Kosten van 't hebben van een HY

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Kosten van 't hebben van een HY

Bericht door LEiPiE »

Er is heel veel informatie te vinden over de HY, alleen maar weinig over de voor Nederlanders zo belangrijke kosten :D
Zelf heb ik nog geen HY (zelfs geen eigen auto, ik woon op een kilometer van m'n werk), maar wil er wel eentje.

In ieder geval vraag ik me af waar ik op zou moeten rekenen wat betreft:
  • - verzekering
    - brandstofverbruik
    - verbruiksartikelen (olie e.d.)
    - onderhoud
    - belasting neem ik aan dat dat wel mee valt, aangezien alleen de '79, '80 en '81ers daar nog onder vallen toch?
De meeste online verzekeringsvergelijkingen hebben de HY er niet in staan helaas.

(ik heb stiekem namelijk wel veel interesse in de HY die op dit moment op de Te Koop afdeling van Le Camion staat, maar moet er nog wel even over slapen :D)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

- verzekering
Bij http://www.citroklassiek.nl is het 38euro50 per jaar en all risk is 1,5 procent van het taxatiebedrag daarbovenop. Ervaring bij hun is dat wanneer ze een schadegeval hebben de premie direct voor iedereen omhoog gaat. Let wel op clausules als leeftijd, max aantal kilometers en voor jou vooral die met betrekking tot gebruik als tweede auto.
- brandstofverbruik
1:8.
- verbruiksartikelen (olie e.d.)
Sterk afhankelijk van staat van motor, maar kosten zijn altijd verwaarloosbaar t.o.v. benzine.
- onderhoud
Tja, dat is helemaal afhankelijk van wat je koopt en vooral hoeveel je zelf kan/wilt doen. Mijn ervaring is dat zolang ie binnen staat en je af en toe zelf wat energie in je bus wilt stoppen het allemaal wel te overzien is. Als je niet alles zelf kan weet je echter zeker dat je iedere paar jaar wel een relatief grote kostenpost zal hebben. Dingen gaan nu eenmaals stuk... Zo heb ik dit jaar een paar honderd euro aan een radiator moeten uitgeven maar dan word je wel weer heel gelukkig als het temperatuurmetertje altijd precies doet wat je wilt!

Succes.

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Bij http://www.citroklassiek.nl is het 38euro50 per jaar
hmmm, dat is inmiddels 48,50 geworden, ik was ook geen reclame aan het maken, alleen een voorbeeld aan het geven... Volgens mij stond er in de laatste Camion trouwens een overzicht van alle clausules van verzekeringsmaatschappijen. Een nuttige plek om te beginnen met shoppen...

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ree schreef:
Bij http://www.citroklassiek.nl is het 38euro50 per jaar
hmmm, dat is inmiddels 48,50 geworden, ik was ook geen reclame aan het maken, alleen een voorbeeld aan het geven... Volgens mij stond er in de laatste Camion trouwens een overzicht van alle clausules van verzekeringsmaatschappijen. Een nuttige plek om te beginnen met shoppen...
Dank voor de snelle reactie!

De Camion heb ik helaas niet (ben geen lid, dat lijkt me namelijk leuker mèt een HY :D )
48,50 is wel 't absolute minimum als ik 't zo zie en dan als voorwaarde dat je al een auto hebt. Citroklassiek heeft echter wel meer informatie waarbij ik in ieder geval op zo'n 150 euro minimaal uitkom, da's nog steeds wel te doen... de online sites waar ik met moeite van alles kon invullen kwamen uit op bedragen als 800 euro per jaar :shock:

In ieder geval was de HY al verkocht, dus ik kan nog even wat langer rondneuzen :)

Verbruik van 1 op 8 valt me nog mee trouwens :)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

De Camion heb ik helaas niet (ben geen lid, dat lijkt me namelijk leuker mèt een HY :D )
Als je van plan bent er één te kopen raad ik je aan alvast lid te worden (Camion en/of HY Team), zo kom je makkelijk in contact met mensen die heel veel van de bus weten. Er is vast wel iemand van een club die bij je in de buurt woont en je kan helpen met een aankoop.
48,50 is wel 't absolute minimum als ik 't zo zie en dan als voorwaarde dat je al een auto hebt.
Ik heb twee jaar een DS als enige auto gehad en die had ik daar verzekerd omdat die clausule er toen nog niet in stond.
Dit red je alleen als je
- direct van de stalling de snelweg op gaat (geen stadsverkeer)
- 80 rijdt alleen in noodgevallen (anders is 75 meer dan voldoende)
- heel goed anticipeert op stoplichten e.d.
- je motor netjes is afgesteld
Bij een andere rijstijl zit je zo aan de 1:6.

Vooral blijven snuffelen en laat je niet verleiden want ze zijn allemaal mooi!

Groet,

Ree[/quote]
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Benzine verbruik

Bericht door henkhy »

Ree schreef:
Als je van plan bent er één te kopen raad ik je aan alvast lid te worden (Camion en/of HY Team), zo kom je makkelijk in contact met mensen die heel veel van de bus weten. Er is vast wel iemand van een club die bij je in de buurt woont en je kan helpen met een aankoop.
48,50 is wel 't absolute minimum als ik 't zo zie en dan als voorwaarde dat je al een auto hebt.
Ik heb twee jaar een DS als enige auto gehad en die had ik daar verzekerd omdat die clausule er toen nog niet in stond.
Dit red je alleen als je
- direct van de stalling de snelweg op gaat (geen stadsverkeer)
- 80 rijdt alleen in noodgevallen (anders is 75 meer dan voldoende)
- heel goed anticipeert op stoplichten e.d.
- je motor netjes is afgesteld
Bij een andere rijstijl zit je zo aan de 1:6.

Vooral blijven snuffelen en laat je niet verleiden want ze zijn allemaal mooi!

Groet,

Ree
[/quote]

Ik gebruik mijn, 67er verlengde HY, bijna dagelijks (in de zomer) en mijn benzine verbruik is ong 1 op 9 a 10 gemiddeld. Naar de wereldmeeting in Italie haalde de HY zelf 1 op 11.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Benzine verbruik

Bericht door LEiPiE »

Ree schreef:
Da's waar ja... zitten er toevallig HY mensen in 't oosten?
(ik woon in Enschede en heb net geboden op een HY in Drenthe :) )
henkhy schreef: Ik gebruik mijn, 67er verlengde HY, bijna dagelijks (in de zomer) en mijn benzine verbruik is ong 1 op 9 a 10 gemiddeld. Naar de wereldmeeting in Italie haalde de HY zelf 1 op 11.
Wow, dat doet onze (studentenflat) Nevada ook net :D
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Benzine verbruik

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef:(ik woon in Enschede en heb net geboden op een HY in Drenthe :) )
Vergeet niet goed te kijken voordat je zegt dat je er geld voor over hebt en reken er op dat je het eerste jaar nog extra kosten zal moeten maken. HY gaat altijd met een reden weg, en die reden is meestal dat HY op de korte termijn geld gaat kosten...

Je hebt toch al wel een stalling geregeld, toch? Ik word altijd heel verdrietig als ik een HY dag en nacht buiten zie staan...

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Verzorging

Bericht door LEiPiE »

Ree schreef:
LEiPiE schreef:(ik woon in Enschede en heb net geboden op een HY in Drenthe :) )
Vergeet niet goed te kijken voordat je zegt dat je er geld voor over hebt en reken er op dat je het eerste jaar nog extra kosten zal moeten maken. HY gaat altijd met een reden weg, en die reden is meestal dat HY op de korte termijn geld gaat kosten...
Voor werk er aan ben ik niet echt bang, zie dat altijd meer als een spreiding van de kosten :) en heb enkele huisgenoten die ook wel graag sleutelen, onze flatauto onderhouden we ook zelf (en de eerste hebben we zelfs na dat we aangereden waren zelf hersteld, achterbak was 10 cm korter :( )
Je hebt toch al wel een stalling geregeld, toch? Ik word altijd heel verdrietig als ik een HY dag en nacht buiten zie staan...
Erm, nee :oops: ik heb op dit moment welgeteld 15m^2 die ik "mijn huis" kan noemen (een huis krijgen is voor een starter nogal moeilijk, zelfs hier in 't oosten, ben al sinds m'n afstuderen begin dit jaar bezig met een huurhuis vinden...).
En met alle respect zie ik de HY eerder als een werkpaard dan als een poedel, een goede laklaag is uiteraard wel een voorwaarde. Naar ik heb begrepen roest ie vooral van binnenuit, toch?
Voor de duidelijkheid: ik ga 'm uiteraard goed verzorgen, maar niet zo dat ik als 't regent dan maar met de fiets ga omdat HY anders nat wordt... :P
Ik ga ook niet voor een echte klassieke HY (al vind ik die heel mooi, denk ik niet dat ik die in concoursstaat kan houden), het leukste zou eentje zijn die net zo oud is als ikzelf :)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Verzorging

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef: Erm, nee :oops: ik heb op dit moment welgeteld 15m^2 die ik "mijn huis" kan noemen (een huis krijgen is voor een starter nogal moeilijk, zelfs hier in 't oosten, ben al sinds m'n afstuderen begin dit jaar bezig met een huurhuis vinden...).
Ik weet dat het moeilijk is als starter een huis met een garage te kijgen. Dat heb ik ook al lang al opgegeven.

Probeer in ieder geval een plek te vinden waar je hem 6 maanden per jaar kan opbergen (in een boeren schuur of zo) want anders gaat je meeste energie zitten in het vechten tegen het roestmonster. Die stalling is goedkoper dan wat het kost om het plaatwerk iedere 5 jaar te moeten restaureren. Probeer via via een gepensioneerd boertje te vinden met een schuur die leegstaat. Met 100 euro per jaar en wat ouwehoeren kom je soms een heel eind.
Plaats reactie