Wit dak
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Wit dak
Als mijn (rode) bus een tijdje in de volle zon staat wordt het heet (heel heet) binnen. Mijn gevoel zegt dat daar niets aan te doen is. Het dak wit schilderen is (na isolatie) natuurlijk het eerste waar je aan denkt, maar hoeveel scheelt dat dan wel? Wie heeft hier ervaring mee? Levert het een opvallend verschil op, of duurt het gewoon 10 minuten langer voordat het binnen 40 graden is? Gaarne reacties van leden die eerder voor dit dilemma stonden. Groet, JOHN.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
ha John,
onze rode bus is helemaal geisoleerd met van die isolatieplaat ie ze onder dakbedekking gebruiken (4 a 5 cm dik schuimplaat oid) en dat scheelt enorm. Alles is verder betimmerd en we hebben overal tapijt (met jute rug zodat er geen vocht onder ophoopt)
Het binnenklimaat is eigenlijk altijd aangenaam.
Het nu nog witte dak gaan we weer rood maken wegens dat het er niet uitziet dat wit, maar ik denk niet dat de temperatuur daar dramatisch van toeneemt.
Wat misschien nog een idee is voor de echt hete gebieden is een laken op stokjes op een tiental cm boven het dak spannen als een soort parasol.
onze rode bus is helemaal geisoleerd met van die isolatieplaat ie ze onder dakbedekking gebruiken (4 a 5 cm dik schuimplaat oid) en dat scheelt enorm. Alles is verder betimmerd en we hebben overal tapijt (met jute rug zodat er geen vocht onder ophoopt)
Het binnenklimaat is eigenlijk altijd aangenaam.
Het nu nog witte dak gaan we weer rood maken wegens dat het er niet uitziet dat wit, maar ik denk niet dat de temperatuur daar dramatisch van toeneemt.
Wat misschien nog een idee is voor de echt hete gebieden is een laken op stokjes op een tiental cm boven het dak spannen als een soort parasol.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Ik had juist van een andere HY rijder begrepen dat het eerste wat hij deed bij zijn donkerblauwe bus was het dak wit schilderen omdat het te heet was (en naar ik aanneem is het daarna dus minder geworden, anders zou hij het niet hebben genoemd).
Ik moet mijn dak sowieso nog verven en ga voor zijdeglans zilvergrijs (dat 't ook weer geen spiegel wordt
)
Ter illustratie:

(rechts is dus gephotoshopt voor de duidelijkheid (inclusief de wielen en bumpers), maar is wel zoals hy moet worden... alleen moet het rood eigenlijk ook dieperrood worden, maar 't dak is al een flinke uitdaging
)
Ik moet mijn dak sowieso nog verven en ga voor zijdeglans zilvergrijs (dat 't ook weer geen spiegel wordt

Ter illustratie:


(rechts is dus gephotoshopt voor de duidelijkheid (inclusief de wielen en bumpers), maar is wel zoals hy moet worden... alleen moet het rood eigenlijk ook dieperrood worden, maar 't dak is al een flinke uitdaging

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Yup, was het verwijderen van zo'n deuk in het echt maar net zo makkelijk als in Photoshop 
(mijn bus is van binnen helemaal betimmerd, dus ik kan er niet makkelijk bij om 'm glad te strijken)
In ieder geval ter illustratie: met mijn vaalrode dak werd het pas 45 graden vlak onder het dak toen het buiten zo'n 32 was (rest van de bus werd zo'n 40 graden). Op zich stonden er toen ook geen ramen open (had een digitale thermometer met twee sensoren opgesloten
)

(mijn bus is van binnen helemaal betimmerd, dus ik kan er niet makkelijk bij om 'm glad te strijken)
In ieder geval ter illustratie: met mijn vaalrode dak werd het pas 45 graden vlak onder het dak toen het buiten zo'n 32 was (rest van de bus werd zo'n 40 graden). Op zich stonden er toen ook geen ramen open (had een digitale thermometer met twee sensoren opgesloten

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Yep, een dakterras ben ik ook aan het bouwen voor mijn HY. Dat scheelt denk ik wel aangezien het als een soort parasol werkt. Maar de kleur, dat scheelt wel iets, maar merkbaar is het niet.
Ik rij ook motor en dan hoor ik ook mensen die geen zwarte helm kopen omdat het zo warm is. Nou ik heb ze in alle kleuren gehad, maar geen verschil gemerkt. En in zo'n bus is het altijd benauwd bij 30 graden omgevingstemperatuur. Dakterras of een laken wat eerder geopperd werd zijn de meest doeltreffende oplossingen.
Ik rij ook motor en dan hoor ik ook mensen die geen zwarte helm kopen omdat het zo warm is. Nou ik heb ze in alle kleuren gehad, maar geen verschil gemerkt. En in zo'n bus is het altijd benauwd bij 30 graden omgevingstemperatuur. Dakterras of een laken wat eerder geopperd werd zijn de meest doeltreffende oplossingen.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- Zusje
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 46
- Lid geworden op: di aug 05, 2003 6:08 pm
- Kenteken: 07-95-SB
- Locatie: Ingen
- Contacteer:
Ik zal dit oude topic weer eens nieuw leven inblazen. Even inhaken op de voorgaande ervaringen, kan ik zeggen dat ik wel verschil heb gemerkt. Zusje had eerst een blauw dak, nadat ik het wit gerolt had, was het binnen merkbaar koeler. Het is wel zo dat de bus sowieso goed geïsoleerd is, ook het dak. Ik heb er overigens wel voor gekozen om het dak pas vanaf de eerste ribbel te rollen, en de pet niet. Dit als concessie om niet teveel op een smurf te lijken.
Nu het tijd wordt om het dak een nieuwe beurt te geven, vraag ik me af wat het beste alternatief is.
Kies ik voor wit (bootlak) of neem ik een zilver-variant. Dus wat reflecteerd meer? Aangezien het dak0,3 mm dik is, is het misschien verstandig om hamerite erop te smeren?
Nu het tijd wordt om het dak een nieuwe beurt te geven, vraag ik me af wat het beste alternatief is.
Kies ik voor wit (bootlak) of neem ik een zilver-variant. Dus wat reflecteerd meer? Aangezien het dak0,3 mm dik is, is het misschien verstandig om hamerite erop te smeren?
Zusje is de naam van onze HY uit 1976.
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Ik had vorig jaar precies hetzelfde idee en heb mijn dak ook pas na de eerste ribbel wit geschilderd. In de zomer kon ik met de hand dan ook heel goed het grote verschil in temperatuur voelen tussen de zijkanten bij de dakgoot en het witte gedeelte van het dak. Als die zijkanten 's morgens in de zon gloeiend heet waren lagen er op het witte dak nog dauwdruppels! Dit zou betekenen dat lichtgekleurde bussen tijdens hun bestaan veel langer nat zijn dan donkere exemplaren en dus sneller wegroesten. Volgens mij heeft Leipie ooit statistische gegevens geproduceerd waar de kleur van nog rijdende bussen in was verwerkt. Zijn de donkere bussen inderdaad in de meerderheid? Misschien klopt mijn stelling dan wel. Groet JOHN.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Je stelling is alleen te bewijzen als je weet in welke verhouding ze oorspronkelijk geleverd zijnJohn schreef:Volgens mij heeft Leipie ooit statistische gegevens geproduceerd waar de kleur van nog rijdende bussen in was verwerkt. Zijn de donkere bussen inderdaad in de meerderheid? Misschien klopt mijn stelling dan wel.

Misschien dat mensen met donkere bussen er zuiniger op zijn :p
Grootste deel dat ik heb staan kwa kleur is donkerrood of hemelblauw volgens mij.
Weet wel dat zonder imperiaalplanken de regen een flinke bak meer herrie maakt

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald