Verdelerrotor stuk / verdelerkap los

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Gerben »

Ik heb veel van dit onderwerp opgestoken.
Ik heb twee maanden geleden hetzelfde gehad. Het kopertje van de rotor zat scheefgeslagen.
Ik heb als oorzaak maar aangehouden dat de verdeelkap er scheef op heeft gezeten. Nu betwijfel ik dat omdat de klemmen altijd een klik geven als je ze vastklikt en ik daarna altijd aan de verdelerkap morrel om te zien of deze goed op zijn plek zit.
Ik zal dan ook maar even een projectje starten om te kijken hoe het met de speling van het asje gesteld is.
Ook een goed idee om met zilver hammerride het onderdeel weer mooi te maken. Ga ik ook doen als ik een goed ontstekingshuis heb. Ik heb een reserve en op de onlaatst gekochte motor zit de ontsteking ook op. Als ze alle drie kaduuk zijn, dan komt een 123 ontsteking in zicht. Maar ik vind puntjes juist zo leuk. Ik stel ze op 0,4 mm.

Toch even een vraag. De "nieuwe motor" heeft zijn carterontluchting niet verbonden met een rubber slangetje naar het luchtfilterhuis. In het midden van de kleppendeksel zit een filter met een groene deksel. En aan de zijkant van het blok (passagierskant) zit een huis met filter dat ook voor carterontluchting dient. Mijn vraag is tot welke jaargang dit type geproduceerd is :?: . Het is een H78 blok.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

LEiPiE schreef: Wat kan ik waar meten wat betreft de condensator :?:
En wat voor condensator is het precies?
(Mijne heeft er (D) 0.27 Made in France op staan :D)
Gewoon even een nieuwe halen bij een otomatrialenzaak.
(Brezan of zo)
0,27 uF is de waarde maar een goede is beter dan niks, dus... :-)

Het huis zit aan massa en het draadje aan 1 deel van de kontaktpuntjes
(wat ook aan de bobine zit)
Hij dooft de vonk over de puntjes en zorgt voor een LC-kring samen
met de bobine.
Met een condenstorfunctie op je multimeter zou je hem kunnen meten
maar in bedrijf komen er spanningspieken van honderden volts over te staan
en dan kan ie doorslaan terwijl je met je multimetertje meet dat ie goed is.

En wat die benzine betreft: onder in het spruitstuk zit een klein gaatje
om overtollige benzine af te voeren (zodat ie niet verzuipt zeggen ze, maar volgens mijn kan je 'm toch best laten verzuipen.

Als het daar stroomt kan je misschien het best even je benzinepomp uitzetten :-) Op een volle vlotterkamer start ie ook prima.

Aad
Laatst gewijzigd door Webmeistera op wo aug 31, 2005 12:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ok, m'n nieuwe speeltjes zijn weer binnen: een nieuwe condensator en een volledige 123ignition (onder 't mom van "als 't de condensator ook niet is..." en ik wilde 'm toch op termijn wel kopen).
Vanavond maar weer zwarte handen krijgen ;)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

YIIIIIIHHAAAAA! AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Sorry, dat moest er even uit, want HY doet 't weer!
Hoewel naar ik zo hoor en voel op niet alle cylinders, ben ik toch al blij dat dat nu in ieder geval gelukt is.... pffff.
Na het vervangen van de condensator en het op tijd stellen volgens het principe:
  • compressieslag vinden (bij mij is dat dus het makkelijkst door te zien dat de rotor linksvoor zit)
  • pin in gat en motor heel langzaam ronddraaien met de slinger tot de pin er in valt
  • ontstekingshuis draaien tot weerstand tussen bobine aansluiting en massa net naar 0 gaat
Wilde hij nog steeds niet, maar 1 keer hoorde ik 'm ontsteken op 1 cylinder. Daarna gegokt dat de ontsteking dan te vroeg zou moeten staan, het ontstekingshuis bijgesteld met het hendeltje.
Daarna kwamen er meer ontstekingen bij. Choke verminderd en gas licht ingedrukt en jawel, er was leven!

Misschien dat MurpHY z'n best deed voor de 123, omdat ik vond dat hij het eerst maar eens met z'n oude ontsteking moest laten zien voordat hij die krijgt.

Maar goed, hij wil nog niet helemaal, buiten dat mijn voordemper nu iets meer lek lijkt te zijn dan hij al was waardoor het geluid al iets anders is (demper heeft heel wat knallen in de uitlaat te verwerken gehad en ook mijn uitlaatspruitstuk heeft er een scheurtje bij).
Ik denk te horen dat een of meerdere cylinders niet mee wil werken, maar zeker weet ik het niet. In ieder geval is de trekkracht nog net zo bagger als voor het wegslepen. Ik moest even een stukje over het gras langzaam in z'n twee rijden en dat was al te zwaar waardoor uiteindelijk de motor uitviel. Gelukkig wilde hij wel weer aanslaan met de truuk kwart choke en beetje gas in.
Sowieso is het een bijna Harley geluid bij het rijden.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik zou toch denken dat de ontsteking of goed staat of helemaal niet, maar niet half?

Morgenavond ga ik eventuele suggesties proberen en anders de 123 er in bouwen en dan proberen.
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Ewald, mooi dat je de boel weer aan het lopen hebt, verwen je HY nu maar snel met de zojuist aangeschafte 123ignition, want ook hij zal intussen wel grijze haren hebben gekregen.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
The_rose
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door The_rose »

Ik gok dat je motor op 2 cilinders loopt, want op drie cilinders haal je nog ergens tussen de 50 en 60 is mijn ervaring. Met choke voluit kan je dan netaan in derde versnelling. (op die manier een rit maken van ruim 200km is niet leuk kan ik je vertellen)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dat denk ik inderdaad ook, alleen weet ik nog niet waarom die andere cylinders niet mee willen.
Ik dacht slim te zijn en terwijl de motor loopt de bougiekabels er een voor een uit te halen (zodat je kunt horen of er verandering optreedt, is dat niet zo dan deed die cylinder dus al niet mee).
Kan ik niet aanbevelen, misschien dat ik vreemde kabels heb, maar die rubberen mantel helpt niet echt. Kon in ieder geval voelen dat er wel een vonk komt :shock:
Misschien vanavond eens met handschoenen proberen, want de bobine doet het in ieder geval wel. Ook een leuk punt is de bobine aansluiting op het ontstekingshuis. Als je even niet oplet bij het aanpassen van de vervroeging dan krijg je daar ook wel een tik.

Zekerheidsvraagje: kan het kwaad de vervroeging bij te stellen met lopende motor? :oops:

Vanavond in ieder geval 123 tijd, of misschien nog even de ontsteking nog wat bijdraaien, want ik kan 'm op dit moment niet meer verdraaien met de hendel, want die staat al op z'n uiterste.
Kan dat het eigenlijk zijn? Dat de onsteking zo kan staan dat niet alle cylinders mee gaan? Het lijkt me toch dat die afstand tussen de cylinders vast staat?
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Het beste is toch even te kijken met een stroboscoop, je ziet dan wat hij doet met draaiende motor, en je kunt hem dan ook met een draaiende motor precies goed afstellen. Ook kun je de vervroeging dan dynamisch controleren; geen vervroeging is een waardeloze trekkracht! Bovendien is het een heel interessant natuurkundig experiment om te spelen met zo'n stroboscoop. Sluit de stroboscoop ook eens aan op de centrale kabel van de verdeler, je ziet dan de onderlinge verschillen in ontstekingstijdstip.

Als je de bougiekabel loshaalt met stilstaande motor en dan gaat starten voorkom je een opsodemieter (doet pijn he? Ik ken het gevoel) Bij een goede nieuwe set moet dit trouwens niet voorkomen.

Succes
HY '76
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Zo'n stroboscooplamp kun je ook bij Brezan enzo halen?
Ik heb nog wel een disco-type stroboscoop, maar dat schiet niet zo op :D
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Okido, na vandaag de 123 aan de praat te hebben gekregen liep MurpHY nog niet lekker.
Uiteindelijk de iets te lange bougiesleutel wat kleiner gemaakt en m'n bougies er uit gehaald... 1 en 2 hebben een beetje aanslag maar een nette electrodeafstand van 0.6 (had toevallig voelertjes van de goede maat).
3 is erg vet en een afstand die ik niet kon meten omdat ik geen voeler onder de 0.5mm heb, ofwel die is dus aan z'n eind.
Nummer 4 sloeg echter alles: die is domweg kortgesloten (nog niet met een multimeter getest, maar op het oog wel... electrode is ook al dunner geworden). Ofwel, dat verklaart mijn Harley geluid wel... die heeft ook twee cylinders.
Wel "grappig", in m'n autobijbel ('Het Beste Autohandboek', ANWB) staan foto's van hoe bougies er niet uit moeten zien en 3 en 4 staan dus vrij letterlijk in dat boek.

Iemand een advies voor goede (merk, type) bougies?

In ieder geval is me wel duidelijk waarom het hele afstellen zo'n lijdensweg was ("ik doe precies wat er staat en nog doet ie 't niet!").

Daarnaast kan ik nog melden dat er toen ik bougie 2 er uit draaide uitlaatgas uit kwam. Niet geheel onverwacht aangezien dat ook gebeurd als ik m'n olievuldop er af draai, maar opvallend dat het alleen bij nummer 2 het geval was (maar kan natuurlijk ook zijn dat dat aan de slag ligt waar ie net zat bij het uitzetten).
Welke pakking is er dan lek in dat geval?
Daarnaast heb ik twijfels over de staat van mijn luchtfilter, een "voor de zekerheid-vraag" dus: wat voor filter kan ik daar het beste voor nemen?

Ik zal zo het geheel aanvullen met foto's in een posting hierna, nu eerst mezelf even bijvullen :D
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Bougies die er nu inzitten zijn Eyquem C42S met een verlengstuk erop met isolatietape... klopt dat?
Goed, de illustraties, serie bougies (telkens op volgorde van cylinder). Waar ze met z'n drieen staan mist nummer 1, die staat op de aparte foto om te laten zien hoeveel aanslag er op de "goede" bougies zit.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Oh en Geert, dit is wat ik heb gedaan met de bougiesleutel :D Werkt perfect zo, bij Brezan hadden ze er alleen een die te kort was.

Nog meer plaatjes:
AfbeeldingAfbeelding
Schade aan voordemper en uitlaatspruitstuk...
AfbeeldingAfbeelding
Het luchtfilter, geen idee hoe schoon dit is? Is alleen een beetje uit vorm gezakt.

Op alle plaatjes kan overigens geklikt worden voor de grote versie!
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Moet je zien hoe de boegies er bij mij uitzagen toen ik ze de 1e keer
eruitdraaide (hij liep toen nog op benzine)

Afbeelding

Er zaten champignons in maar ik gebruik nu NGK.
nummers moet ik even opzoeken, maar voor benzine heb je warmtegraad 6 nodig bij NGK

Luchtfilter kan je schoonspoelen maar dat zal niet de reden zijn dat ie
niet lekker loopt. Een dichtgekoekte boegie zal dat eerder zijn.

Jouw nummer 4 is trouwens eeen hele rare. de isolator rond de kern
zit veel te laag. Hij is of kapot of van een andere warmtegraad.

Aad
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Da's ook een lekkere die nr 4 van jou :D
Mijn nr 4 zal dan inderdaad stuk zijn, want is precies hetzelfde type als de rest...

Volgens diverse cross references bij elkaar zouden dit allemaal goede bougies moeten zijn, kan iemand dat bevestigen? :

Code: Selecteer alles

Merk              Type      Type      Type    Type
Beru              14-6BU    14-7BU
Bosch             W6BC      W7BC
Champion          L66Y      L87YC     L87YCC
Denso             W20FP-U
Eyquem            705S      775SX     C42S
Iridium Power     IWF20
KLG               705S      F65P      F85P    GT6
Lodge             S6Y
Marelli           CW7NP     F7NC
MotorCraft        AE22C     AE32      AE32C
NGK               BP6HS
Pal Brisk         N15Y
Pal Brisk         N15YC
Valeo/Marchall    35/1      35/1B     88N
Aan de nummers te zien staan er ook diverse warmere alternatieven tussen, dat schijnt handiger te zijn af en toe. Wat is hier wijsheid?
(ik wil over naar LPG op termijn)
Woensdag ga ik in ieder geval weer langs Brezan (zit naast de Aldi waar deze week een lasapparaat in de aanbieding, geen topkwaliteit maar beter dan niks).
Arthur
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

bougies

Bericht door Arthur »

Laten we een nieuw onderwerp starten over de beste bougies ?!

Groeten,
Arthur
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Echt storm loopt het nog niet, maar is misschien wel een idee ja voor de makkelijkere naslag. Alleen is het lijstje hierboven puur op basis van Google :D
Ik ga in ieder geval morgenochtend met de vier patientjes naar Brezan en es kijken of ze er een paar hebben.

Check: heb Bosch W7BC gekregen, vanavond (vervelend altijd, dat werk tussen het klussen door ;)) eens kijken of het werkt.
Alleen heeft deze afstand 0.70mm neem aan dat dat zo moet blijven?
Gesloten