Klepspeling voor gas

Moderators: LEiPiE, Le Camion

De sleutelaar
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 10:22 pm
Locatie: VENRAY

Klepspeling voor gas

Bericht door De sleutelaar »

Beste HY liefhebbrs
Ik ben sinds een paar weken trotse bezitter van een verlengde HY 78
ingericht als camper. De motor loopt heel goed,starten en lopen zowel op
gas als op benzine. Het beestje is van 1973. Er is wel veel werk aan met
name het plaatwerk,en de inrichting is ook op. Maar mijn vraag is, wat
moet de klepspeling zijn als ik op gas rij? Als de motor loopt lijkt het wel
een diesel. Weet iemand de afstelling hiervan?
Alvast bedankt en groetjes
H.W. de sleutelaar
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

Mijn mening is dat de klepspeling op gas hetzelfde hoort te zijn als op benzine, maar dat je hem wat vaker moet controleren.

Dus inlaat 0,20mm Uitlaat 0,25mm

Er zijn mensen die vinden dat de klepspeling op gas wat groter mag zijn dan op benzine. Dat wordt vaak een lange discussie ;)

Groet,

Ree

ps, welkom!

ps2, zie dit draadje...
De sleutelaar
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 10:22 pm
Locatie: VENRAY

Bericht door De sleutelaar »

Ik dacht ook dat de klepspeling voor gas iets groter moest zijn, vandaar
mijn vraag.
Bedankt nog
H.W. de sleutelaar
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 95
Lid geworden op: vr aug 27, 2004 10:37 am
Locatie: Belgie

klepspeling op LPG gas

Bericht door roanta »

Ik heb steeds ze gesteld op 0.20 en 0.25 , en ik heb een 123 ontsteking , en een extra bovenkop smering .
Ik heb ook een digitale temperatuur uitlezing van het koelwater , namelijk aan de cylinder achteraan gemeten waar de motor het warmpste wordt.
Dus ik kan exact op tienden van een graad steeds zien wat de temperatuur doet op Benzine en LPG .
En dat is haast GEEN verschil :) , dan spreken we over een verschil van een +/-2 graden in het ergste geval.
Dus voor mij persoonlijk maakt het me nie uit , want ik heb een kopsmering ( kleppen worden extra beschermpt in zekere zin ) en de temperatuur is haast GEEN verschil.
Wat wel degelijk een verschil was toen ik met mijn vorigge DS 2.1 en 2.3 motors op LPG reed en deze dan op inlaat 0.25 en uitlaat 0.30 stelde waar men ook 0.20 en 0.25 aangaf op benzine .
Het verbruik van de DS motors 2.1 , 2.3 op LPG was +/-12 liter , met mijn HY bus is dat +/- 19 liter op LPG voor een 2.0 inhoud van de motor.
Ik kan eventueel het verbruik minder stellen , maar gaat ook de temperatuur naar boven van de LPG verbranding , ( meer lucht dan LPG mengsel , duid zich op de bougie als lichtgrijs aan ) maar is niet echt gezond lijkt me .
Ik heb een heel mooie licht mokka woestijnzand kleur van bougie's verbrandingskleur , dus zeker veilig en geen al te hete verbranding .

Dus lijkt me de 0.20 en de 0.25 prima :D
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 95
Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
Locatie: Tielt-winge België
Contacteer:

Bericht door hy belge »

De klepspeling op gas of benzine zou dezelfde moeten zijn.
Je moet de klepspeling op gas vaker nazien omdat de kleppen sneller inhameren dan op gelode benzine (of met loodvervanger).
Mensen die op ongelode benzine rijden zouden ook vaker de klepspeling moeten nazien.(zonder loodvervanger)

Met vaker wil ik zeggen kleinere intervallen.
Ik heb ook al eens gezien dat er additieven bestaan zoals flash lube enz...
die zouden het inhameren moeten voorkomen. (bij LPG rijden)

Ik heb mijn cilinderkop laten aanpassen voor LPG of loodvrij rijden.
Nieuwe klepzittingen en kleppen ook de klepgeleiders werden vervangen (Ivm olieverbruik).
Het grapje heeft me een € 200 gekost.
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
skram
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 45
Lid geworden op: ma mei 17, 2004 6:02 pm
Kenteken: BR-41-TP
Locatie: Groningen

Bericht door skram »

je moet idd eigenlijk dezelfde speling aanhouden, maar als je van jezelf weet dat je wel eens lui bent met op tijd bijstellen is het beter ze iets ruimer te zetten dan dat je kleppen verbranden... verder rijd ik al jaren ds op gas en rijd ik af en toe op slopers benzine (deze benzine is vaak jaren oud en daardoor sterk ingedikt en dus erg vet, dit smeert erg goed) welke je uitteraard voor de benzinepomp en ook nog eens voor de carberateur moet filteren

willem
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Grotere klepspeling kost iets vermogen en dat lever je met gas ook nog iets in. Niet wenselijk dus. Gewoon de goede speling aanhouden. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik overigens al 7 jaar met de HY, maar ook met 2cv en een paar 50-er jaren motorfietsen als een jaar of 15 ongelood rijdt. De eerste tijd checkte ik de speling regelmatig, maar gebleken is dat er in al die tijd van inhameren geen sprake is. Dus geen punt. Mocht dit al zo zijn, dan is de mate van inhameren bij ongelode benzine of gas hetzelfde.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
skram
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 45
Lid geworden op: ma mei 17, 2004 6:02 pm
Kenteken: BR-41-TP
Locatie: Groningen

