Pagina 4 van 13
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: vr feb 05, 2016 8:00 pm
door JanW
Gert-Jan,
monteer je niet de installatie uit je DS?
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: vr feb 05, 2016 8:55 pm
door Gert-Jan Brink
Nee ik ga voor 600 euro niet zitten tobben met gebruikt materiaal. Houdt liever mn DS ook op gas. Bovendien is mn DStank te groot en met nieuwe tank en slangen bespaar ik eigenlijk niet zoveel. Kan dan net zo goed alles nieuw kopen.
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: vr feb 05, 2016 8:58 pm
door Jeroen1955
Nou, dat is niet zozeer een kwestie van beter. 12 mm is meer dan 10 mm (

) dus het gat in de carburateur wordt dan groter. Mocht blijken dat met 10 mm de gastoevoer niet voldoende is, dan kan ik altijd nog overgaan op 12 mm.
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: vr feb 05, 2016 10:39 pm
door Jeroen1955
Alles is nu ingebouwd. Eerst de bus maar weer gestart op benzine. Er bleek het nodige water weg te lopen... Na enig zoekwerk blijkt dat het moertje waarmee de afschermplaat tussen carburateur en inlaatspruitstuk op de kop is vastgezet niet vast genoeg was aangedraaid. Daar lekte dus water door naar buiten.
Verder lekt de carburateur benzine tussen de bovenste pakking door (de carburateur is geheel gedemonteerd en schoongemaakt). Het lijkt wel alsof de vlotternaald niet goed afsluit. Ik heb de zaak losgehaald en bekeken maar kan niets raars vinden. Op zich lijkt de vlotternaald goed te werken. Nieuwe pakking gemaakt (misschien was de vorige te dun). Maar dat helpt niet. De carburateur heb ik uitgebouwd en thuis ga ik nog maar eens goed kijken wat er aan mankeert.
P.S.: hoe word je overigens 'grootmeester'......

op dit forum?
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: vr feb 05, 2016 10:58 pm
door JanW
Kan het zijn dat het benzineniveau in de vlotterkamer te hoog staat?
Grootmeester wordt je niet zomaar. Dat wordt je bij voldoende posts
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: vr feb 05, 2016 11:47 pm
door LEiPiE
Bij 250 posts ben je al grootmeester, het hoogst haalbare hier!
Zegt verder niks hoor, kwa rechten of wat dan ook, gewoon een mooi stickertje

Re: Inbouw LPG
Geplaatst: za feb 06, 2016 8:14 pm
door Jeroen1955
Klinkt wel voornaam: GROOTMEESTER..... Door veel te delen (waar iedereen natuurlijk baat bij heeft) kom je er dus vanzelf. Ik weet wat me te doen staat...
De benzinelekkage is opgelost. Het pijpje op de carburateur waar de benzineslang op wordt aangesloten, is gemonteerd met een koperen ringetje. Door gebruik van de oude is deze eigenlijk iets te dun. E.e.a. sloot dus niet goed af. Een nieuwe ring loste het probleem op.
Vandaag 10 liter gas getankt. Om te zien of alles gasdicht is. Dit lijkt zo te zijn. Overschakelen op gas leidde niet tot het gewenste resultaat (doorrijden). Maar hier moet je even goed de tijd voor nemen. Dus dat doe ik de komende dagen.
Ik was eerlijk gezegd al blij dat ZY het op benzine weer gewoon deed.
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: di feb 23, 2016 3:24 pm
door Gert-Jan Brink
mijn LPGinstallatie gisteren binnengekomen. Vanavond maar eens uitpakken en aan de slag ermee,
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo feb 24, 2016 12:32 am
door Gert-Jan Brink
zo de boel uitgepakt en plek voor de tank bepaald. Interieur verwijderd en gaten geboord maar ik moet 2 lange bouten van ca 17 cm hebben omdat ik dwars door het chassis moet.
Verder alles mooi compleet , ziet er super uit. Gaat me wel een paar avondjes werk kosten.
Wel lekker om de DS ernaast te hebben staan , scheelt een hoop gepuzzel.
Jeroen op jouw fotos zie ik 1 korte waterslang zitten en 1 lange die over het blok heen gaat . Waar heb je die op aangesloten?
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo feb 24, 2016 12:40 am
door JanW
Leuk altijd, die nieuwe spulletjes.
LPG verdamper wil graag het heetste water , direct uit de kop dus, hebben. Dat houdt in dat de kachel na de verdamper komt en daardoor minder presteert. Ik heb wel eens gedacht om de verdamper en kachel niet in serie maar paralel te zetten zodat de kachel ook heet water krijgt. Aan de bestuurder is dan de keus of hij bij koude auto voorrang geeft aan de verdamper door de kachel even niet te gebruiken kachel of dat hij het cilinderkopwater verdeelt on de opwarmfase
Trouwens, ik had de tank vastgezet door de bodem heen aan de trekhaakprofielen. Dus met veel kortere bouten
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo feb 24, 2016 10:37 am
door Gert-Jan Brink
ik heb de tank opdezelfde plaats als Jeroen en dat betekend dat de gaten voor de 2 rechterbouten in de chassisbalk uitkomen. dus moet ik 2 lange bouten nemen of een 2 gaten in de balk maken aan de onderzijde om de moeren te kunnen monteren. klinkt dramatischer dan het is, er zitten zowiezo standaard al gaten in de onderkant chassis. Hoe heb jij dat opgelost Jeroen?
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo feb 24, 2016 11:11 am
door JanW
Dan zou ik door de balk gaan met lange bouten maar wel een steunplaat gebruiken onder de moer ipv een ring om de kracht goed te verdelen. Anders druk je de balk wat inelkaar.
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo feb 24, 2016 2:28 pm
door Jeroen1955
Ik heb dat opgelost door:
1. draadeind 8mm te kopen van 8.8 kwaliteit (is vereist)
2. een gat in de vloer en door de balk heen van 8 mm
3. vanaf de onderkant dit gat vergroot tot 10 mm (dus alleen aan de onderzijde van de balk)
4. draadeind er in en over dit draadeind van onderaf een pijpje (ongeveer ter lengte van de balkhoogte) geschoven zodanig dat dit pijpje bijna (iets korter) gelijk komt met het balkvlak.
Grote sluitring (30mm) en borgring en dopmoer (dit om vuil op het stukje uitstekende draadeind te voorkomen)
Verder moet je zorgen dat het frame van de tank in direct contact staat met de bodemplaat. Dus als je een houten vloer hebt liggen, moet je busjes ter dikte van die vloer tussen het frame en de vloer plaatsen waar de boutjes in komen.
Succes!
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo feb 24, 2016 3:06 pm
door Gert-Jan Brink
ok duidelijk.
waar heb jij die tweede waterslang gekoppeld?
wat ik ook nog mis is een rubber band voor tussen de tank en bevestigingsstrip. Die strip mag toch geen contact maken met de tank heb ik begrepen?
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo feb 24, 2016 10:42 pm
door Jeroen1955
Bij mij is die strip geplastificeerd. Dus geen rubberband er tussen. Blijkbaar is dat toereikend. Want de set is RDW-proof geleverd.....
De waterslangen zijn uiteindelijk parallel aan de slangen naar de kachel aangesloten. De ene slang is geplaatste tussen de slang die loopt van het verbindingsstuk tussen de slang van de waterpomp (met een zijstuk naar het inlaatspruitstuk ) naar de onderste aansluiting van de radiateur. De andere is geplaatst in de slang van de kachel naar de waterpomp. Klinkt allemaal wat ingewikkeld geloof ik..... Misschien dat het bijgaande tekeningetje verhelderend werk.