Remleidingen (voor) vervangen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Re: Remleidingen (voor) vervangen

Bericht door LEiPiE »

RodeHY (Frank toch? :D), kom je toevallig komende week nog hier in de buurt en/of al in de stalling geweest?
In ieder geval ga ik (met of zonder gereedschap) 't weekend van de 5e er mee bezig (ik moet tegenwoordig erg veel plannen, ben ik niet gewend :D).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

LEiPiE schreef:RodeHY (Frank toch? :D), kom je toevallig komende week nog hier in de buurt en/of al in de stalling geweest?
Ja en nee Leipie...
Ja ik ben a.s. dinsdag bij jou in de buurt, en nee, ik ben nog niet in de stalling geweest. Het zal ook nog wel een aantal weken duren, wij hopen over ca. 2 weken te bevallen van een HY-er/-ster in spé.
In ieder geval succes met de klus en het spijt me dat ik je niet kan helpen met het gereedschap op dit moment.
Echter... het kan zijn dat wij morgen een milieutechnisch ontverantwoord plezierritje gaan maken in onze nieuwe (gisteren opgehaald) auto (Dacia!) Het kan zijn dat we richting de stalling gaan en als er op dat moment toevallig iemand zijn caravan komt halen, dan kan ik wellicht een poging wagen.
Wordt vervolgd...
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, ik heb het wel weer gehad voor vandaag :evil:
Handen opengehaald, alles bij elkaar gevloekt en gezucht en geen steek opgeschoten.
"Draai de borgplaatbouten los"... ja lekker, ten eerste is dat zo'n lage bout dat je er met geen enkel stuk gereedschap (dop, ring-, steeksleutel) grip op hebt en ze vergeten even te melden dat er aan de achterkant een kroonmoer zit met een splitpen.
De bovenste is te doen, daar kon ik uiteindelijk een bougiedop op zetten (de enige dop maat 21), maar de onderste kan ik met geen mogelijkheid bij komen, er is gewoon niks tussen te krijgen :evil: :evil: :evil:
En hoe het dan verder gaat... naafhuis moet los, maar er staat nergens echt hoe het dan vast zit?
Meneer Citroen heeft zich er iig erg makkelijk vanaf gemaakt. In Je Repare Mon HY staat wat meer dan in m'n nederlandse werkplaatshandboek (die handelingen in de reeks 430 missen gewoon in het NL boek), maar je wordt er nog niks wijzer van.

En hoe je de verbinding tussen remleiding en remslang moet maken is me ook een raadsel, losdraaien lukt amper zonder de remleiding dus kapot te draaien (nou is die bij mij "gelukkig" al kapot).
Ah, Bert heeft dat beschreven: http://www.flyinghy.nl/hydraulischsysteem.htm

Le Camion heeft volgend weekend een remmenweekend, maar ja dat wist ik te laat en dus staan er al afspraken :(
En dan is 't nog krapper om APK te halen voor Citromobile.

't woord 'marktplaats' maakt weer rondjes door m'n hoofd.
Eerst morgen maar weer met frisse tegenzin verder.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Laat ik zelf even antwoorden: die g...... kroonmoer hoeft helemaal niet los.
(kom je achter nadat je 'm ondanks alles toch los hebt weten te krijgen met een combinatie van een te grote dop (22, een 21 is domweg niet te vinden in de mij bekende winkels), een hefboom en een hamer.)

Wat niet in de handleidingen staat is dat je op een gegeven moment dus de ankerplaat los hebt, tenminste, ik heb dat niet zo gelezen.
Dat doe je dus door de twee boutjes naast het naafhuis en de twee bouten van de onderste remcilinder los te halen.
Wie bedenkt dat nou, dat de bovenste remcilinderbouten slechts de remcilinder vasthouden en de onderste dus de hele ankerplaat. En dat als je uiteraard de bouten los hebt, je nog niks bent opgeschoten omdat vet alles aan elkaar plakt :)

Maar goed, dat alles er nog op zat was wel handig vanwege de handremarmen die dus op een spiebaan zitten en dat zit nogal vast.
Onderste ankerbout is er echter nog niet uit... die zit na een paar slagen losdraaien muur-en-muurvast lijkt 't. En uiteraard is de boutkop ook al aardig beschadigd omdat elke dop die je er op zit er elke keer afschiet.
Zucht, wie zei ook al weer dat het gave van deze bus was dat alles juist zo praktisch in elkaar zat?

Enfin, 6 uur later ben ik van trommelloze rem naar ankerplaat gedemonteerd gegaan, kijken wat er nu voor leuks komt, die ankerbout zal sowieso los moeten en dan zal je zien dat ie straks stuk is, moet ik daar weer een vervanger voor zoeken.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Goed bezig!

Marktplaats is om te kopen, niet om te verkopen :twisted:

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Update nog van gistermiddag: die bout is er met behulp van een 1.5kilo moker wel uit gegaan :twisted:
Verder zijn op dit moment de nieuwe remschoenen, nieuwe remveren (goed dat ik die meebesteld had, want netjes er afhalen is lastig) en nieuwe remleidingen.
Zo maar eens kijken of ik het geheel kan terugplaatsen en de flexibele leiding (waar het eigenlijk mee begonnen is) er weer tussenkrijg.
Tip van Bert om electradraad in de remleidingen te doen voor bij het buigen werkt goed :D
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Don't force it, use a larger hammer! :D

Fijn voor je dat er schot in de zaak zit - succes met afmaken vd klus.

Matthijs
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door HY_Pino »

LEiPiE schreef: "Draai de borgplaatbouten los"... ja lekker, ten eerste is dat zo'n lage bout dat je er met geen enkel stuk gereedschap (dop, ring-, steeksleutel) grip op hebt en ze vergeten even te melden dat er aan de achterkant een kroonmoer zit met een splitpen.
Ja, een lekker karweitje, die splitpennen zijn dus meestal ook al zo gaar dat ze meteen afbreken en zie ze er dan nog maar eens uit te vissen. Die onderste kroonmoer is inderdaad lastig, een gebogen ringsleutel 21 past er soms net tussen, maar een lage dop wil ook nog wel. Voor die borgplaatbout heb ik een dop 19 iets afgedraaid zodat ie meteen met een effectief aanrakingsvlak begint, en dat kun je bij deze bout goed gebruiken! Maar voor de rest gaat het goed lees ik :)

O ja, die remslang zet je dus eerst aan de trommelzijde vast, want aan de andere zijde komt de remleidingswartel in de slang. Zet je eerst de leiding aan bakzijde op de slang vast, ja, dan wordt het lastig :)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Te laat, had 'm al aan de bakzijde vast zitten :D
En een sleutel 21? Ik heb ze nog steeds niet gezien. Net als m'n splitpennen trouwens... ik heb ze wel maar geen idee waar ze zijn gebleven na de verhuizing. Heb uiteindelijk maar de koperkern van normaal installatiedraad gebruikt, dat borgt ook goed en roest ook niet.
Alles zit er weer op en is weer ontlucht en lijkt te werken.
Vage leegloper van een cilinder gehad alleen, niet kunnen achterhalen wat het was... trommel zat er wel op (heb ook geremd zonder trommel... dat doe je niet nog een keer...).
Alleen bij die vage leegloper zat dus ook lekker de trommel en de gloedjenieuwe remblokken onder de remolie. Hopen dat remreiniger er goed op werkt :?
Alleen moet ik nu alle vloerplaten loshalen omdat de handrem te strak staat (zucht).
Krijg je wel rare effecten bij... als de motor nu draait in z'n vrij dan draait de kant waar de rem te strak zit mee, erg vaag.
Maar goed, eerst de handrem losser zetten en kijken wat er dan gebeurd.
2 dagen werk, 6 pleisters, 10 zwarte nagels, 2 dagen werk, veel gevloek maar wel van 1 rem remleidingen, remslang en remschoenen vervangen.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Keurig Leipie,Maar vloeken helpt niet en je heb nog 10 nagels (geeneen gebroken)Als die remmenreiniger niet goed werkt,kan je carburator reiniger
proberen.Ik heb dit ooit aan 1 auto 5 X overnieuw mogen doen omdat hij
scheef bleef trekken (maar die was nieuw,dus niets vastgeroest)
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

hou vol leipie! ik ken de frustratie... UIteraard hopen dat jij/ jullie met CM gewoon van de partij net/ zijn.

gr CitrofielNL
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ja hoor, zet hem op. jij bent de baas, niet dat ouwe ding. En 3 op 4 mei, als we op de camping zitten kun je er weer om lachen, wedden. Als je hem op marktplaats zet, meld ik je aan dat je, je niet aan de regels houdt, dus wordt je advertentie er zo weer afgehaald :lol: .

Ik zie je op Citromobile !!
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Kom op Ewald, we doen wie er het eerst klaar is!

Kijk op de foto naar de toestand bij mij.

Ik kom nu nog geen meter vooruit, en jij komt niet stil! Samen komen wij er wel.
Bijlagen
DSC07611_resize.JPG
DSC07611_resize.JPG (66.68 KiB) 16291 keer bekeken
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik klik me gek, maar kom niet verder Jacques ? Maar goed, jij ook niet en ik wil je verder niet storen, want ook jij moet natuurlijk van de partij zijn. In noodgeval mag je, je Yvonne ook meebrengen hoor, maar we gaan voor de HY.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

LEZEN Edwin! Er staat "kijk" op de foto en niet "klik" op de foto.
Maar goed, jij je zin...........
Bijlagen
DSC07541_resize.JPG
DSC07541_resize.JPG (71.34 KiB) 16262 keer bekeken
DSC04156_resize.JPG
DSC04156_resize.JPG (72.64 KiB) 16261 keer bekeken
DSC07601_resize.JPG
DSC07601_resize.JPG (72.9 KiB) 16261 keer bekeken
Plaats reactie