hoofdremcilinder?
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Re: hoofdremcilinder?
Ik nog niet, te koud en te druk 

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
Te koud? met 10 graden te koud? Te druk? Arme Murphy.

-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Hee Leipie, het is mooi klusweer! waar blijven de plaatjes nou? En het filmpje met een remmende bus waar jij met je gezicht tegen de voorruit drukt vanwege de fantastische remmen?
gr CitrofielNL
gr CitrofielNL
- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Nou vandaag nieuwe hoofdremcilinder er op gezet en rondje ontluchten gedaan.
MurpHY staat op vier bokken en remkrachtbegrenzer getricked met een spankabeltje (schroef wil niet los zonder alles los te draaien en dan is de afstelling dus fout) en sowieso het linker achterwiel met de krik verder opgekrikt totdat de assteun nog net z'n werk kon doen.
Ontluchten gedaan door even een touw aan het uiteinde van het rempedaal te knopen, plankje er onder zodat ie niet te diep kan en touw over de dwarsbalk gedaan en zo naar achter toe.
Zo kon ik echt prachtig al liggend onder de achterkant pompen, controleren en goed sluiten.
Alleen kwa niveau van het potje tussen elk wiel even checken, maar goed je weet hoeveel er uit komt he
Na het ontluchten was het pedaal nog slap, even wat andere dingen tussendoor gedaan, weer gecontroleerd en toen was ie al wat steviger. En toen was ons verwachte bezoek er bijna, dus binnenkort verder.
Wat ik echter vermoed dat er mis was de vorige ronde: het komt vrij nauw hoe de bout achter in de hoofdremcilinder zit blijkbaar, omdat anders de vloeistofkanaaltjes niet goed aansluiten. Alleen geen idee hoe je kunt garanderen dat ze goed zitten...
iemand een idee hoe die bout perfect uit te lijnen? had er nu maar een streepje opgezet en had het idee dat als ie niet verder wil hij goed zit, alleen het blokje zelf heeft ook nog wel wat speling. Op zich komt er nu genoeg vloeistof uit.
MurpHY staat op vier bokken en remkrachtbegrenzer getricked met een spankabeltje (schroef wil niet los zonder alles los te draaien en dan is de afstelling dus fout) en sowieso het linker achterwiel met de krik verder opgekrikt totdat de assteun nog net z'n werk kon doen.
Ontluchten gedaan door even een touw aan het uiteinde van het rempedaal te knopen, plankje er onder zodat ie niet te diep kan en touw over de dwarsbalk gedaan en zo naar achter toe.
Zo kon ik echt prachtig al liggend onder de achterkant pompen, controleren en goed sluiten.
Alleen kwa niveau van het potje tussen elk wiel even checken, maar goed je weet hoeveel er uit komt he

Na het ontluchten was het pedaal nog slap, even wat andere dingen tussendoor gedaan, weer gecontroleerd en toen was ie al wat steviger. En toen was ons verwachte bezoek er bijna, dus binnenkort verder.
Wat ik echter vermoed dat er mis was de vorige ronde: het komt vrij nauw hoe de bout achter in de hoofdremcilinder zit blijkbaar, omdat anders de vloeistofkanaaltjes niet goed aansluiten. Alleen geen idee hoe je kunt garanderen dat ze goed zitten...

- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Jawel, vandaag een testrit kunnen doen en... hij remt weer goed.
Sterker nog: het rempedaal is sinds ik 'm heb volgens mij nog nooit zo hard geweest!
Ergo: hele hoofdremcilinder vervangen is dus beter dan alleen het binnenwerk blijkbaar.
Wat me wel opviel: na een rondje ontluchten heeft het rempedaal even een tijdje nodig om "op druk" te komen zeg maar. Ik denk dat dat nog luchtbellen zijn die dan via de HRC naar boven toe moesten ontsnappen o.i.d.
In ieder geval na nog een testrondje ontluchten (met de touw-aan-rempedaal-truuk, werkt super
) kwam er nergens lucht uit maar wel overal netjes remvloeistof en na even wachten was ook het pedaal goed stevig. Met als resultaat dus vandaag een testrit, waarbij ik zowel netjes normaal kan afremmen als een noodstop maken (van het type dat je matras een meter naar voren vliegt en de motor afslaat
).
Moest alleen wel de passagiersstoel even opofferen, want in het hele proces kan ik de bouten van de bestuurdersstoel niet vinden, maar die komen wel weer boven water.
Sterker nog: het rempedaal is sinds ik 'm heb volgens mij nog nooit zo hard geweest!
Ergo: hele hoofdremcilinder vervangen is dus beter dan alleen het binnenwerk blijkbaar.
Wat me wel opviel: na een rondje ontluchten heeft het rempedaal even een tijdje nodig om "op druk" te komen zeg maar. Ik denk dat dat nog luchtbellen zijn die dan via de HRC naar boven toe moesten ontsnappen o.i.d.
In ieder geval na nog een testrondje ontluchten (met de touw-aan-rempedaal-truuk, werkt super

Moest alleen wel de passagiersstoel even opofferen, want in het hele proces kan ik de bouten van de bestuurdersstoel niet vinden, maar die komen wel weer boven water.
- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
En vandaag weer een rondje gereden, toppie 

-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
hieperdepiep! Dan kun je toch naar de ardennen komen met pasen.
hooi!
hooi!
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
... en meteen een kilometerslange ultieme rem-test-baan in "the Belgian mountäins" uitproberen ...Dan kun je toch naar de ardennen komen met pasen.
Succes en sla vooral niet "over de kop" !
Groet,
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- LEiPiE
- Site Admin
- Contacteer:
Ik vraag me nu af of m'n bus nu zo remt als een HY hoort te remmen eigenlijk. Kan nu vrij makkelijk de wielen laten blokkeren, dat lukte eerst amper 
Rempedaal is goed hard en kan 'm ook lang niet meer zo diep intrappen als voorheen. Ik denk dat het wel iets goed is

Rempedaal is goed hard en kan 'm ook lang niet meer zo diep intrappen als voorheen. Ik denk dat het wel iets goed is