dus los moeten halen, motor tot in ruststand laten komen en weer monteren. Dit is een gok hoor, dat weet ik niet heel zeker of dat inderdaad een goede theorie is.
Of de motor is een halve slag gedraaid gemonteerd misschien (de aansluitdraden zitten bij mij aan de passagierskant (je kunt spieken door even je asbakje er uit te halen)).
Is op zich geen bijzonder werkje om bij het mechaniek te komen:
- ruitenwisser eraf pakken (is wat gerommel, heb ik nog geen goede manier voor, bij mij zijn de borglipjes nu lam namelijk)
- de moeren aan de buitenkant losdraaien en de ringen er afnemen
- binnen de behuizing-met-asbak verwijderen
- in de ventilatieflappen de borgring van de uitzetwieltjes verwijderen
- uitzetwieltjes kun je er nu ook uit halen
- vergeet het bolletje op de hendel onder de behuizing-met-asbak niet
- links en rechts de lange schroef uit de ventilatiebak onder de voorruit halen
- je kunt met wat gedoe (let op de kunststofblokken van de ventilatieflappen) het geheel verwijderen
Beschrijving van demonteren en monteren van het mechanisme zelf moet ik je even schuldig blijven, dat weet ik zo niet precies. De motor zit in ieder geval met 1 moer vast, maar er zitten meerdere ringetjes om die bij waarschijnlijk niet helemaal goed zitten. Waarschijnlijk hoef je die alleen los te halen, motor bekrachtigen en helemaal uit laten gaan (beste is dus via de normale schakelaar: contact aan, schakelaar in, schakelaar uit, wachten, contact uit) en dan weer monteren.

Ik heb pas dat deel ook open gehad en bij het terug zetten had ik de arm verkeerd gemonteerd... gevolg: ruststand was wel op de normale plek maar uitzwaaien ging naar beneden! (en daar zit een motorkap

Mijn gok: men heeft het geheel los gehad en de stroom onderbroken op het moment dat de motor net halverwege was en toen dus gemonteerd. Dan zal je 't dus los moeten halen, motor tot in ruststand laten komen en weer monteren. Dit is een gok hoor, dat weet ik niet heel zeker of dat inderdaad een goede theorie is.
Of de motor is een halve slag gedraaid gemonteerd misschien (de aansluitdraden zitten bij mij aan de passagierskant (je kunt spieken door even je asbakje er uit te halen)).
Is op zich geen bijzonder werkje om bij het mechaniek te komen:
- ruitenwisser eraf pakken (is wat gerommel, heb ik nog geen goede manier voor, bij mij zijn de borglipjes nu lam namelijk)
- de moeren aan de buitenkant losdraaien en de ringen er afnemen
- binnen de behuizing-met-asbak verwijderen
- in de ventilatieflappen de borgring van de uitzetwieltjes verwijderen
- uitzetwieltjes kun je er nu ook uit halen
- vergeet het bolletje op de hendel onder de behuizing-met-asbak niet
- links en rechts de lange schroef uit de ventilatiebak onder de voorruit halen
- je kunt met wat gedoe (let op de kunststofblokken van de ventilatieflappen) het geheel verwijderen
Beschrijving van demonteren en monteren van het mechanisme zelf moet ik je even schuldig blijven, dat weet ik zo niet precies. De motor zit in ieder geval met 1 moer vast, maar er zitten meerdere ringetjes om die bij waarschijnlijk niet helemaal goed zitten. Waarschijnlijk hoef je die alleen los te halen, motor bekrachtigen en helemaal uit laten gaan (beste is dus via de normale schakelaar: contact aan, schakelaar in, schakelaar uit, wachten, contact uit) en dan weer monteren.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Ik denk inderdaad dat men de boel in het verleden verkeerd gemonteerd heeft. Ik heb alles al eens losgehad, en het is in mijn ogen best een leuk werkje. Kun je misschien meteen even die motor even openen en de boel voorzien van vers vet. Bij mij draaide de boel erg langzaam en dat bleek te liggen aan het hard geworden vet dat in de motor zat.
Na schoonmaken draaide alles weer als een tierelier. Vergeet je asjes waar je ruitenwisser armen aan zitten ook niet te smeren. Bij een 2cv (zijn dezelfde asjes) willen die nog weleens voor lekkage zorgen als ze speling vetonen.
Na schoonmaken draaide alles weer als een tierelier. Vergeet je asjes waar je ruitenwisser armen aan zitten ook niet te smeren. Bij een 2cv (zijn dezelfde asjes) willen die nog weleens voor lekkage zorgen als ze speling vetonen.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Kenner
- Contacteer:
Bedankt voor de antwoorden, operatie geslaagd. Het was een langdurig en precies werkje, toch blij dat ik het gedaan heb. Alles weer opnieuw in het vet gezet en het draait weer al vanouds.
Nogmaals bedankt.
Nogmaals bedankt.
kijk ook eens op m'n Hy weblog, http://www.hoejenbos.nl/blog