Wit dak

Voor onderwerpen over de beroemde golfplaten, de omegaprofielen, het chassis, deuren, ramen etc.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Wit dak

Bericht door John »

Als mijn (rode) bus een tijdje in de volle zon staat wordt het heet (heel heet) binnen. Mijn gevoel zegt dat daar niets aan te doen is. Het dak wit schilderen is (na isolatie) natuurlijk het eerste waar je aan denkt, maar hoeveel scheelt dat dan wel? Wie heeft hier ervaring mee? Levert het een opvallend verschil op, of duurt het gewoon 10 minuten langer voordat het binnen 40 graden is? Gaarne reacties van leden die eerder voor dit dilemma stonden. Groet, JOHN.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Ik denk dat de isolatie al een heel stuk scheelt en wit schilderen ook een
paar graden.evt.een open dak monteren scheelt ook weer iets en alles
bij elkaar kan het toch wel leefbaar worden (airco inbouwen lijkt me wel
erg duur worden)Ik zou het zeker doen.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

ha John,

onze rode bus is helemaal geisoleerd met van die isolatieplaat ie ze onder dakbedekking gebruiken (4 a 5 cm dik schuimplaat oid) en dat scheelt enorm. Alles is verder betimmerd en we hebben overal tapijt (met jute rug zodat er geen vocht onder ophoopt)
Het binnenklimaat is eigenlijk altijd aangenaam.

Het nu nog witte dak gaan we weer rood maken wegens dat het er niet uitziet dat wit, maar ik denk niet dat de temperatuur daar dramatisch van toeneemt.

Wat misschien nog een idee is voor de echt hete gebieden is een laken op stokjes op een tiental cm boven het dak spannen als een soort parasol.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik had juist van een andere HY rijder begrepen dat het eerste wat hij deed bij zijn donkerblauwe bus was het dak wit schilderen omdat het te heet was (en naar ik aanneem is het daarna dus minder geworden, anders zou hij het niet hebben genoemd).
Ik moet mijn dak sowieso nog verven en ga voor zijdeglans zilvergrijs (dat 't ook weer geen spiegel wordt :D)
Ter illustratie:
Afbeelding Afbeelding
(rechts is dus gephotoshopt voor de duidelijkheid (inclusief de wielen en bumpers), maar is wel zoals hy moet worden... alleen moet het rood eigenlijk ook dieperrood worden, maar 't dak is al een flinke uitdaging :D)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Bedankt voor de reacties, alleen helpt het mij niet van het dilemma af, de een kiest voor "terug naar rood", de ander gaat voor zilver. Trouwens, wat knapt zo'n fotoshop-HY op zeg! Deukje is ook ineens weg! Groet, JOHN.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Yup, was het verwijderen van zo'n deuk in het echt maar net zo makkelijk als in Photoshop ;)
(mijn bus is van binnen helemaal betimmerd, dus ik kan er niet makkelijk bij om 'm glad te strijken)

In ieder geval ter illustratie: met mijn vaalrode dak werd het pas 45 graden vlak onder het dak toen het buiten zo'n 32 was (rest van de bus werd zo'n 40 graden). Op zich stonden er toen ook geen ramen open (had een digitale thermometer met twee sensoren opgesloten :D)
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

...... met mijn vaalrode dak werd het pas 45 graden vlak onder het dak toen het buiten zo'n 32 was .........

En nu zou het prachtig zijn als je dezelfde procedure herhaalt met het zilveren dak. Mocht dat ooit het geval zijn, dan ben ik heel erg benieuwd naar de uitslag. Groet, JOHN.
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Ik heb een wit dak, en het is heerlijk in de bus....
HY '76
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Mijn dak is rood, goed geïsoleerd en altijd in de schaduw door de grote imperiaal die met hout is betimmerd. Zo'n dakterras heeft vele voordelen...

Frank
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Yep, een dakterras ben ik ook aan het bouwen voor mijn HY. Dat scheelt denk ik wel aangezien het als een soort parasol werkt. Maar de kleur, dat scheelt wel iets, maar merkbaar is het niet.

Ik rij ook motor en dan hoor ik ook mensen die geen zwarte helm kopen omdat het zo warm is. Nou ik heb ze in alle kleuren gehad, maar geen verschil gemerkt. En in zo'n bus is het altijd benauwd bij 30 graden omgevingstemperatuur. Dakterras of een laken wat eerder geopperd werd zijn de meest doeltreffende oplossingen.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Zusje
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Kenteken: 07-95-SB
Contacteer:

Bericht door Zusje »

Ik zal dit oude topic weer eens nieuw leven inblazen. Even inhaken op de voorgaande ervaringen, kan ik zeggen dat ik wel verschil heb gemerkt. Zusje had eerst een blauw dak, nadat ik het wit gerolt had, was het binnen merkbaar koeler. Het is wel zo dat de bus sowieso goed geïsoleerd is, ook het dak. Ik heb er overigens wel voor gekozen om het dak pas vanaf de eerste ribbel te rollen, en de pet niet. Dit als concessie om niet teveel op een smurf te lijken.

Nu het tijd wordt om het dak een nieuwe beurt te geven, vraag ik me af wat het beste alternatief is.

Kies ik voor wit (bootlak) of neem ik een zilver-variant. Dus wat reflecteerd meer? Aangezien het dak0,3 mm dik is, is het misschien verstandig om hamerite erop te smeren?
Zusje is de naam van onze HY uit 1976.
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Ik had vorig jaar precies hetzelfde idee en heb mijn dak ook pas na de eerste ribbel wit geschilderd. In de zomer kon ik met de hand dan ook heel goed het grote verschil in temperatuur voelen tussen de zijkanten bij de dakgoot en het witte gedeelte van het dak. Als die zijkanten 's morgens in de zon gloeiend heet waren lagen er op het witte dak nog dauwdruppels! Dit zou betekenen dat lichtgekleurde bussen tijdens hun bestaan veel langer nat zijn dan donkere exemplaren en dus sneller wegroesten. Volgens mij heeft Leipie ooit statistische gegevens geproduceerd waar de kleur van nog rijdende bussen in was verwerkt. Zijn de donkere bussen inderdaad in de meerderheid? Misschien klopt mijn stelling dan wel. Groet JOHN.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

John schreef:Volgens mij heeft Leipie ooit statistische gegevens geproduceerd waar de kleur van nog rijdende bussen in was verwerkt. Zijn de donkere bussen inderdaad in de meerderheid? Misschien klopt mijn stelling dan wel.
Je stelling is alleen te bewijzen als je weet in welke verhouding ze oorspronkelijk geleverd zijn ;)
Misschien dat mensen met donkere bussen er zuiniger op zijn :p
Grootste deel dat ik heb staan kwa kleur is donkerrood of hemelblauw volgens mij.

Weet wel dat zonder imperiaalplanken de regen een flinke bak meer herrie maakt ;)
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Natuurlijk heb je daar gelijk in. Waren er trouwens in bepaalde landen voorkeurs-kleuren? Ik kan mij voorstellen dat de kleur wit in hete landen meer verkocht werd dan in de Benelux bijvoorbeeld. Zijn er misschien gegevens bekend over de aantallen per kleur bij de productie? Gr. JOHN.
Plaats reactie