Bericht door skram »

best boudwijn,

dat klopt niet, het inhameren bij lpg komt niet zozeer voort uit het gebrek aan lood-smering, maar aan het feit dat lpg veel heter/heftiger verbrand
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Sorry Skram,maar als je de bovenstaande stukjes doorleest zal je zien
dat de motor niet warmer wordt.dat je gelijk heb over de verbrandings-
tenperatuur ben ik met je eens,dus de thermostaat zal eerder open gaan
en de motor sneller op themperatuur,maar dat is toch alleen maar prettig
skram
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 45
Lid geworden op: ma mei 17, 2004 6:02 pm
Kenteken: BR-41-TP
Locatie: Groningen

Bericht door skram »

beste gerard,

maar hoe komt het dan dat ook bij nieuwe auto's, die sowieso ongelood lopen, dit verschijnsel zich ook voordoet? ik heb altijd gedacht dat dat kwam doordat de kleppen, warmer werden, tuurlijk corrigeerd de thermostaat dat, maar het water staat niet direct tegen de kleppen aan zal ik maar zeggen dus de kleppen kun toch best warmer worden trerwijl het water gecorrigeerd door de thermostaat gelijk blijft?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

skram schreef:... maar als je van jezelf weet dat je wel eens lui bent met op tijd bijstellen is het beter ze iets ruimer te zetten dan dat je kleppen verbranden...
HY's zijn niet voor luie mensen ;)

Netjes stellen, en regelmatig controleren, dus!

Groet,

Ree
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 95
Lid geworden op: vr aug 27, 2004 10:37 am
Locatie: Belgie

Kleppen stellen LPG

Bericht door roanta »

Waarom en hoe van een klep .
Wel een vriend van me werkt in een auto center gespecialiseerd in koppen slijpen en reviseren enz.
Die heeft enkel de laatste 4 jaar niks anders dan veel motors met 16 kleppers binnen met verbrande kleppen enz .
Een klep van een HY , DS ,ID enz dat zijn al HELE kleppen zeer groot en heel dik van materiaal dus duurt zeer lang eer je die op hun maximum temperatuur zou hebben en zou verbranden, deze kunnen zoals men zegt en merkt tegen een stoot tegen :D 8) .
Een kleine klep ( minder materiaal, dus minder dik en veel kleiner van diameter wordt sneller warm en verbranden ook sneller.
Stel een LPG installatie te zuinig af , en je hebt bij de huidigge nieuwe motors ( 16 kleppers) zeer snel verbrande kleppen .
Doe dat bij een bijvoorbeeld HY , dan zal die niet veel pk 's hebben , een veel te grijze ofwel zeer licht grijze bougie hebben , en je boegie's zullen om de haverklap ook erdoor vliegen , veeeel te heel dus !
Teveel lucht en te weinig LPG .
Maar de kleppen ervan en zittingen ervan zul je niet snel pijn doen ermee , vooral als je bijvoor beeld flasloube gebruikt , een druppelaar dus , die olie meezuigt in druppels per minuut mee in de inlaat om de kleppen een bescherming te geven.
Ik weet waarover ik spreek 9 jaar DS 2.3 en 2.1 op LPG gereden, en :D geen enkel klep ingeslagen of dergelijke , alleen in het begin , de eerste +/- 5000 km zetten die zich wat , nadien blijft het stabiel .

Dus mijn persoonlijke ervaring met LPG op HY , DS , ID motors gewoon perfect !
Op 1 voorwaarde, goed afstellen , en om de +/-10.000 nakijken en zonodig stellen .
En een druppelaar aanbevolen . 8)
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
skram
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 45
Lid geworden op: ma mei 17, 2004 6:02 pm
Kenteken: BR-41-TP
Locatie: Groningen

Bericht door skram »

beste sleutelaar,

bij het andere topic lees ik dat je je blok + gasinstalatie zou willen ruilen tegen een dieselblok (indenor), waarom zou je dit willen? op gas/benzine zijn te veel fijner hoor.

ps het is raadzaam om dan ook je bak te ruilen
De sleutelaar
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 10:22 pm
Locatie: VENRAY

Bericht door De sleutelaar »

Het is ook wel de bedoeling om een dieselblok met bijhorende versnellingsbak te plaatsen. Waarom ik mijn blok tegen een diesel ruilen wil ? Omdat ik voornamelijk auto"s met dieselmotor gehad heb. Mijn laatste auto was een volkswagen T4 bus op grijs kenteken. Na zeven
jaar moest ik hem helaas verkopen omdat het belastingsvoordeel verdween. Als je niet zoveel kilometers maakt is 270 euro per drie maanden voor mij te duur. Maar mijn verlengde HY is belastingvrij en daarom wil ik hier graag een dieselblok inbouwen. Mocht je iemand weten met een geschikt dieselblokje zou ik dit graag horen.
Groetjes
H.W. de sleutelaar
Plaats reactie