spruitstuk
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: wo jul 14, 2004 9:36 am
- Locatie: woerden
spruitstuk
Er zit een barst in mijn spruitstuk. Onlangs is een nieuwe roestvrijstalen uitlaat geplaatst. Ik heb begrepen dat een breuk in het spruitstuk vaker voorkomt. Weet iemand wat de oorzaak hiervan is?
groet!
Ritsaert
groet!
Ritsaert
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Hallo Risaert
Het spruitstuk is vanwege het model van ouderwets gietijzer,wat dus vast
zit aan een aluminiumkop en een stalen uitlaat.Ik neem aan dat je begrijpt
dat die 3 metalen verschillende uitzettingen hebben.En dat spruitstuk is
spijtig genoeg de zwakste.Maar een schrale troost.Bij moderne auto's
komt dit ook voor,ongeacht het merk.Het is redelijk goed met koper te
lassen.Of je moet ergens een hele op de kop kunnen tikken.
Het spruitstuk is vanwege het model van ouderwets gietijzer,wat dus vast
zit aan een aluminiumkop en een stalen uitlaat.Ik neem aan dat je begrijpt
dat die 3 metalen verschillende uitzettingen hebben.En dat spruitstuk is
spijtig genoeg de zwakste.Maar een schrale troost.Bij moderne auto's
komt dit ook voor,ongeacht het merk.Het is redelijk goed met koper te
lassen.Of je moet ergens een hele op de kop kunnen tikken.
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: wo jul 14, 2004 9:36 am
- Locatie: woerden
spruitstuk
Goedemorgen Gerard,
Het kan dus zo zijn dat de montage van de uitlaat verkeerd is geweest waarbij door het uitzetten van de RVS uitlaat er teveel spanning op het spruitstuk is ontstaan?
groet!
Ritsaert
Het kan dus zo zijn dat de montage van de uitlaat verkeerd is geweest waarbij door het uitzetten van de RVS uitlaat er teveel spanning op het spruitstuk is ontstaan?
groet!
Ritsaert
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Door een verschil in uitzettingscoefficient en temperatuur van spruitsuk en cylinderkop moet het spruitstuk moet een beetje kunnen bewegen t.o.v. de kop. Als je de montagegaten bekijkt van het spruitstuk zul je zien dat die van cylinder 2 en 3 kleiner zijn dan die van 1 en 4. dit verschil geeft het spruitstuk wat bewegingsvrijheid. Boor deze voor montage even goed schoon. Monteer de flensen van cylinder 2 en 3 redelijk vast (niet muurvast!) en die van 1 en 4 redelijk los (niet te los).
Uitzetten is buigen of barsten, als het spruitstuk te vast is gemonteerd scheurt deze tussen cyl. 2 en 3 doormidden.
Uitzetten is buigen of barsten, als het spruitstuk te vast is gemonteerd scheurt deze tussen cyl. 2 en 3 doormidden.
HY '76