LEiPiE & MurpHY
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: LEiPiE & MurpHY
Nou, het stukje dat je ook aan de hoofdremcilinder nog zaken kan instellen komt er weinig naar voren. En daar zat een flink deel van de "sponzigheid" in, zit onder de (enkele HRC) een stelmoer en borgmoer waarmee je de vrije slag kunt instellen en die bleek dus gewoon al heel lang verkeerd te staan.
Maar goed, dat testrijden waar ik het over had voor vandaag: nee dus. Kleppen gesteld, ontsteking gecheckt, compressie gecheckt (krijg alleen de meter niet in cilinder 1, tenzij die echt geen compressie meer heeft...), bougies vervangen. Klaar om motor te starten en verder af te stellen, nog even de slangkoppelingen natrekken en jawel: krak. Ingang van de benzineafsluiter (LPG he) afgebroken. En dat is nogal k*t. Als ik nog benzineslang op voorraad zou hebben, had ik een bypass kunnen maken, maar die heb ik helaas niet. Dus nu maar even nieuwe afsluiter + slang besteld (afgebroken stuk krijg ik niet uit de slang en sowieso zijn het al vrij oude benzineslangen (week 52 1986 als ik het goed lees).
Dus garage maar weer gemaild of de APK een weekje opgeschoven kan worden, kan ik 's avond en komend weekend nog wat doen.
Maar goed, dat testrijden waar ik het over had voor vandaag: nee dus. Kleppen gesteld, ontsteking gecheckt, compressie gecheckt (krijg alleen de meter niet in cilinder 1, tenzij die echt geen compressie meer heeft...), bougies vervangen. Klaar om motor te starten en verder af te stellen, nog even de slangkoppelingen natrekken en jawel: krak. Ingang van de benzineafsluiter (LPG he) afgebroken. En dat is nogal k*t. Als ik nog benzineslang op voorraad zou hebben, had ik een bypass kunnen maken, maar die heb ik helaas niet. Dus nu maar even nieuwe afsluiter + slang besteld (afgebroken stuk krijg ik niet uit de slang en sowieso zijn het al vrij oude benzineslangen (week 52 1986 als ik het goed lees).
Dus garage maar weer gemaild of de APK een weekje opgeschoven kan worden, kan ik 's avond en komend weekend nog wat doen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: LEiPiE & MurpHY
Benzineafsluiter komt morgen binnen.
Had alleen hier nog niet gemeld dat het startrelais bezig is stuk te gaan denk ik. Deed in eerste instantie niks, motor doet het wel met overbruggen (dikke schroevendraaier tussen de beide aansluitingen). Na een paar keer overbruggen deed het relais het alleen weer gewoon. Vaag.
Had alleen hier nog niet gemeld dat het startrelais bezig is stuk te gaan denk ik. Deed in eerste instantie niks, motor doet het wel met overbruggen (dikke schroevendraaier tussen de beide aansluitingen). Na een paar keer overbruggen deed het relais het alleen weer gewoon. Vaag.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: LEiPiE & MurpHY
Ik heb een universele, verwacht dat daar niet veel aan schoon te maken is? Maar kan altijd kijken 

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: LEiPiE & MurpHY
Dat universele relais zit verder dichtgepopnageld. Maar hij deed het net wel. Hoe ik dat weet? Nou de nieuwe benzineafsluiter zit er tussen. Meteen alle benzineslangen vervangen en het benzinefiltertje dat al jaren op de plank ligt er maar eens tussen gezet (zeker omdat hij meestal op gas rijdt).
Hopelijk zaterdag een testrondje om de remmen te testen. Maandag APK... daar zien we links het universele startrelais, onder de benzineleiding met filtertje, de electrische benzinepomp en de afsluiter (blauw) die tegen de peilstokhouder aan zit. Vervolgens op de carburateur de gasring. Stukje gaffatape op de slang tussen kleppendeksel en inlaatspruitstuk houdt de leiding van de temperatuursensor (links op de kop) op z'n plek. En onderin zie je in het zwart met zilveren klemmetjes de LPGleiding.
Oh en niet te vergeten de glimmende nieuwe RVS remleidingen!
Hopelijk zaterdag een testrondje om de remmen te testen. Maandag APK... daar zien we links het universele startrelais, onder de benzineleiding met filtertje, de electrische benzinepomp en de afsluiter (blauw) die tegen de peilstokhouder aan zit. Vervolgens op de carburateur de gasring. Stukje gaffatape op de slang tussen kleppendeksel en inlaatspruitstuk houdt de leiding van de temperatuursensor (links op de kop) op z'n plek. En onderin zie je in het zwart met zilveren klemmetjes de LPGleiding.
Oh en niet te vergeten de glimmende nieuwe RVS remleidingen!
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: LEiPiE & MurpHY
Proefritje nog geen doorslaand succes, maar wel hoopgevend.
Remmen gaat nu lekker snel, hoef het pedaal amper in te drukken voor er al iets gebeurt. En gelijkmatig heb ik het idee. Paar noodstops gemaakt: blokkeren lukt nog steeds, maar dan wel aan beide kanten tegelijk
Motor loopt nog niet super, stationair wel aardig maar alleen vermogen als ik het luchtfilter grotendeels dicht hou.
Op benzine loopt hij iets beter.
Alleen halverwege het testritje kreeg hij het moeilijk: in z'n 2 ging het wel, maar in z'n 3 bijna niks, kon amper op de 50km/u komen. Bij thuiskomst achteruit de oprit op wilde amper.
Wat blijkt: remmen vast, alle wielen (na opzoeken IRthermometer) zo'n 60 graden en kan de bus ook niet bewegen nu.
We hebben bij het afstellen de remmen iets aan laten lopen (dat je met de hand ze met moeite rond krijgt, Gert/Otje-tip).
Zal 'm eerst maar laten afkoelen. Kan ook de stank weg. Kan de geur niet helemaal plaatsen, maar zal allicht het nieuwe vet in de lagers zijn en ook de bovenste uitlaatpijp was goed heet (roodgloeiend) en daar zit ook wel wat vuil op uiteraard.
Hoop dat ze daarna wel wat terug te stellen zijn.
Remmen gaat nu lekker snel, hoef het pedaal amper in te drukken voor er al iets gebeurt. En gelijkmatig heb ik het idee. Paar noodstops gemaakt: blokkeren lukt nog steeds, maar dan wel aan beide kanten tegelijk

