Matthijs164 schreef:HI Boudewijn,
Ik begrijp juist dat die extra aansluiting in het carter voor olietemp is; druk zou op die plek ook echt niet gaan werken.
Die 50.360.064 die Peter noemt is volgens mij precies wat je nodig hebt; een combi van druk meter en 0,5 bar drukschakelaar (verbreekcontact). Geen T-stukjes dus maar meteen aansluiten en werken!
Peter, heb ik je goed begrepen?
Gr, Matthijs
Yep, klopt helemaal!
Bijkomend voordeel: kans op lekkage is nihil, bij T-stukjes daarentegen...
Wat de opmerking betreft over het monteren van de temperatuursensor in de carterpan: "ja", ge hebt ergens gelijk, maar het gaat er voornamelijk over dat je weet welke temperatuur je meter "gewoonlijk" aanwijst onder normale omstandigheden, zodat je eventuele verschillen tijdig kan opmerken. Of het dan 5 graden meer of minder is dan "effectief" speelt minder rol, als je de motor zwaarder belast, zal de olie ook heter naar het carter terugstromen en dat merk je duidelijk aan de meter (als 't ne goeie is).
Mijn watertemperatuurmeter wijst, éénmaal op temperatuur, vrijwel constant 81 graden aan... ondertussen kan de motorolietemp wel variëren van 60 - 80 graden (rustig verkeer), tot 95 - 100 graden (snelweg tegen 85km/h bij 35 graden buitentemperatuur) tot 100-105 graden (zelfde snelweg met een flinke lange bergop erin...)
Nogmaals, die 80 graden in het carter kunnen er ook 87 zijn, mij gaat het erom om "verschillen" tijdig op te merken.
Excuses voor het late antwoord trouwens, ben nét terug van 2 weekjes Ardèche, met de HY naturellement

Groetjes,
Peter