Het is nu do 28 maart, 2024 15:45


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Spatborden
BerichtGeplaatst: ma 12 apr, 2004 16:41 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 15 aug, 2003 21:06
Berichten: 47
Woonplaats: Buinen
Hallo mede HY-ers bij mijn HY zijn de zijkanten van het schutbord doorgeroest daar waar de spatborden aan de rest zit vastgemaakt. Er loopt ook een kabelboom door. De spatborden weet ik inmiddels zijn verkrijgbaar in polyester. Wie kan me enige tips geven in hoeverre ik de schutborden moet vernieuwen en hoe pak je dat het best aan. De stoelen zijn er natuurlijk ook op gemonteerd het meest veroest is echter het eerste stukje en ik kan me slecht voorstellen dat dat alleen bij mij zo is.

Wie weet raad.

Rein :roll:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 mei, 2006 22:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
Ik ken het probleem. Ik heb de hele neus vervangen, en de spatborden vervangen door polyester exemplaren. Na goed schoonmaken van de binnenzijde (wielzijde) van de wielkast bleek dat eigenlijk alleen de rand waar het spatbord is gemonteerd slecht was. Ik heb er dunne plaatjes metaal tegenaan gekit en gepopt, en de plaatjes in model geklopt met een hamer. De rand van het nieuwe spatbord viel voor 95% over de slecht plekken heen, dus dat zie je nooit weer terug. Het enige probleem is de montage van het nieuwe spatbord: je kunt waarschijnlijk niet de oude gaten opnieuw gebruiken. Ik heb nieuwe gaten geboord, op andere plaatsen. En mocht je twijfels hebben over de pasvorm: ze zijn perfect.

Succes!

frank


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 mei, 2006 1:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Bij de totale restauratie van mijn bus kwam ik, na het verwijderen van de oude spatborden, hetzelfde euvel tegen. Ik heb aan de onderkant alle verroeste stukken plaatwerk er uit geslepen waardoor praktisch alleen de (onderste) holle koker van "het banaantje" overbleef (heb eerst de kabels doorgeknipt en tijdelijk uit die koker getrokken), het overgebleven plaatmateriaal links en rechts van de koker met een haakse slijper (afbraamschijf) volledig glad/blank gemaakt en en toen een strip plaatwerk (0,8 mm) ter breedte van ongeveer 5 cm over de hele koker (vanaf cabineschutbord tot onderaan de treeplank) vastgelast. De (haaks omgezette) buitenrand van "het banaantje"(waaraan dadelijk het nieuwe spatbord wordt bevestigd) was een beetje lastig omdat die rand slechts uit één laag "oud" plaatwerk bestond. De andere rand van de koker bestaat uit twee lagen plaatwerk en laat zich dus makkelijker lassen. Daarna dien je de lasnaad (aan de binnenzijde, dus het dichtst bij de motor) met verschillende lagen tectyl-bitumen helemaal af te dichten en de binnenkant van de koker opnieuw te tectyleren (spuitbus); de buitenste lasnaad voorlopig "schoon" houden want anders kun je de nieuwe polyester spatborden niet meer aan die rand vastkitten (en eventueel poppen of bouten). Het is wél belangrijk dat de rand, waaraan je het nieuwe spatbord dadelijk bevestigd, voldoende sterk is, want de draagkracht van de opstap-treeplank in combinatie met het spatbord hangt voor een groot deel af van de deugdelijkheid van die spatbordbevestiging.

Succes !

Gert

Overigens even in reactie op de akties van Frank: je kunt slecht plaatwerk "verstoppen" achter polyester met het idee dat "je dat nooit meer terug ziet", maar roest kent geen tijd, dus als je de klus niet fatsoenlijk klaart kun je na een tijdje weer opnieuw beginnen, dus houd je jezelf een beetje voor de gek ...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 mei, 2006 10:42 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Geregistreerd: ma 18 aug, 2003 9:11
Berichten: 116
Woonplaats: Dussen
Die holle koker was bij mij het enige punt waar de gaten echt invielen. Dit heb ik 4 jaar geleden eerst volgespoten met tectyl, daarna volgespoten met purschuim, uit de bouw. Waar het schuim uit de gaten kwam heb ik het afgesneden en gladgeschuurd, waarna ik het geheel weer dik in de tectyl heb gezet. De roest heeft zich sinds die tijd niet meer uitgebreid. Ik moet wel zeggen dat het voor mij niet zover was dat het voor de stevigheid gelast moest worden.

_________________
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spatborden
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2008 21:27 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 05 aug, 2003 23:31
Berichten: 103
Woonplaats: arnhem
Bij mij was die hoek ook rot net als de onderkant van de schuifdeurstijl. Waar het driehoekstuk en zit een rand van de tweeplaatdelen hieroverheen zit afsluitstrip.Is dit strip verkrijgbaar of moet je dit laten zetten of heeft iemand een andere oplossing. :roll: la Souris

_________________
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2008 9:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
lex schreef:
Dit heb ik 4 jaar geleden eerst volgespoten met tectyl, daarna volgespoten met purschuim, uit de bouw.

Dat volspuiten met purschuim wil ik iedereen van harte afraden :roll:

Groet,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spatborden
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2008 2:12 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
Nou, er wordt flink geklust zo te lezen, en dit is inderdaad een roestgevoelig punt van de HY.
Even een paar opmerkingen; popnagelen en dichtsmeren met polyester zijn cosmetische oplossingen die goed camoufleren maar inderdaad met het verstrijken van de tijd niet echt een duurzame oplossing blijken te zijn, bovendien moet je er wel rekening mee houden dat dit gedeelte toch wel enige constructieve waarde heeft met betrekking tot je stoelbevestiging; als er teveel wegroest zak je op een gegeven moment toch door die wielkast.
Die oplossing met purschuim zou ik zelf ook niet toepassen; vooral niet als je een schuim gebruikt met een open structuur die zich dan lekker met vocht volzuigt.....
Nee, helaas, lassen is de enige redelijk duurzame (ja, roesten doet ie toch wel weer) en originele oplossing, nu heeft natuurlijk niet iedereen een lasapparaat en laswerk is duur maar dit is niet de enige plek aan de HY die aan roest onderhevig is.....
Op deze plek kun je een strook wegslijpen/knippen onder de banaan (al wil dat balkje van de banaan zelf ook al wel eens aangetast zijn, evenals de onderkant van het balkje waar je stoel op staat) en daar een nieuwe strook ijzer onder zetten, dan is er nog de keuze om een kleine overlap te maken met een verzettang, dat is wat eenvoudiger lassen, of anders de stukken kops tegen elkaar, is wat lastiger, vooral als je van beneden naar boven last.
Met polyester spatborden heb ik geen ervaring maar bij het originele exemplaar kostte het nog wel eens wat moeite om hem in de juist vorm te krijgen voor de montage, soms een beetje gesmokkeld met uitgevijlde gaatjes. Niet vergeten dat er tussen spatbord en driehoek/banaan nog zo'n kunsstof strip hoort te zitten, bij Pino heb ik een wat dikkere strip gebruikt die voor de traction te koop is.

:)

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2008 17:47 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
Ottje schreef:
heb eerst de kabels doorgeknipt en tijdelijk uit die koker getrokken...


Pardon?!!!!!!!! Kabels doorknippen?!!! En dan later zeker met een kroonsteentje weer vastzetten, of gewoon een tape-je er om heen?! Wel eens de kabelboom goed bekeken?!! Dan zie je dat er op strategische plekken stekkertjes zitten met kleurcode's zodat je redelijk eenvoudig gedeeltes kunt vervangen of even weghalen. Als ik het goed heb zit er achter je neusplaat zo'n stekkerverbinding die je zo door de banaan terug kunt trekken, als je er dan een touwtje aan knoopt kun je hem ook weer makkelijk terugtrekken na het laswerk.
Dus niet zomaar in het wilde weg gaan knippen, dat is zonde van zo'n mooie kabelboom en elke las vormt ook weer een weerstand.

Groeten,

Erwin :)

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spatborden
BerichtGeplaatst: zo 20 apr, 2008 18:13 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: wo 27 dec, 2006 17:13
Berichten: 148
Woonplaats: Ovezande
Hallo Erwin,

wat bedoel je met de kunststof strip? die ben ik niet tegengekomen of ben ik gewoon kippig?

gr. stephan


Bijlagen:
DSC04895.JPG
DSC04895.JPG [ 154.32 KiB | 27516 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spatborden
BerichtGeplaatst: wo 23 apr, 2008 2:21 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
Hij hoort iets dunner en grijs/transparant te zijn, maar deze zwarte is goed te zien tussen spatbord en driehoek.
Inderdaad is ie vaak verdwenen en zijn de spartborden lekker vastgebakken aan de rest.
Op oldtimerbeurzen staan nog wel eens van die rubberjongens met dergelijke profielen.
En ja, zo zag Pino er ook wel een beetje uit, beetje roest. Maar wat een aparte velgen!!! Is daar meer over te vertellen?! Aangezien het halve forum op zoek is naar alternatieve velgen.... :)


Bijlagen:
xIMG_1037.jpg
xIMG_1037.jpg [ 27.8 KiB | 27467 keer bekeken ]

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spatborden
BerichtGeplaatst: wo 23 apr, 2008 22:18 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
HY_Pino schreef:
Maar wat een aparte velgen!!! Is daar meer over te vertellen?! Aangezien het halve forum op zoek is naar alternatieve velgen.... :)

(offtopic)
Wat is er bijzonder aan die velgen, behalve dat er roest op zit en er zo te zien een wielmoer mist? Zien er toch uit als normale velgen, zegt mijn semi-kenner-oog ;)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spatborden
BerichtGeplaatst: wo 23 apr, 2008 22:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Bananen heb ik weer nieuw laten maken, ze zijn niet goedkoop maar de pasvorm is perfect.
Afbeelding

Driehoekplaten waren er gelukkig al langer.
Afbeelding

Bij voorkeur niet met popnagels en purschuim bevestigen.

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spatborden
BerichtGeplaatst: wo 23 apr, 2008 22:21 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
LEiPiE schreef:
Wat is er bijzonder aan die velgen, behalve dat er roest op zit en er zo te zien een wielmoer mist? Zien er toch uit als normale velgen, zegt mijn semi-kenner-oog ;)


Ha, verkeerd gezien! Zag die vlekken rond de wielmoeren aan voor diepteverschillen, inderdaad dus doodnormale HY-velgen, sorry, mijn fout :)

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Spatborden
BerichtGeplaatst: wo 23 apr, 2008 23:28 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: wo 27 dec, 2006 17:13
Berichten: 148
Woonplaats: Ovezande
dacht al er zitten toch de standaard hy banden op :(


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group