Motor loopt nog niet super, stationair wel aardig maar alleen vermogen als ik het luchtfilter grotendeels dicht hou.
Op benzine loopt hij iets beter.
Alleen halverwege het testritje kreeg hij het moeilijk: in z'n 2 ging het wel, maar in z'n 3 bijna niks, kon amper op de 50km/u komen. Bij thuiskomst achteruit de oprit op wilde amper.
Wat blijkt: remmen vast, alle wielen (na opzoeken IRthermometer) zo'n 60 graden en kan de bus ook niet bewegen nu.
We hebben bij het afstellen de remmen iets aan laten lopen (dat je met de hand ze met moeite rond krijgt, Gert/Otje-tip).
Zal 'm eerst maar laten afkoelen. Kan ook de stank weg. Kan de geur niet helemaal plaatsen, maar zal allicht het nieuwe vet in de lagers zijn en ook de bovenste uitlaatpijp was goed heet (roodgloeiend) en daar zit ook wel wat vuil op uiteraard.
Hoop dat ze daarna wel wat terug te stellen zijn.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: LEiPiE & MurpHY
Remmen zijn nu, drie kwartier later, allemaal tussen 30 en 35 graden (mooi gelijk dus) en weer los (kan de bus met de hand verplaatsen).
Dus dat stemt hoopvol. Morgen alles ietsje terugstellen denk ik zo.
Dus dat stemt hoopvol. Morgen alles ietsje terugstellen denk ik zo.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: LEiPiE & MurpHY
Als de remmen onder het rijden steeds vaster komen dan is er een kans dat de hoofdremcilinder te strak staat.
Als die niet genoeg speling heeft gaat het gat niet open die de remvloeistof terug het potje in laat stromen.
Als die niet genoeg speling heeft gaat het gat niet open die de remvloeistof terug het potje in laat stromen.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: LEiPiE & MurpHY
Kan dit volledig onderschrijven. Had een idem dito happening bij Valérie, m'n AZU 250 (oftewel: bestel-Eend). In mijn geval was letterlijk àlles té strak afgesteld. Inclusief de HRC-pen die - via het rempedaal - de HRC in gaat. Met als gevolg dat - bij stevig remmen de hele boel zódanig vast zat en niet meer los kwam dat alle onderdelen heet liepen ...Als de remmen onder het rijden steeds vaster komen dan is er een kans dat de hoofdremcilinder te strak staat.
Als die niet genoeg speling heeft gaat het gat niet open die de remvloeistof terug het potje in laat stromen
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Re: LEiPiE & MurpHY
"de bovenste uitlaatpijp was goed heet (roodgloeiend)"
Na-ontsteking misschien?
Na-ontsteking misschien?
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: LEiPiE & MurpHY
Ewald, je hebt toch wel de vrije slag van je hrc afgesteld met de vloerplaat erin? Anders staat hij sowieso te strak.
Marc Ambagts
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: LEiPiE & MurpHY
HRC stond inderdaad te straks (wel gesteld met de vloerplaat er in). Nu een eindje losser gezet en nog geen vastlopers gehad.
Remmen worden nog wel een graad of 40.
Motor loopt nu ook wat beter, wat aan de gasknopjes gedraaid (met beleid
). En het helpt de motor ook wel goed om dus geen vastgelopen remmen te hebben waar ie door heen moet draaien.
Remmen worden nog wel een graad of 40.
Motor loopt nu ook wat beter, wat aan de gasknopjes gedraaid (met beleid

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: LEiPiE & MurpHY
Een remttomnel die je (net) niet kunt vastpakken is normaal , dus 40 graden is prachtig.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: LEiPiE & MurpHY
Ik denk dat als morgen een goede dag is, de APK moet lukken!
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald