Tips bij het isoleren van de HY
Re: Tips bij het isoleren van de HY
en wat was je indruk na het isoleren van het dak?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Alkmaar
Re: Tips bij het isoleren van de HY
Was dat een vraag aan mij?JanW schreef:en wat was je indruk na het isoleren van het dak?

Mijn probleem was dat het cabinedak van binnen nat werd na het slapen in de bus en dat is opgelost. Die isolatieplaten worden niet nat.
Ik hoopte als bijkomstig voordeel ook wat geluidsreductie bij het rijden maar dat viel tegen. Daarvoor moet ik toch ook de onderkant van de vloerplaten en de binnenkant van de motorkap isoleren. Dat is bij mij nog niet gedaan.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Tips bij het isoleren van de HY
Naast de reden om je TUB te isoleren in verband met temperatuur-omstandigheden is er een giga-geluids-decibel-verschil tussen het rijden in een ongeïsoleerde holle blikken doos of een gedempte bus.
Je kunt het zo duur maken als je wilt maar wanneer je het plan hebt om aan de binnenzijde alles te bekleden (met bijvoorbeeld triplex o.i.d.) dan kun je ook volstaan met ordinaire glas- of steenwol (plaat - of op de rol) van zo'n 3 cm dikte uit de bouwmarkt. Zelfs frigolite-(piepschuim)plaat werkt uitstekend !
Je zult - ten behoeve van die wandbekleding - toch een soort latten-raamwerk moeten maken waar het plaatwerk tegenaan wordt getimmerd. Bij gebruik van (glas- of steenwol-) (of frigolite) platen kun je die simpel tussen het raamwerk in klemmen. Bij het cabinedak wordt het een kwestie van lijmen.
Daarnaast heb ik zelf (en menigeen met mij) de onderkant (!) van de 4 cabine-vloerplaten alsmede de binnenzijde van het motor-compartiment voorzien van een soort "eierdoppen-schuimrubberplaat" welke je wederom bij de bouwmarkt haalt voor zo'n EUR 7,= per pak (ruim voldoende) en die daarnaast overigens onbrandbaar - dus veilig - is. (Verlijmen met (speciale) kit op waterbasis ! Kijk maar eens bij mijn "hofleverancier", de "Action").
De anti-dreun-plaat uit het magazHYn (voor op de vloerplaten in de cabine) kun je enkel zien als "geluidsisolatie". Werkt in principe prima maar op den duur heb je kans op uitdroging en verbrokkeling.
P.S.: complimenten voor die prachtige TUB ! Ziet er fantastisch uit !
Je kunt het zo duur maken als je wilt maar wanneer je het plan hebt om aan de binnenzijde alles te bekleden (met bijvoorbeeld triplex o.i.d.) dan kun je ook volstaan met ordinaire glas- of steenwol (plaat - of op de rol) van zo'n 3 cm dikte uit de bouwmarkt. Zelfs frigolite-(piepschuim)plaat werkt uitstekend !
Je zult - ten behoeve van die wandbekleding - toch een soort latten-raamwerk moeten maken waar het plaatwerk tegenaan wordt getimmerd. Bij gebruik van (glas- of steenwol-) (of frigolite) platen kun je die simpel tussen het raamwerk in klemmen. Bij het cabinedak wordt het een kwestie van lijmen.
Daarnaast heb ik zelf (en menigeen met mij) de onderkant (!) van de 4 cabine-vloerplaten alsmede de binnenzijde van het motor-compartiment voorzien van een soort "eierdoppen-schuimrubberplaat" welke je wederom bij de bouwmarkt haalt voor zo'n EUR 7,= per pak (ruim voldoende) en die daarnaast overigens onbrandbaar - dus veilig - is. (Verlijmen met (speciale) kit op waterbasis ! Kijk maar eens bij mijn "hofleverancier", de "Action").
De anti-dreun-plaat uit het magazHYn (voor op de vloerplaten in de cabine) kun je enkel zien als "geluidsisolatie". Werkt in principe prima maar op den duur heb je kans op uitdroging en verbrokkeling.
P.S.: complimenten voor die prachtige TUB ! Ziet er fantastisch uit !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Tips bij het isoleren van de HY
Nog even een "P.S.":
denk - alvorens bezig te gaan met de aankleding c.q. isolatie van jouw bus - goed na over de aanleg van kabels/kabeltjes/kabelgootjes ten behoeve van verlichting en of luidsprekers of wat dies meer zij. En de eventuele aanschaf van een extra "huishoud-accu" en dientengevolge bijbehorende aparte elektra-net ... Kun je allemaal wegwerken achter de wandbekleding.
Veel succes en plezier met het geknutsel !
Gert.
denk - alvorens bezig te gaan met de aankleding c.q. isolatie van jouw bus - goed na over de aanleg van kabels/kabeltjes/kabelgootjes ten behoeve van verlichting en of luidsprekers of wat dies meer zij. En de eventuele aanschaf van een extra "huishoud-accu" en dientengevolge bijbehorende aparte elektra-net ... Kun je allemaal wegwerken achter de wandbekleding.
Veel succes en plezier met het geknutsel !
Gert.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 84
- Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
- Kenteken: BE2150
- Locatie: Gelderland
Re: Tips bij het isoleren van de HY
Bedankt voor al jullie tips!
Ben Vrijdag naar de RDW geweest en kan nu zeggen dat nederland weer een HY rijker is op kenteken!
Binnenkort eerst maar eens kijken of we de apk er op kunnen krijgen. jammer genoeg moet ik eerst weer even na mijn remmen kijken
linksvoor blijkt toch ff iets wat minder dan rechtvoor te doen 70% minder
al viel dat met het rijden wel mee.
bij 70 gingen we met de HY wel door de geluidsbarriere
de binnenmotorkap liet aardig de wensen over. maar ff kijken of zie nieuwe verkopen bij het magazijn. en een centreerschijf halen voor de remmen lijkt mij ook wel makkelijk. en het geluidsisolatiepakket lijk mij ook niet verkeerd!
denkt dat ik het laadruim met armaflex ga isoleren
Thomas
Ben Vrijdag naar de RDW geweest en kan nu zeggen dat nederland weer een HY rijker is op kenteken!
Binnenkort eerst maar eens kijken of we de apk er op kunnen krijgen. jammer genoeg moet ik eerst weer even na mijn remmen kijken


linksvoor blijkt toch ff iets wat minder dan rechtvoor te doen 70% minder

al viel dat met het rijden wel mee.
bij 70 gingen we met de HY wel door de geluidsbarriere
de binnenmotorkap liet aardig de wensen over. maar ff kijken of zie nieuwe verkopen bij het magazijn. en een centreerschijf halen voor de remmen lijkt mij ook wel makkelijk. en het geluidsisolatiepakket lijk mij ook niet verkeerd!
denkt dat ik het laadruim met armaflex ga isoleren
Thomas
Re: Tips bij het isoleren van de HY
Ik heb nog wel een binnenmotorkap liggen. Volgens mij zit er wel een deukje in, maar is hij verder in prima staat. Als je in de buurt bent, mag je hem komen ophalen.
Ree
Ree