Wijze beslissing !
En: reactie van een "nOOb" in vervolg op voorgaande (uitstekende) adviezen:
stukje is niet "weggeslepen" maar "doodgewoon weggeroest". Hierbij geldt: alle rottigheid eromheen (ruim) weghalen totdat er enkel "bruikbaar en hard" plaatstaal overblijft. Hiermee voorkom je dat naderhand, aan de randen van jouw reparatie, de boel gewoonweg verdergaat met roesten. Binnenkant balk-profieltje zoveel mogelijk roestvrij maken, proberen ouderwetse loodmenie op de kop zien te tikken en binnenzijde balkje hiermee overvloedig "bewerken". Kunt kiezen voor (MIG/MAG !) lassen maar lijmen is eenvoudiger en, zeker op deze plaats, nèt zo sterk. Heb zelf voor dit soort klussen altijd "Sikaflex 221" gebruikt. Dat spul kun je (nà aan de buitenzijde de naad van dat balkje m.b.v. roterende staalborstel blank te hebben gemaakt) tevens gebruiken voor het opnieuw afdichten van die naad. Overigens heb ik in voorkomende gevallen voor dit soort gaten óók wel stukken polyester mat + hars gebruikt. Nèt zo sterk en werkt snel (en roest nóóit meer !). En: met een electrode lassen kun je absoluut vergeten als je het over "HY-plaatwerk" hebt. Bij een fatsoenlijke automaterialenzaak verkoopt men plaatjes 0,7 en 0,8 mm plaatstaal maar een bezoekje aan een staalplaat-verwerkend/constructie bedrijf kan héél verhelderend en (véél) goedkoper zijn ...
Succes !
Of ik dat filmpje heb gezien, das geloof ik 1 van de eerste dingen die ik van de hy zag.Ik lag te kwijlen achter m'n comp.
Wil je niet ontmoedigen maar wens je, naast succes, óók hééél véééél geduld. Heeft mij uiteindelijk bijna 4 jaar al m'n vrije tijd gekost. Maar ja, mijn Otje was een rijdende roestbak die uiteindelijk gewoonweg finaal op alle fronten werd "APK-afgekeurd". Jouw basis is veel en veel beter, dus ik verwacht, misschien over zo'n jaar of twee ( ) een soortgelijk filmpje op de HY-website van een rode (of oranje ... of gele ... of ...) ex-brandweerbus ... Eigenaar: óók zo'n "nOOb" ...
Nou we ik ben langs de plaatselijke metaal boer geweest en gaat binnenkort een nieuw balk erin lassen en we gaan er een nieuw plaat in lassen of delen vervangen.
Hieronder lekker lomp en in het donker werken.. heeeeerlijk!
Ja, ik probeer er elke dag aan te werken. Ik ga deze week opzoek naar een winterstalling/knutsel stalling.
We hebben ook een blog.. :D:D.. LOL had nooit gedacht dat ik dat zou maken, maar je moet overal voor open
staan.... >> http://pluenplo.blogspot.com/
Laatst gewijzigd door Para-Plu op di nov 23, 2010 10:02 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Geweldige weblog ook! Weer één om te gaan volgen;)
Als dat het enige laswerk aan de bus is dan treffen jullie het.
en klussen in friesland? kom gerust eens een bakkie doen in Sneek. Daar klussen wij aan onze HY.
Ah leuk, nou we kom vaak genoeg in de buurt van heerenveen. Dus wie weet, gaan we een keer een bakkie doen, voor mijn vriendin een bakkie thee!
Ja, haar ouders wonen in friesland en ik kan niet zo goed stil zitten dus had al het gereedschap lekker mee genomen.
En ja, zo als ik het kan beoordelen is dat het enige laswerk!
Laatst gewijzigd door Para-Plu op di nov 23, 2010 9:59 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
LEiPiE schreef:Typisch die extra balken, zat daar iets aan geschroefd ofzo? Altijd leuk zo'n raadsel
Ja, daar zat een plaat mdf voor met isolatie (heel profi, not!) en ik denk dat daar achter (wat je nu dus ziet) het gereedschap van de weermannetjes heeft gehangen.
Ah leuk, nou we kom vaak genoeg in de buurt van heerenveen. Dus wie weet, gaan we een keer een bakkie doen, voor mijn vriendin een bakkie thee!
Ja, haar ouders wonen in friesland en ik kan niet zo goed stil zitten dus had al het gereedschap lekker mee genomen.
En ja, zo als ik het kan beoordelen is dat het enige laswerk!
Thee is ook mogelijk:) Nog voorkeur voor een smaakje;)
en ja stilzitten is ook niet mijn sterkste kant.. komt tenslotte goed van pas bij het klussen aan de HY.
Dat is inderdaad de zomer/winterstand schakelaar. Ik weet niet zo goed waarom je hem op winterstand zou zetten. Hoe kouder de ingezogen lucht, hoe efficiënter de motor loopt...
Heb je een koelwatertemp meter? Met dit weer moet er eigenlijk ook een hoes voor de neus, maar daar moet je wat voorzichtig mee zijn want daarmee kan HY ook te heet worden.