oliedruk meter aansluiten?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: oliedruk meter aansluiten?

Bericht door Ree »

Boudewijn schreef:Aha, dus voor de oliedruk heb je in het carter geboord.
Ik begrijp juist dat er voor de olietemperatuur een gaatje in het carter geboord is, maar niet voor de druk.

Het bovenstaande lezende maak ik toch echt op dat er een sensor is met twee uitgangen, één voor de druk in bar en de andere een waarschuwing als ie onder de 0,5 bar valt.

Groet,

Ree
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door Petervdl2cv »

Ree schreef:
Boudewijn schreef:Aha, dus voor de oliedruk heb je in het carter geboord.
Ik begrijp juist dat er voor de olietemperatuur een gaatje in het carter geboord is, maar niet voor de druk.

Het bovenstaande lezende maak ik toch echt op dat er een sensor is met twee uitgangen, één voor de druk in bar en de andere een waarschuwing als ie onder de 0,5 bar valt.

Groet,

Ree

Toch iémand die leest wat er staat, absoluut gelijk: dat gaatje in het carter is voor de olietemperatuursensor, en in het gat van de originele te-lage-oliedruk-lampje-schakelaar ;-) plaatste ik er eentje met twee uitgangen zoals hierboven vermeld, voor meter én lampje. Piece of cake.
Groetjes
Peter
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Je houdt gewoon van metertjes, want je hebt nu 2 temperatuurmeters (of lees ik weer verkeerd :lol: ). Dat zette me op het verkeerde spoor.

Ik ga eens kijken voor zo'n T-stuk. Eric bedankt voor de tip van de VW site.

Overigens ben ik wel van mening dat het zonde is om een gat te boren in je carter voor het meten van olietemperatuur. Dat is namelijk precies NIET de plek om dat te doen. In die grote bak koelt de oilie namelijk erg af en meet je altijd een lagere temperatuur dat die in je motor. Met alle schade die dat tot gevolg kan hebben.
Voor de 2cv heb je ook zo'n sensorflens tussen je oliefilter, dus ook niet op de goed plek, daar heb ik reeds ervaring mee.

Ik zou dus vooral die koelwatermeter in de gaten houden.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Een voordeel van het meten van de olietemperatuur in het carter is dat je weet wanneer de motor "op temperatuur" is. Als je op ervaring weet wat de maximale temperatuur van de olie in het carter is, weet je wanneer je de motor wat zwaarder mag gaan belasten.

Ree
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

HI Boudewijn,

Ik begrijp juist dat die extra aansluiting in het carter voor olietemp is; druk zou op die plek ook echt niet gaan werken.

Die 50.360.064 die Peter noemt is volgens mij precies wat je nodig hebt; een combi van druk meter en 0,5 bar drukschakelaar (verbreekcontact). Geen T-stukjes dus maar meteen aansluiten en werken!

Peter, heb ik je goed begrepen?

Gr, Matthijs
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

Wat is trouwens een goede oliedruk?
Ik heb in mijn HY ook een meter zitten, en die komt eigenlijk niet boven de 3 bar uit. koud is het ietsje hoger, maar zodra de motor op temperatuur is loopt het wat terug en schommelt het tussen de 2 en 3 bar afhankelijk van de toeren die ik maak.

Bij mijn BX zit de oliedruk een stuk hoger, bij verse olie tegen de 7 bar aan, en na een kilometer of 15.000 zit het tussen de 5 en 6 (weet ik meteen dat het tijd is voor verse olie + filter)

De filters overigens van de HY zitten in de carterpan?
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door Petervdl2cv »

Matthijs164 schreef:HI Boudewijn,

Ik begrijp juist dat die extra aansluiting in het carter voor olietemp is; druk zou op die plek ook echt niet gaan werken.

Die 50.360.064 die Peter noemt is volgens mij precies wat je nodig hebt; een combi van druk meter en 0,5 bar drukschakelaar (verbreekcontact). Geen T-stukjes dus maar meteen aansluiten en werken!

Peter, heb ik je goed begrepen?

Gr, Matthijs
Yep, klopt helemaal!
Bijkomend voordeel: kans op lekkage is nihil, bij T-stukjes daarentegen...

Wat de opmerking betreft over het monteren van de temperatuursensor in de carterpan: "ja", ge hebt ergens gelijk, maar het gaat er voornamelijk over dat je weet welke temperatuur je meter "gewoonlijk" aanwijst onder normale omstandigheden, zodat je eventuele verschillen tijdig kan opmerken. Of het dan 5 graden meer of minder is dan "effectief" speelt minder rol, als je de motor zwaarder belast, zal de olie ook heter naar het carter terugstromen en dat merk je duidelijk aan de meter (als 't ne goeie is).
Mijn watertemperatuurmeter wijst, éénmaal op temperatuur, vrijwel constant 81 graden aan... ondertussen kan de motorolietemp wel variëren van 60 - 80 graden (rustig verkeer), tot 95 - 100 graden (snelweg tegen 85km/h bij 35 graden buitentemperatuur) tot 100-105 graden (zelfde snelweg met een flinke lange bergop erin...)
Nogmaals, die 80 graden in het carter kunnen er ook 87 zijn, mij gaat het erom om "verschillen" tijdig op te merken.
Excuses voor het late antwoord trouwens, ben nét terug van 2 weekjes Ardèche, met de HY naturellement :-)
Groetjes,
Peter
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Mechuccio schreef:De filters overigens van de HY zitten in de carterpan?
Nee, de troep ligt in de carterpan, oliefilters zijn er niet ;)

Daarom ook nooit synthetische olie gebruiken, die pakt deze koek op en dan gaat het door je motor circuleren.

Groet,

Ree
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Dat T-stuk waar je over praat is waarschijnlijk voor een leketrische meter of niet ? Ik heb namelijk een echte metern met een drukslang eraan en geen elektrieke.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Wanzl
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Bericht door Wanzl »

Heren, mijn dank is groot.

Heb met mijn Peugeot 203 hetzelfde probleem. Na een Google sessie van een paar minuten ben ik op dit forum met dit topic terecht gekomen en zo is mijn probleem (bijna) verholpen! :mrgreen:

Bedankt!!

Mvg,
Wanzl
Plaats reactie