Nieuwe velgen op maat

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Re: Nieuwe velgen op maat - reacties.

Bericht door LEiPiE »

henkhy schreef:Keuze van de band is voor iedereen natuurlijk vrij, in principe zal de velg door ons geleverd worden met een camper/bestelauto band die goed, betaalbaar en goed verkrijgbaar is (merk weet ik zo niet) Dit omdat dit onder een auto als HY ook wettelijk verplicht is.
:?: Erm, wacht ff, is het wettelijk verplicht banden te hebben? :D

Maar welke maat wordt het nou?
Dat wil iedereen erg graag weten :D
Moet wel minimaal een 185/75R16 zijn omdat je anders kleinere banden hebt dan de 17x400 en da's gewoon vrij zinloos eigenlijk.
Ik heb er 195/75R16's op, wat voorzover ik heb kunnen zien goed gaat kwa wielkasten en heb zelfs de handremkabel niet hoeven verleggen.
't is erg jammer dat banden met een hoger ratio dan 75% erg moeilijk leverbaar en erg duur zijn. Want breder dan 195 wordt krap, misschien dat een 205 nog past, maar anders moet je met de ET waarde van de velg gaan spelen enzo.

Voor wie 't niet volgt: de combinatie breedte/ratio bepaalt ook de hoogte en omtrek van de band, een 205/75 is niet alleen breder dan een 195/75 maar ook hoger en hoe hoger hoe harder je kunt heel plat gezegd. Op dezelfde manier is een 195/80 hoger dan een 195/75.
De standaard 17x400 is ongeveer een 170/80 band. Met wat simpele wiskunde is te berekenen dat een 185/75 ongeveer dezelfde hoogte heeft als een 170/80.
Wiskundeles:

Code: Selecteer alles

17x400 heeft altijd een ratio van 80
breedte b = 170 mm
ratio r = 0,80
diameter d = 400 mm
de "dikte" van de band is dan dus 0,80 * 170 = 136 mm
de totale hoogte h van de band is dan 400 + 2*136 = 672 mm
dat geeft een omtrek o van pi * 672 = 2111mm, ergo bij 1 rotatie van de band leg je 2,1 meter af.
berekenen we de rest ook dan krijgen we:

Code: Selecteer alles

maat      b    r     d    h    o   
17x400    170  0,80  400  672  2111 
185/85R16 185  0,75  406  683  2148
195/75R16 195  0,75  406  698  2195
19x400    190  0,80  400  704  2211
tot zover, nu weer snel aan het werk :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door HY_Pino »

henkhy schreef:Verzekering technisch zit het ook allemaal goed omdat het nu een passende band is om een, voor een HY, passende velg is.
Dit is wel wat kort door de bocht gezien de consternatie die er was/is met betrekking tot het toepassen van een 16inch band op een 400mm velg; Het is welliswaar een passende band om een passende velg, maar het betreft hier wel een aangepaste velg waar destijds geen typegoedkeuring op verkregen is.
Speel even de advocaat van de duivel, want er is wel meer veranderd, maar we weten ook allemaal wel dat verzekeringsmaatschappijen als het op uitbetalen aankomt elke kans aangrijpen om hieronder uit te komen.
Ja, het valt nog niet mee een leuk inititief op poten te zetten! :)
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

De enige manier voor een verzekering om hiervan gebruik te maken is als ze kunnen aantonen dat het ongeval of de schade is ontstaan als gevolg van deze velg. En dat betekend dat de velg niet deugdelijk zou zijn en bijvoorbeeld zou breken en daardoor het ongeval zou gebeuren. Anders kunnen ze wel niet uit willen keren, maar dan heeft men geen poot om op te staan.

In Nederland staat overigens in de typegoedkeuring van een voertuig niets over bandenmaten en velgen. Anders zou je ook naar de RDW moeten als je lichtmetaal onder je auto wil zetten.
Wettelijk is hierover alleen geregeld dat velgen deugdelijk moeten zijn en banden voldoende profiel moeten hebben en geen scheuren of uitstulpingen mogen hebben.

In Duitsland staat de bandenmaat overigens wel op je kenteken vermeld en zijn de regels wat strakker.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door HY_Pino »

Boudewijn schreef:De enige manier voor een verzekering om hiervan gebruik te maken is als ze kunnen aantonen dat het ongeval of de schade is ontstaan als gevolg van deze velg. En dat betekend dat de velg niet deugdelijk zou zijn en bijvoorbeeld zou breken en daardoor het ongeval zou gebeuren. Anders kunnen ze wel niet uit willen keren, maar dan heeft men geen poot om op te staan.

In Nederland staat overigens in de typegoedkeuring van een voertuig niets over bandenmaten en velgen. Anders zou je ook naar de RDW moeten als je lichtmetaal onder je auto wil zetten.
Wettelijk is hierover alleen geregeld dat velgen deugdelijk moeten zijn en banden voldoende profiel moeten hebben en geen scheuren of uitstulpingen mogen hebben.

In Duitsland staat de bandenmaat overigens wel op je kenteken vermeld en zijn de regels wat strakker.
Volgens mij is dat niet helemaal waar; nieuwe auto's krijgen een typegoedkeuring met de standaardbanden die er op dat moment onder zitten; het monteren van lichtmetaal vormt geen probleem zolang de afmetingen niet te veel van het origineel afwijken. Hier kreeg de landroverclub mee te maken; 'Op de vraag wat de begrenzing is voor de omtrek van de band bij een Land Rover, was het antwoord kort: de wet! Deze staat slechts een afwijking van 2% groter en 1,5% kleiner toe. De grootte van de band staat in de type goedkeuring van elk voertuig. Hier mag dus wettelijk slechts gering van worden afgeweken, zo bleek.'
En dit na even snel googlen, nog niet eens bij de RDW gekeken.
Bij de HY staat ook niet voor niets in het handboek; standaard montage 17-400, ook toegestaan 19-400 (die trouwens een tijdje standaard op de H zijn geweest). Er staat dus wel wat in de typegoedkeuring over de bandenmaat :)

In België zijn ze daar al heel strikt in, in Nederland heeft men nog het gedoogbeleid.... :D
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik denk dat je nu een aantal zaken door elkaar haalt. Die procenten waar je het over hebt, dat gaat over de spoorbreedte van je auto. Die mag inderdaad niet al teveel afwijken. Maar onder spoorbreedte wordt verstaan de afstand tussen het hart van de wielen op een as. Daar moet je inderdaad rekening mee houden. Maar neem van mij aan dat Henk daar rekening mee gehouden heeft. Verder mogen de banden niet buiten de wielkasten uitsteken. Daar kun je inderdaad problemen mee krijgen als je dat overdrijft. Maar ik neem niet aan dat Henk en Peter dit hebben gedaan.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door henkhy »

Pffff wat een discussie. En alleen maar omdat wij, deels omdat we het leuk vinden en deels omdat een van onze HY's binnen kort nieuwe banden nodig heeft een velg bedacht die we samen met een echte expert gaan maken. Ik ben er aan begonnen omdat de 17/400 of 19/400 band of duur of niet te krijgen was. Verder omdat het 16 banden verhaal er al was. Omdat dit laatste echt levengevaarlijk kan zijn, wilden wij die band beslist niet onder de HY met de oude velg. Wij weten echt wat wel en niet kan en wat wel en niet is toegestaan, de voorbeelden zien we regelmatig tijdens het werk. Daarom heb ik het hele verhaal, wat ik inmiddels had bedacht, naar de RDW gestuurd. Daar vonden ze mijn plan goed keurden het goed. Daarna op pad gegaan om een bedrijf te vinden die velgen kan en mag maken. Na ongeveer twee jaar, denken, maken en veel rusttijd...is de eertse velg nu klaar. Velg met band onder de HY gezet en...het past. Nu nog de prijs bekijken en dan gaat onze eerste HY op de nieuwe slofjes door het leven. Als er mensen zijn die ook zo'n set velgen willen hebben, geen probleem. Als er mensen zijn die het allemaal onzin vinden en het allemaal niet vetrouwen...ook geen probleem gewoon lekker doorrijden op 17 of 19/400. Of gewoon een setje 16 inch op de oude HY velg plakken...kan jaren goed gaan, ongeveer net al russische roulette....gewoon blijven proberen :D :D :D
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Boudewijn schreef:Ik denk dat je nu een aantal zaken door elkaar haalt. Die procenten waar je het over hebt, dat gaat over de spoorbreedte van je auto. Die mag inderdaad niet al teveel afwijken. Maar onder spoorbreedte wordt verstaan de afstand tussen het hart van de wielen op een as. Daar moet je inderdaad rekening mee houden. Maar neem van mij aan dat Henk daar rekening mee gehouden heeft. Verder mogen de banden niet buiten de wielkasten uitsteken. Daar kun je inderdaad problemen mee krijgen als je dat overdrijft. Maar ik neem niet aan dat Henk en Peter dit hebben gedaan.
Exact, da's ook het antwoord dat ik kreeg van de RDW: spoorbreedte mag niet meer dan 2% afwijken en banden mogen niet uitsteken. Gemak is: als je de ET waarde van de velg gelijk houdt is *dus* je spoorbreedte gelijk. Maar ik had bij mijn velgen blijkbaar de ET ietsje moeten aanpassen, dan had ie niet aangelopen en kan er desnoods 205 breed op. Maar goed, da's voor een volgend persoon die 't ook zelf wil doen :D

En Henk, ik probeer het nog 1 keertje (en dan hou ik er over op ;)): welke bandenmaat gaan jullie nou gebruiken?
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door henkhy »

Hi Ewald

Sorry dat ik er dat nog niet bij had gezet, er zit nu een 185/75 R 16 band om. Deze komt qua maat overeen met de de 17/400 en is qua prijs en kwaliteit ook gunstig.
Mijn zoon heeft vandaag met zijn "telefoon/camera en weet ik wat allemaal" :shock:
foto's gemaakt, zal proberen om straks de foto's in het forum te zetten (als dat lukt :oops: )
"voormalig eigenaar van"
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door henkhy »

Eindelijk de foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"voormalig eigenaar van"
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Ziet er goed uit! Velg is 'net echt' en de band past ook goed bij de HY denk ik. Ik ben blij dat je juist voor die maat hebt gekozen. Ik heb een brief van Michelin waarin ook deze maat wordt geadviseerd voor het 16" verhaal. De brief komt trouwens uit het bestand van CitDocs en ik weet niet hoe ik hem hier op het forum kan krijgen. Al wel eens geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik mail hem wel even naar Leipie, dus Leipie... als je zo goed zou willen zijn...
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door henkhy »

Ja de velg glimt nu alleen nog wel erg, maar daar moet natuurlijk nog een laklaagje over heen. Elke 16 inch band kan natuurlijk gebruikt worden voor deze velg. Deze band kwam het meest overeen met de 17/400. Onze velgen/banden man had ook nog een ander band die erg dicht bij een 19/400 kwam.
"voormalig eigenaar van"
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ja! Ze bestaan echt! :D ;)
Toch net iets anders dan de spionagefoto van Jacques :p
Het document van Frank (RodeHY) kan ik nu ook ff niet er op zetten, neemt erg veel scherm ruimte in als ik 'm als bijlage aan dit bericht hang en kan nu even niet bij m'n eigen webruimte.
Maar als met naar CitDoks.de gaat, niks invullen en gewoon op 't blauwe 'Einverstanden und Start' drukken dan ben je er ook in.
Dan bij 'Modell' 'HY' kiezen, 'Suchen' en dan halverwege ergens ' HY Dokument Reifen 185/75R16C statt 17R400 Florian' kiezen :D
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door HY_Pino »

Dat ziet er inderdaad prima uit, zelfs de band heeft veel weg van een Michelin XAS en dat voor nog net geen zeventig euro... alleen nog even eenmalig investeren in een aangepaste velg en zo wordt HY rijden toch weer een stuk betaalbaarder :D
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door HY_Pino »

LEiPiE schreef: Maar als met naar CitDoks.de gaat, niks invullen en gewoon op 't blauwe 'Einverstanden und Start' drukken dan ben je er ook in.
Dan bij 'Modell' 'HY' kiezen, 'Suchen' en dan halverwege ergens ' HY Dokument Reifen 185/75R16C statt 17R400 Florian' kiezen :D
Waarbij Michelin dus officieel aangeeft dat deze band qua snelheid en draagkracht toegepast mag worden op de HY, echter wel in combinatie met ene 5J tot 6J x 16 velg, er zijn dus blijkbaar al alternatieve velgen voor de HY??!! :?:
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Volgens mij is 't puur papierwerk... "hoe zwaar issie?" oh dan deze druk, meer niet denk ik.
Plaats reactie