Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
lekker gevoel als dat weer op orde is; nu zal je verwarming het ook beter doen.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
je moet hem niet in heet water leggen en kijken of hij open gaat.JanW schreef:Die 18 euro was een richtlijn om aan te geven dat een nieuwe thermostaat niet een financieel debacle is.
De meting door handoplegging op de koelwaterslang is zo heerlijk simpel en maakt allerlei andere handelingen overbodig.....Als deze methode niets oplevert kun je altijd nog verder zoeken. Ik heb vaak thermostaten in heet water gelegd en ben er vaak niets wijzer door geworden. Als de motor te koud is blijft ie openstaan of gaat te vroeg open. De heetwaterproef is volgens mij alleen interessant bij een te hete of kokende motor
Waarom zou er ineens 60 graden worden aangegeven bij een digitale meter? Als die van een beetje kwaliteit is zit er een spanningsstabilisatie ingebouwd en is de meting onafhankelijk van de laadspanning
Je moet hem in koud water leggen, dat water verwarmen en kijken wanneer hij open gaat en bij afkoelen kijken wanneer hij weer dicht gaat.
En dat vergelijken met de waardes die hij moet hebben.
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
Ik vraag me af wat nog meer oorzaken zouden kunnen zijn van het niet op temperatuur komen van de motor; een niet goed functionerende meter/sensor of een defecte thermostaat lijken mij toch de enige boosdoeners ?
Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
Ben ik helemaal met je eens Joost etn zo heb ik t vaak gedaan. Alleen weet jij wanneer de thermostaat begint te openen en wanneer de volle opening er moet zijn en hoever hij moet openen?
Voor deze test moet de thermostaat eruit en in een pannetje. Opwarmen en afkoelen en evt terug monteren.
Daarmee ben je wel even zoet. De "handoplegging" is veel sneller en simpeler. Maar bovenstaand verhaal geldt alleen voor een te koude motor. Je wilt nl weten of de meter of de thermostaat fout is.
Bij een te hete of kokende motor werkt de handoplegging niet en is de heetwatertest wel handig omdat er behalve de thermostaat meerdere oorzaken kunnen zijn . Dan is het handig om te weten of de thermostaat op tijd en volledig opent. Zo ja, dan is er ergens in het koelcircuit iets niet in orde of is de koppakking misschien lek, ontstekingsproblemen etc.
Voor deze test moet de thermostaat eruit en in een pannetje. Opwarmen en afkoelen en evt terug monteren.
Daarmee ben je wel even zoet. De "handoplegging" is veel sneller en simpeler. Maar bovenstaand verhaal geldt alleen voor een te koude motor. Je wilt nl weten of de meter of de thermostaat fout is.
Bij een te hete of kokende motor werkt de handoplegging niet en is de heetwatertest wel handig omdat er behalve de thermostaat meerdere oorzaken kunnen zijn . Dan is het handig om te weten of de thermostaat op tijd en volledig opent. Zo ja, dan is er ergens in het koelcircuit iets niet in orde of is de koppakking misschien lek, ontstekingsproblemen etc.
Laatst gewijzigd door JanW op vr sep 25, 2015 8:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
Joost:
In vooraf: succes met de (onafwendbaar optredende) vervolg-euvels ... !
Gert
aldus mijn eerdere commentaar ...Maar even daargelaten: je kunt de (juiste) werking van de thermostaat ook controleren door 'm in een bak water te leggen (samen met een thermometer) en vervolgens dat water aan de kook te brengen. Bij ca. 70*C moet de thermostaat "open" gaan staan.
Wim: wees gerust, die motor komt te allen tijde absoluut op temperatuur ! Het euvel waarover JIJ schrijft is dat het niet zichtbaar was hoe hoog de temperatuur van het koelwater uiteindelijk op liep. Gelukkig is dit probleem nu op simpele wijze verholpen !Ik vraag me af wat nog meer oorzaken zouden kunnen zijn van het niet op temperatuur komen van de motor ...
In vooraf: succes met de (onafwendbaar optredende) vervolg-euvels ... !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
Haha, dank je Gert, maar dan meld ik me ongetwijfeld weer op dit prachtige forumIn vooraf: succes met de (onafwendbaar optredende) vervolg-euvels ... !

Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
Dag,
Ik heb sinds kort een gereviseerde motor en een compleet nieuwe radiateur. Aangezien de temperatuurmeter het had begeven deze ook maar gelijk vernieuwd. Bij het inrijden van de motor rij ik ritjes van zo'n 30min, bij 25 graden buitentemperatuur met maximaal 75km/u. De temperatuurmeter geeft een maximale temperatuur van 65 graden. Twijfelachtig voor mijn idee. Bij nameting met een thermometer in de radiateur blijkt de temperatuurmeter inderdaad prima te functioneren. Is zo'n relatief lage temperatuur zorgelijk? Bij de vorige motor (en radiateur) zat ik na een half uurtje vaak toch al rond de 90 graden (bij vergelijkbare omstandigheden).
Groet,
Michiel
Ik heb sinds kort een gereviseerde motor en een compleet nieuwe radiateur. Aangezien de temperatuurmeter het had begeven deze ook maar gelijk vernieuwd. Bij het inrijden van de motor rij ik ritjes van zo'n 30min, bij 25 graden buitentemperatuur met maximaal 75km/u. De temperatuurmeter geeft een maximale temperatuur van 65 graden. Twijfelachtig voor mijn idee. Bij nameting met een thermometer in de radiateur blijkt de temperatuurmeter inderdaad prima te functioneren. Is zo'n relatief lage temperatuur zorgelijk? Bij de vorige motor (en radiateur) zat ik na een half uurtje vaak toch al rond de 90 graden (bij vergelijkbare omstandigheden).
Groet,
Michiel
Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
zorgelijk is een groot woord, maar na een half uur (snelheid niet zo belangrijk) zou hij toch 80 graden moeten zijn.
De problemen lijken op de rest van dit onderwerp, dus ik verdenk de thermostaat.
De problemen lijken op de rest van dit onderwerp, dus ik verdenk de thermostaat.