Demontage startmotor
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Hallo,
Volgens mij heb je tijdens het demonteren de aansluitbout waar de dikke stroomkabel opkomt beschadigd deze zit geisoleerd in het huis, of de beide trekstangen, waar je de startmotor mee in elkaar schroeft komen tegen een koolborstel aan. Als hij het eerst deed moet hij het nu ook nog doen.
En als je het al voor elkaar krijgt om de twee baneda veren te vervangen is de rest een koud kunstje.
succes.
Volgens mij heb je tijdens het demonteren de aansluitbout waar de dikke stroomkabel opkomt beschadigd deze zit geisoleerd in het huis, of de beide trekstangen, waar je de startmotor mee in elkaar schroeft komen tegen een koolborstel aan. Als hij het eerst deed moet hij het nu ook nog doen.
En als je het al voor elkaar krijgt om de twee baneda veren te vervangen is de rest een koud kunstje.
succes.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Ik had me er al bij neergelegd dat er niets meer aan te doen was, maar toch krijg ik weer hoop. Dat met de trekstangen kan het niet zijn: ik heb daar goed op gelet. De plastic buisje heb ik goed omhoog getrokken en kunnen geen contact maken. Ik ga morgen nog eens die aansluitbout losdraaien. Aan de buitenkant heb ik ik de kunststof ring al vervangen (die was verbrand), maar aan de binnenkant heb ik nog niet goed gekeken. Ik meld me wel weer.
Erik
Erik
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Wat kan ik dan het beste doen om te controleren of die bout contact maakt. Gezien het 'geweld' dat ik heb moeten gebruiken om die startmotor eruit te krijgen (weliswaar niet staal op staal, maar met hamer en blok hout), is het waarschijnlijk dat het probleem inderdaad bij die bout ligt. Met andere woorden:
Kan ik die bout losdraaien?
Wat kan ik gebruiken als vervanging voor dat kunstof busje, mocht dat beschadigd zijn?
Erik
Wat zijn eigenlijk veldwikkelingen?
Kan ik die bout losdraaien?
Wat kan ik gebruiken als vervanging voor dat kunstof busje, mocht dat beschadigd zijn?
Erik
Wat zijn eigenlijk veldwikkelingen?
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Je kunt de bout losdraaien, geen probleem.
de bout is aan de binnenzijde en aan de buitenzijde voorzien van een isolerend plaatje en daartussen in een kunstof bus.
de veldwikkelingen zorgen voor een magnetisch veld waardoor je anker met bendix gaat draaien. dit zijn de met stof omwikkelde dingen in je startmotor. twee aansluitingen zitten aan deze bout, een andere aansluiting gaat naar een koolborstel. al deze aansluitingen mogen geen contact met de behuizing [=massa] maken.
om de veldwikkeling los te kunnen solderen van de bout heb je eensoldeerbout van 150 a 200 watt nodig [model loodgieter]
succes
de bout is aan de binnenzijde en aan de buitenzijde voorzien van een isolerend plaatje en daartussen in een kunstof bus.
de veldwikkelingen zorgen voor een magnetisch veld waardoor je anker met bendix gaat draaien. dit zijn de met stof omwikkelde dingen in je startmotor. twee aansluitingen zitten aan deze bout, een andere aansluiting gaat naar een koolborstel. al deze aansluitingen mogen geen contact met de behuizing [=massa] maken.
om de veldwikkeling los te kunnen solderen van de bout heb je eensoldeerbout van 150 a 200 watt nodig [model loodgieter]
succes
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
STARTMOTOR DOET HET !!!
Bedankt Geert. Je gaf me weer hoop. Ik ben daarom uitgegaan van kortsluiting en heb de startmotor in halfgemonteerde toestand, bij elkaar gehouden door lijmtangen, (helaas kan ik op dit forum geen foto's bijvoegen) met startkabels op een accu aangesloten. Tot mijn grote verrassing begon ie te draaien, en ik kon mooi zien het in zijn werk gaat (veer, bendix etc). Zelfs mijn kinderen heb ik erbij geroepen om naar dit schouwspel te kijken (Anne-Roos (4) vond de vonken het mooist). Nu stap-voor-stap weer in elkaar zetten en opnieuw proberen. Het probleem bleek in de aansluitbout te zitten. Als ik deze met de moer te strak op de behuizing vastzette, maakte deze aan binnenkant van de behuizing contact. Probleem opgelost en weer veel geleerd.
Maar zoals ik al eerder schreef functioneerde het startrelais ook niet meer. Ook deze deed het eerst nog, maar tijdens een van mijn eerdere testen (toen er dus nog kortsluiting was in de startmotor) is ie volgens mij 'doorgebrand' (kan dat?). Als ik op de knop van het startrelais druk, gaat de startmotor wel lopen. Kan ik nog iets aan dat startrelais repareren? Er zitten twee boutjes die de behuizing op het kunststof onderstuk houden, maar deze lijken omgeslagen(afgeplat) zodat deze niet kunnen worden losgedraaid. Maar als er inderdaad niets aan te repareren valt, zal ik deze moeten vervangen.
Morgen ga ik de ontsteking nalopen, want die werkt nu nog niet. Gelukkig kan ik nu (met een werkende startmotor) eerst controlen of de bougie vonkt.
Stel dat ik de benzinepomp wil demonteren om te kijken hoe deze eruit ziet, moet ik dan persé nieuwe pakkingen aanbrengen, of kan ik (tijdelijk) gebruik maken van de oude pakkingen?
Iedereen tot dusverre bedankt voor de hulp.
Groeten,
Erik Jolink
Bedankt Geert. Je gaf me weer hoop. Ik ben daarom uitgegaan van kortsluiting en heb de startmotor in halfgemonteerde toestand, bij elkaar gehouden door lijmtangen, (helaas kan ik op dit forum geen foto's bijvoegen) met startkabels op een accu aangesloten. Tot mijn grote verrassing begon ie te draaien, en ik kon mooi zien het in zijn werk gaat (veer, bendix etc). Zelfs mijn kinderen heb ik erbij geroepen om naar dit schouwspel te kijken (Anne-Roos (4) vond de vonken het mooist). Nu stap-voor-stap weer in elkaar zetten en opnieuw proberen. Het probleem bleek in de aansluitbout te zitten. Als ik deze met de moer te strak op de behuizing vastzette, maakte deze aan binnenkant van de behuizing contact. Probleem opgelost en weer veel geleerd.
Maar zoals ik al eerder schreef functioneerde het startrelais ook niet meer. Ook deze deed het eerst nog, maar tijdens een van mijn eerdere testen (toen er dus nog kortsluiting was in de startmotor) is ie volgens mij 'doorgebrand' (kan dat?). Als ik op de knop van het startrelais druk, gaat de startmotor wel lopen. Kan ik nog iets aan dat startrelais repareren? Er zitten twee boutjes die de behuizing op het kunststof onderstuk houden, maar deze lijken omgeslagen(afgeplat) zodat deze niet kunnen worden losgedraaid. Maar als er inderdaad niets aan te repareren valt, zal ik deze moeten vervangen.
Morgen ga ik de ontsteking nalopen, want die werkt nu nog niet. Gelukkig kan ik nu (met een werkende startmotor) eerst controlen of de bougie vonkt.
Stel dat ik de benzinepomp wil demonteren om te kijken hoe deze eruit ziet, moet ik dan persé nieuwe pakkingen aanbrengen, of kan ik (tijdelijk) gebruik maken van de oude pakkingen?
Iedereen tot dusverre bedankt voor de hulp.
Groeten,
Erik Jolink
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi Erik,
Mijn (diepe) respect heb je; proficiat met het resultaat!
Startrelais is feitelijk niets anders dan een spoel. Door de stroom door de spoel krijg je een magnetisch veld waardoor het contact van de hoofdstroom gesloten wordt.
Je beschrijft dat wanneer je met de hand het contact sluit (de knop op dat startrelais), dat dan de startmotor begint te draaien. Dan is dus het contact van de hoofdstroom nog in orde (ik vind dit een klein wonder na een harde sluiting de in startmotor!). Het probleem lijkt dus die spoel en die kan best zijn doorgebrand. Dat staat dan overigens los van de sluiting in de startmotor.
De spoel kun je eenvoudig controleren door met een weerstandsmeter (simpel ding is genoeg) de weerstand te meten tussen de twee contacten. Haal voor de meting even de draden los van het relais, anders weet je niet wat je meet. Je moet een weerstand van hooguit een paar Ohm meten, meer niet - die spoel is immers niets meer dan een lang stuk gewikkeld koperdraad. Heb je een kleine weerstand (dus spoel ok) maar werkt de zaak niet, dan zou je de startknop en/ of bedrading moeten verdenken.
Heb geen ervaring met het repareren van die dingen; Geert, nog suggesties?
Groeten,
Matthijs
Mijn (diepe) respect heb je; proficiat met het resultaat!
Startrelais is feitelijk niets anders dan een spoel. Door de stroom door de spoel krijg je een magnetisch veld waardoor het contact van de hoofdstroom gesloten wordt.
Je beschrijft dat wanneer je met de hand het contact sluit (de knop op dat startrelais), dat dan de startmotor begint te draaien. Dan is dus het contact van de hoofdstroom nog in orde (ik vind dit een klein wonder na een harde sluiting de in startmotor!). Het probleem lijkt dus die spoel en die kan best zijn doorgebrand. Dat staat dan overigens los van de sluiting in de startmotor.
De spoel kun je eenvoudig controleren door met een weerstandsmeter (simpel ding is genoeg) de weerstand te meten tussen de twee contacten. Haal voor de meting even de draden los van het relais, anders weet je niet wat je meet. Je moet een weerstand van hooguit een paar Ohm meten, meer niet - die spoel is immers niets meer dan een lang stuk gewikkeld koperdraad. Heb je een kleine weerstand (dus spoel ok) maar werkt de zaak niet, dan zou je de startknop en/ of bedrading moeten verdenken.
Heb geen ervaring met het repareren van die dingen; Geert, nog suggesties?

Groeten,
Matthijs
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Omdat ik ondertussen van vonken ben gaan houden, doe ik de testen steeds buiten de HY en rechtsreeks met startkabels op een accu. Ik zie het toch goed dat als ik de plus aansluit op het dunne kabeltje naar het startrelais en de min op de behuizing van het relais, dat het relais zou moeten sluiten (m.a.w. dat de ronde koperen krans in het relais naar beneden wordt gedrukt, tegen het contact van de dikke stroomkabel die naar de startmotor leidt) ?
Erik
Erik
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Er is maar 1 conclusie mogelijk. Het startrelais heeft het inderdaad begeven. Voorlopig maar even de knop op dit relais gebruiken, en een nieuwe bestellen (maar eerst de wagen aan de praat krijgen).
Gisteren heb ik de carborateur gedemonteerd en helemaal schoon gemaakt. Er zal wat vuil in het vlotterkamertje. Maar ik denk niet dat dat de oorzaak was van het niet willen aanslaan van de motor. De bougies vonken goed, dus ik ga deze week eerst maar eens het onstekingstijdstip controleren.
Erik
Gisteren heb ik de carborateur gedemonteerd en helemaal schoon gemaakt. Er zal wat vuil in het vlotterkamertje. Maar ik denk niet dat dat de oorzaak was van het niet willen aanslaan van de motor. De bougies vonken goed, dus ik ga deze week eerst maar eens het onstekingstijdstip controleren.
Erik
Ik heb ook problemen gehad met het startrelais.
De koperen strip die uit het startrelais komt, zit vast aan de accukabel middels een loden verbinding.
Tussen het lood en het koper gaat het wel eens corroderen,
waardoor er geen stroom meer loopt.
Mijn oplossing was om op het lood te slaan met een hamer, zodat er weer contact gemaakt wordt met het koper.
Ja,ja niet subtiel maar het werkt wel.
Hoef je geen nieuw relais te kopen.
Doei,
Edwin.
De koperen strip die uit het startrelais komt, zit vast aan de accukabel middels een loden verbinding.
Tussen het lood en het koper gaat het wel eens corroderen,
waardoor er geen stroom meer loopt.
Mijn oplossing was om op het lood te slaan met een hamer, zodat er weer contact gemaakt wordt met het koper.
Ja,ja niet subtiel maar het werkt wel.
Hoef je geen nieuw relais te kopen.
Doei,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Edwin,
Ook dat ben ik gisteren bij mijn startrelais tegengekomen. Het duurde een tijdje voordat ik dat doorhad, maar dat is ondertussen verholpen. Het relais doet het nu dus wel als ik op de relaisknop druk (en dat deed ie niet voordat ik de koperen strip en de loden accuklem weer met een tang bij elkaar had gedrukt).
Groeten,
Erik
Ook dat ben ik gisteren bij mijn startrelais tegengekomen. Het duurde een tijdje voordat ik dat doorhad, maar dat is ondertussen verholpen. Het relais doet het nu dus wel als ik op de relaisknop druk (en dat deed ie niet voordat ik de koperen strip en de loden accuklem weer met een tang bij elkaar had gedrukt).
Groeten,
Erik
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
De afloop:
Na het schoonmaken van de carborateur en het afstellen van het ontstekingstijdstip startte de motor in één keer, waarop een juichkreet door het Groningse platteland galmde.
Maar helaas: niet voor lang. Na een korte testrit waarin ie heerlijk liep (op wat blauwe dampen uit de karterontluchting na) even uitrusten. Toen ik opnieuw wilde wegrijden, kreeg ik hem niet meer in de versnelling.
Ik zal mijn vraag stellen in het deel "Versnelling" van dit forum.
Groeten,
Erik Jolink
Na het schoonmaken van de carborateur en het afstellen van het ontstekingstijdstip startte de motor in één keer, waarop een juichkreet door het Groningse platteland galmde.
Maar helaas: niet voor lang. Na een korte testrit waarin ie heerlijk liep (op wat blauwe dampen uit de karterontluchting na) even uitrusten. Toen ik opnieuw wilde wegrijden, kreeg ik hem niet meer in de versnelling.
Ik zal mijn vraag stellen in het deel "Versnelling" van dit forum.
Groeten,
Erik Jolink