Inbouw LPG
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Kenteken: MB-72-35
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Even terugkomend op het eerste bericht van dit veelbelezen draadje: mijn LPG-installatie zit er in. Maar werken doet ie nog niet. Zo gauw ik overschakel op LPG slaat ze af. Wat de oorzaak hiervan is, ga ik de komende dagen proberen te achterhalen. Aanvankelijk dacht ik: de gasring zit boven op de carburateur, de spud-in zit ter hoogte van de venturi. Kan dit wel? Ik heb de leverancier daarover gebeld, maar de spud-in hoort inderdaad ter hoogte (eigenlijk iets er onder) van de venturi te zitten. Eerst moet ik maar eens zien of er bij contact 'aan' gas wordt toegevoerd gedurende een korte tijd. Was mij nog niet opgevallen omdat de radio vrij hard aan staat.... 

Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Citroen HY78 1974
Bij mijn wat oudere installatie komt er pas gas als er onderdruk in het spruitstuk is. Dus niet met alleen contact aan.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: US-04-51
Je moet de schakelaar 2x indrukken als je van benzine op gas overschakeld. Heb je de schakelaar correct geprogrammeerd?
Ik heb iemand het contact aan en uitlaten zetten om zelf te kunnen luisteren of de 3 afsluiters open gingen. Dat deden ze maar alleen als de LED boven de G geel brandt.
ik heb nog niet kunnen tanken dus weet niet of het in Dubbus werkt.
JanW logisch, anders zou je blok vol gas lopen als je je contact aanzet. Door het aanzuigen van de motor als je start gaat het gas stromen.
Ik heb iemand het contact aan en uitlaten zetten om zelf te kunnen luisteren of de 3 afsluiters open gingen. Dat deden ze maar alleen als de LED boven de G geel brandt.
ik heb nog niet kunnen tanken dus weet niet of het in Dubbus werkt.
JanW logisch, anders zou je blok vol gas lopen als je je contact aanzet. Door het aanzuigen van de motor als je start gaat het gas stromen.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Ik heb wel begrepen dat bij aanzetten van het contact er gedurende korte tijd gas stroomt. Dit stopt tenzij er een puls komt van de bobine als teken dat er een draaiende motor is. Dat ga ik morgen controleren.
Citroen HY78 1974
Citroen HY78 1974
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Hangt helemaal van je installatie af, die van Gert-Jan moet je blijkbaar twee keer omschakelen.
Bij die van mij zet je het contact aan, dan staat de niveauindicator op leeg (rood) en hoor je het gas stromen (naar de verdamper denk ik) en als de indicator wat voller staat (groen), dan kan ik pas starten.
Als je er een handleiding bij hebt gekregen dus even goed lezen (ik heb er geen handleiding bij, maar bovenstaande was de logische conclusie
).
Bij die van mij zet je het contact aan, dan staat de niveauindicator op leeg (rood) en hoor je het gas stromen (naar de verdamper denk ik) en als de indicator wat voller staat (groen), dan kan ik pas starten.
Als je er een handleiding bij hebt gekregen dus even goed lezen (ik heb er geen handleiding bij, maar bovenstaande was de logische conclusie

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Vandaag e.e.a. gecontroleerd.
Uitgaande van een lege carburateur; als ik het contact aanzet hoor ik gedurende korte tijd gas stromen (de tijd dat het gas stroomt, choketijd, is overigens instelbaar en heb ik op zolang mogelijk ingesteld). Maar starten lukt niet. Tijdens het starten moet de gasklep op de verdamper weer open gaan (wordt afgeleid van de puls van de bobine). Ook dit werkt: indien ik de gasslang los neem en met mijn duim afsluit, voel ik gastegenduk. Dus dat werkt allemaal. Maar starten, ho maar. Indien ik start op benzine en overschakel op gas, slaat de motor ook direct af, terwijl er dus nog benzine in de carburateur zit. Dat is raar. Je zou zeggen dat ie nog even door moet lopen.
Morgen nog maar eens bellen met de leverancier.
Uitgaande van een lege carburateur; als ik het contact aanzet hoor ik gedurende korte tijd gas stromen (de tijd dat het gas stroomt, choketijd, is overigens instelbaar en heb ik op zolang mogelijk ingesteld). Maar starten lukt niet. Tijdens het starten moet de gasklep op de verdamper weer open gaan (wordt afgeleid van de puls van de bobine). Ook dit werkt: indien ik de gasslang los neem en met mijn duim afsluit, voel ik gastegenduk. Dus dat werkt allemaal. Maar starten, ho maar. Indien ik start op benzine en overschakel op gas, slaat de motor ook direct af, terwijl er dus nog benzine in de carburateur zit. Dat is raar. Je zou zeggen dat ie nog even door moet lopen.
Morgen nog maar eens bellen met de leverancier.
Citroen HY78 1974
Citroen HY78 1974
Het klinkt alsof het onstekingscircuit op LPG onderbroken wordt/is.
Ik weet niet hoe dit bij de modernere installaties is geschakeld. Wordt het ontstekingscircuit uberhaupt veranderd? Er wordt een puls van de bobine gehaald begrijp ik. Wordt de bobine niet per abuis kortgesloten door deze draad?
Ik weet niet hoe dit bij de modernere installaties is geschakeld. Wordt het ontstekingscircuit uberhaupt veranderd? Er wordt een puls van de bobine gehaald begrijp ik. Wordt de bobine niet per abuis kortgesloten door deze draad?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
Rode draad op de plus vd bobine en de bruine op de min aangesloten zoals het moet?
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Ja. Aansluitingen zijn goed (hoewel ik dat morgen toch nog even ga checken). Ik heb er wel een Velleman elektronische ontsteking tussen gezet. Maar die ontlast eigenlijk alleen de contactpuntjes (krijgen alleen een sturende functie). Ik ga morgen maar eens kijken of ik wel een ontsteking bij de bougie heb. Goeie tip..... Omdat ie ook helemaal niets doet op gas. En dan als eerste die elektronische ontsteking er maar even tussenuit.
Oh, wat is dit forum toch handig!
Oh, wat is dit forum toch handig!
Citroen HY78 1974
Citroen HY78 1974
Die Velleman werkt als een soort electronisch relais waardoor er maar een heel klein stroompje door de punten loopt. Ik kan me voorstellen dat bij inschakelen van de LPG de sturing van de Velleman in de war raakt als er geprobeerd wordt een puls van de bobine te halen. Daarbij kan het zijn dat door de Velleman er niet een goede puls is voor de LPG installatie.
In het eerste geval is er geen ontsteking en in het tweede geval geen gas.
Even de Velleman bypassen en hopen dat ie loopt.
Ik vind dit een erg nuttig topic aangezien ik ws ook LPG ga inbouwen.
In het eerste geval is er geen ontsteking en in het tweede geval geen gas.
Even de Velleman bypassen en hopen dat ie loopt.
Ik vind dit een erg nuttig topic aangezien ik ws ook LPG ga inbouwen.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Vanavond e.e.a. uitgeprobeerd.
Eerst de e-ontsteking even overbrugd (terug naar de oorspronkelijke situatie). Dit leverde niets op. Nog steeds niet lopen op gas, wel een bougievonk. Na terugplaatsen van de e-ontsteking blijkt er ook gewoon een bougievonk te zijn. Dus de e-ontsteking heeft geen invloed.
Blijft het feit dat de motor, indien deze op benzine (goed) loopt, direct afslaat bij overschakelen op gas. Terwijl er dan nog benzine in de vlotterkamer is. Dus ook niet eerst gesputter of zo.
Eerst de e-ontsteking even overbrugd (terug naar de oorspronkelijke situatie). Dit leverde niets op. Nog steeds niet lopen op gas, wel een bougievonk. Na terugplaatsen van de e-ontsteking blijkt er ook gewoon een bougievonk te zijn. Dus de e-ontsteking heeft geen invloed.
Blijft het feit dat de motor, indien deze op benzine (goed) loopt, direct afslaat bij overschakelen op gas. Terwijl er dan nog benzine in de vlotterkamer is. Dus ook niet eerst gesputter of zo.
Citroen HY78 1974
Citroen HY78 1974
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Jeroen, dit komt mij bekend voor. Ik heb 2 jaar geleden een installatie ingebouwd in mijn DS en daar had ik soortgelijke problemen. Ik denk dat je dezelfde schakelaar hebt die ik heb en die moet geprogrammeerd worden. Moet je trouwens zelf doen volgens het instruktieblaadje. Er staat bij dat je de installatie zo kunt instellen dat er een extra hoeveelheid LPG kan inspuiten bij het starten. Dit werkt echter niet bij deze "gewone" verdamper. Ik heb daar een onnoemelijk geklooi mee gehad alvorens ik doorhad dat dit niet werkte. Als je wil kan ik de programmeerinstruktie wel voor je opsnorren, laat maar weten.
Jacques
Jacques
-
- HY Forum Grootmeester
aangezien ik net dezelfde installatie heb ingebouwd als Jeroen ben ik nieuwsgierig hoe je dat probleem hebt opgelost
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Yessssss!!!!!!Het werkt. De fout die ik heb gemaakt is dat ik overging op gas terwijl de carburateur niet helemaal leeg was. Ik heb gebeld met de LPGonderdelenshop (met Willem) en die vertelde dat de motor inderdaad direct afslaat wanneer ie van twee walletjes eet. Ik ging er van uit dat dit wat gesputter zou opleveren en had daarom ook niet de link gelegd.
Als ik gestart heb op benzine, de gasschakelaar eerst in de neutrale stand zetten (dus geen benzine en geen gas), carburateur leeg rijden en dan overschakelen op gas. Neemt meteen over. Als het goed is moet ik nu ook direct op gas kunnen starten omdat de carburateur leeg is. Dat probeer ik nog even bij koude motor.
Een hele opluchting. Voor het programmeren heb ik een beschrijving er bij gekregen. Dat is ook goed gegaan. Het betreft overigens een AEB 722a. Bedankt voor het aanbod!
Morgen de voorruit er weer in prutsen (samen met twee extra handjes). Misschien kan ik de gasinstallatie dan donderdag of vrijdag nog even laten keuren. De bedoeling is om er mee naar de deelnemersdag te rijden.
Als ik gestart heb op benzine, de gasschakelaar eerst in de neutrale stand zetten (dus geen benzine en geen gas), carburateur leeg rijden en dan overschakelen op gas. Neemt meteen over. Als het goed is moet ik nu ook direct op gas kunnen starten omdat de carburateur leeg is. Dat probeer ik nog even bij koude motor.
Een hele opluchting. Voor het programmeren heb ik een beschrijving er bij gekregen. Dat is ook goed gegaan. Het betreft overigens een AEB 722a. Bedankt voor het aanbod!
Morgen de voorruit er weer in prutsen (samen met twee extra handjes). Misschien kan ik de gasinstallatie dan donderdag of vrijdag nog even laten keuren. De bedoeling is om er mee naar de deelnemersdag te rijden.
Citroen HY78 1974
Citroen HY78 1974
-