Inbouw LPG
Re: Inbouw LPG
Jeroen, kan t zijn dat de pijltjes bij radiator in/uit juist verkeerd om staan?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Inbouw LPG
ok duidelijk. bedankt.
stroomrichting maakt in principe niet uit voor de verdamper.
stroomrichting maakt in principe niet uit voor de verdamper.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Ja, uiteraard. Het warme water gaat er boven in, koelt af en komt er onder weer uit.... 

Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Zonder dat je 't in de gaten hebt ...: je bent er bijna !!hoe word je overigens 'grootmeester'......
Jeroen: weet niet exact wàt voor schakelaar jij gebruikt, maar zodra je van "benzine" over wilt schakelen naar "LPG" dient e.e.a. eerst in een "neutraal-stand" te worden gezet (oftewel: er wordt nòch benzine nòch LPG aangevoerd) zodat het voorraadje benzine ìn de carburateur wordt "op-gebruikt". Zodra je merkt/hoort/voelt dat de motor begint "in te houden" moet je dóórschakelen zodat het LPG wordt vrijgegeven. Omgekeerd is die "neutraal-stand" niet nodig, sterker nog: zodra je van LPG direct (dus zonder "interval") overschakelt op benzine zal de motor een fractie van tijd "in-houden" omdat de benzine weer opnieuw moet worden "aangezogen" (beetje afhankelijk van de tijdsduur waarop je vooraf op LPG hebt gereden).Overschakelen op gas leidde niet tot het gewenste resultaat (doorrijden) ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
- Locatie: Overslag
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Interessante materie. Zo zou het ook in mijn trax moeten passen (met ID-blok, dus gelijk aan dat van de HY). Net als bij de TS zal ik een oplossing moeten vinden voor het luchtfilter of met een spud moeten werken. Waar ik nog niet helemaal uit ben is het schemaatje van het watercircuit. Een traction heeft in principe geen kachel, mijn auto inmiddels wel. Daarvoor heb ik een kachelkraan uit een classic Mini rechtstreeks op de waterpomp gezet, daar waar bij de ID een buis over het uitlaatspruitstuk naar achteren loopt om de kachel van vloeistof te voorzien. Daar aftakken heeft dus geen zin, want dan sluit ik de verdamper af wanneer ik de kachelkraan dicht zet. Is het een optie om een aftakking te maken in de slang die van de waterpomp naar het inlaatspruitstuk loopt? Dat maakt de slang naar de verdamper ook meteen een heel stuk korter.


Laatst gewijzigd door graddus op wo mar 02, 2016 11:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Inbouw LPG
Gisterenavond de tank ingebouwd en de vulslang en ontluchtingslang gemonteerd. Kwam overal net niet mooi uit dus kostte veel extra tijd.
Het enige waar ik niet zo gelukkig mee ben is de spud in. dit is een aluminium buisje van slechts 1 mm dik en dus erg kwetsbaar. ik zie op fotos van andere spud-ins dat ze dikker lijken en van metaal.
kan iemand me hier wijzer maken?
Voorts vraag ik me af of de spud-in echt in de carb moet of kan hij ook in het luchtfilter net boven de carb? Dus op de plek van een gasring. Dan hoef ik de carb niet te verzieken en kan ik dmv een opgelaste moer een wat steviger konstruktie maken
Het enige waar ik niet zo gelukkig mee ben is de spud in. dit is een aluminium buisje van slechts 1 mm dik en dus erg kwetsbaar. ik zie op fotos van andere spud-ins dat ze dikker lijken en van metaal.
kan iemand me hier wijzer maken?
Voorts vraag ik me af of de spud-in echt in de carb moet of kan hij ook in het luchtfilter net boven de carb? Dus op de plek van een gasring. Dan hoef ik de carb niet te verzieken en kan ik dmv een opgelaste moer een wat steviger konstruktie maken
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
- Locatie: Overslag
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Kun je dan niet beter gewoon een gasring gebruiken?
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Re: Inbouw LPG
een gasring geeft mooiere flow maar past niey begreep ik uit eerdere posts ergens.
Ik denk dat boven de carb goed kan omdat er dan betere menging is en het venturi effect niet zo verstoord wordt bij het rijden op benzine
Ik denk dat boven de carb goed kan omdat er dan betere menging is en het venturi effect niet zo verstoord wordt bij het rijden op benzine
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
De spud-in die ik gekocht heb, is van koper(legering). En oogt degelijk. Zie foto. Volgens mij moet die wel in de venturi geplaatst worden. Dit heeft een medewerker (die ik ken van de Renaultclub) van een LPG-inbouwstation mij bevestigd. In een zeer grijs (.....) verleden heeft mijn Traction Avant ook met succes op gas gereden met de spud-in ter hoogte van de venturi. De spud-in wordt onder 45 graden afgezaagd en verstoort de doorgang nauwelijks. De weg naar de inlaatkleppen is nog lang genoeg om een goede menging te krijgen.
Ik heb er overigens nog niet mee gereden. Eerst even wat lekkages (zie restauratieverslagen) verhelpen.
Ik heb er overigens nog niet mee gereden. Eerst even wat lekkages (zie restauratieverslagen) verhelpen.
- Bijlagen
-
- carbu1.jpg (65.33 KiB) 28997 keer bekeken
-
- carbu3.jpg (45.4 KiB) 28997 keer bekeken
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Re: Inbouw LPG
Jeroen, je hebt gelijk. Ik verwarde dit met iets anders en mijn post kan dus als niet geschreven beschouwd worden
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
- Locatie: Overslag
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Als de gasring niet past, is er dan wel plaats om die spud boven de carburateur in te bouwen?JanW schreef:een gasring geeft mooiere flow maar past niey begreep ik uit eerdere posts ergens.
Ik denk dat boven de carb goed kan omdat er dan betere menging is en het venturi effect niet zo verstoord wordt bij het rijden op benzine
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Ja, ik heb een gasring over. Stuur maar even een PB-tje.
De spud-in moet ter hoogte van de venturi worden ingebouwd omdat de daar heersende onderdruk de gasregelaar aanstuurt. Dat gaat niet lukken ter hoogte van het luchtfilter.
De spud-in moet ter hoogte van de venturi worden ingebouwd omdat de daar heersende onderdruk de gasregelaar aanstuurt. Dat gaat niet lukken ter hoogte van het luchtfilter.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Re: Inbouw LPG
Dat was exact waar ik vanmiddag mee in de war was.
Bij de lpg installatie in mijn DS gas ingespoten in de aanzuigbuistussen carb en luchtfilter terwijl de voeler voor onderdruk in het spruitstuk zat.
Bij de lpg installatie in mijn DS gas ingespoten in de aanzuigbuistussen carb en luchtfilter terwijl de voeler voor onderdruk in het spruitstuk zat.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Inbouw LPG
Gasring is wel passend te maken, ik heb hy's gezien waar hij inzit.graddus schreef:Als de gasring niet past, is er dan wel plaats om die spud boven de carburateur in te bouwen?JanW schreef:een gasring geeft mooiere flow maar past niey begreep ik uit eerdere posts ergens.
Ik denk dat boven de carb goed kan omdat er dan betere menging is en het venturi effect niet zo verstoord wordt bij het rijden op benzine
Maar weet niet exact hoeveel moeite dat gekost heeft.