Ree's bussie krijgt wat aandacht

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door ghys »

Denk het lijmen van de rubbers wel noodzakelijk is.
Als de ramen erin zitten worden raamrubbers (en bestaande rubber) wel naar buiten in de spanning gedrukt waardoor de ramen blijven zitten is mijn idee.

Heb de rubbers ook wel gezien met een smalle metalen basis binnenin. Die lijken me beter dan de volrubberprofielen.
Als de maten overeenkomen wil ik mijn reserverubbers wel eens opofferen om te kijken of het een kansrijke optie is.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Vanavond kan ik helaas niet naar de stalling om op te meten, van het weekend zal ik meten hoe breed het profiel moet zijn.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Aah, dom. Vergeten te meten. Morgen ga ik weer, nu wel onthouden. :|

Wel een rubber binnenband gescoord.

Afbeelding

Ik zou graag ook wat dunner rubber willen en wat dikker voor bv de ventilatiekleppen, ik zal mijn ogen open houden...

Nog even lekker in de bus gezeten en weer lekker van de elektra geschrokken.

Afbeelding

Afbeelding

Werkplek weer klaar gezet:

Afbeelding

Eerst het neusje verbeterd, de linker onderkant vond ik na het zien van de foto's niet strak genoeg. Die is nogmaals geplamuurd en in de primer gezet.

Afbeelding

Dan de achterklep:

Afbeelding

Alle roest bij het scharnier weggeborsteld.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een hoekje geplamuurd:

Afbeelding

Randjes bij de rubbers geborsteld en in de primer.

Afbeelding

En de geborstelde bovenkant in de primer:

Afbeelding

Die is voorlopig klaar. Ook nog verder met de deur. Vooral goed geborsteld bij de rubbers.

Afbeelding

En onder de raamrubbers.

Afbeelding

En de deurscharnieren om de verfriggels weg te halen.

Afbeelding

Hier is gelast. In de plamuur, dus...

Afbeelding

Daar mag straks flink geschaafd en geschuurd gaan worden. :) En dan ook nog de schuifdeur geborsteld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar zitten gelukkig geen gaten in. Er moet nog meer verf af, maar de borstel is op. Dat was een mooi moment om naar huis te gaan. Morgen nieuwe kopen en lekker verder gaan.
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 14-VR-VF

Bericht door MicHYl »

Best een werk nog die deuren he :mrgreen:
Gelukkig hebben we er maar een paar.

Wat ga je met de roestige gaatjes van je voordeur doen, die onder het raamrubber zitten, rondom het raamslot zeg maar?
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Eerst vandaag de raamgeleiders gemeten. Ze zijn 22 mm. Mag dus een heel stuk smaller omdat deze te breed zijn...

Afbeelding

Dan zat er nog een veer op de achterdeur om de deurklink beneden te houden. Die heb ik al drie keer over het hoofd gezien :)

Afbeelding

En hij bleek gebroken te zijn. Kan vast weer gebroken gemonteerd worden, maar liever een nieuwe...

Afbeelding

Dan verder met de deur. Er zit een scheurtje in het metaal naar de bevestiging van het handvat.

Afbeelding

Ook een scheurtje aan de rand van de deur.

Afbeelding

Knetterdeknet. Weg scheurtjes.

Afbeelding

Hetzelfde bij een scheurtje in het onderhoekje:

Afbeelding

Even kijken of ik dit ga plamuren of dat er nadenkit overheen gaat.
MicHYl schreef:Wat ga je met de roestige gaatjes van je voordeur doen, die onder het raamrubber zitten, rondom het raamslot zeg maar?
Er zit één gaatje bovenaan, misschien wel boven de rubber. Die is dichtgeknetterd.

Afbeelding

De gaatjes onder het rubber, bv bij het slot, worden goed geborsteld en gaan van buiten in de naadkit. Hier lassen vergroot alleen maar de kans op roestvorming. Van binnen dan goed tegen roest beschermen en verder niets meer aan doen.

Dan nog het laswerk aan de bovenkant netjes afwerken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ribbel loopt iets naar beneden, maar ik denk niet dat het gaat opvallen, want hij komt toch onder het rubber en in de rand van de deur. Het kan niet anders, want zo loopt het laswerk. Ik vind het goed genoeg.

Tenslotte nog de schuifdeur afgeborsteld en geschuurd.

Afbeelding

En volgende week verder.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Goed bezig :D
BTW: staan ook een boel leuke andere speeltjes rondom de bus, misschien eens een 'show je garage/werkplaats/stalling'-topic openen? :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Mocht dat draadje geopend worden, mag je dit linkje plaatsen:

Afbeelding
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Top tip, Gert. Vanmiddag ga ik in de supermarkt een pak roze koeken kopen om te kijken of ik deze kan ruilen tegen wat afgedankte binnenbanden bij de bandenboer.
Wel een rubber binnenband gescoord.
Sóms wil dat dus wel eens helpen (die "roze koeken" dan hè ...) :lol: :lol: :lol:
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Zo goed bezig en wat een geweldige sleutelruimte zo met al die fransozen en ander leuk ouds!

Eerst vandaag de raamgeleiders gemeten. Ze zijn 22 mm. Mag dus een heel stuk smaller omdat deze te breed zijn...
Hoeveel zijn de te breed Ree? Die van de fiat 500 waren 20mm. Ruitjes zijn denk ik een mm of 5 a 6 dik?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

ghys schreef:Hoeveel zijn de te breed Ree?
Dat vroeg ik me ook af, maar heb ik niet kunnen meten omdat ik niet wist hoe ik dat moest doen. De originele raamgleiders heb ik niet meer, en de gaten in de deur geven geen duidelijkheid mbt de juiste positie. Aan de hand van het raamrubber zou ik wat kunnen gokken, maar volgens mij kan je aan de hand van de foto die HYvonne bovenaan de vorige pagina gepost heeft een betere gok doen. Als ik in het magazijn ben, ga ik daar eens vragen wat hun mening hierover is.

Al met al lijkt 20 mm me aan de brede kant, maar in ieder geval beter dan de 22 van de huidige profielen. Het voordeel van het rubber is dat het ook wat mee geeft als de maten niet exact zijn.

Anyway eerst mijn bus proberen binnnen twee maanden bij de spuiter te krijgen, ik parkeer dit even tot ik weer aan het opbouwen ga.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Is prima Ree.

Ik ben zelf aankomende zaterdag weer in de stalling. Als ik het niet vergeet ga ik ook even nameten hoe breed originele profiel nu is in de rubbers.
Lijkt me het proberen waard, vooral als er een bestaand profiel genomen kan worden.

Wordt vervolgt. En succes nog met het klaarmaken van de bus
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Maar eens op zolder gekeken, zo zien ze er uit in Citroen verpakking origineel nieuw.

Afbeelding

Afbeelding

de breedte is 20mm en de opening voor het glas 5,6 mm
p.s. deze is niet te koop, altijd makkelijk om de maat te nemen, toch
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Dank je, Geert!

Dit maakt de rubbers volgens mij een goed alternatief. Als ik nu een strook staal van 20mm breed knip en deze in de lengte buig in de vorm van de raamgeleiders, kan ik het rubber aan de binnenkant lijmen, en heb ik volgens mij een aardig stevig geheel gekregen. Dan ben je meteen van het probleem van de slijtende stof af, want dat blijft een probleem met de nieuwe geleiders.
Laatst gewijzigd door Ree op ma mar 11, 2013 4:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

ghys schreef:het rubber van een fiat 500 met een metalen basis: http://www.duursma-onderdelen.nl/catalo ... d=aftdmfiq
Ooh, ze hebben al een metalen basis. Daar had ik de eerste keer overheen gelezen. Dat maakt ze alleen maar nog geschikter, al ben ik wel bang dat het rubber gaat stuiken in de hoeken van de ramen...

Afbeelding

Ik heb de leverancier een mail gestuurd of ze dit profiel per meter verkopen, en zo ja, wat dit dan mag kosten.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Kijk met dank aan Geert al eerder ons antwoord :D

Die van de fiat komt er dan qua maatvoering het dichtste bij en al metaal gevoerd voor de stevigheid.
Hopelijk vormd dat laatste geen belemmering in de hoeken. Mocht dat wel het geval zijn dan opzoek naar niet gevoerde rubbers.
Plaats reactie