Inbouw LPG

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Inbouw LPG

Bericht door JanW »

Jeroen, kan t zijn dat de pijltjes bij radiator in/uit juist verkeerd om staan?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Inbouw LPG

Bericht door Gert-Jan Brink »

ok duidelijk. bedankt.

stroomrichting maakt in principe niet uit voor de verdamper.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Gebruikersavatar
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 224
Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
Kenteken: MB-72-35
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Inbouw LPG

Bericht door Jeroen1955 »

Ja, uiteraard. Het warme water gaat er boven in, koelt af en komt er onder weer uit.... :oops:
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Inbouw LPG

Bericht door Otje »

hoe word je overigens 'grootmeester'......
Zonder dat je 't in de gaten hebt ...: je bent er bijna !!
Overschakelen op gas leidde niet tot het gewenste resultaat (doorrijden) ...
Jeroen: weet niet exact wàt voor schakelaar jij gebruikt, maar zodra je van "benzine" over wilt schakelen naar "LPG" dient e.e.a. eerst in een "neutraal-stand" te worden gezet (oftewel: er wordt nòch benzine nòch LPG aangevoerd) zodat het voorraadje benzine ìn de carburateur wordt "op-gebruikt". Zodra je merkt/hoort/voelt dat de motor begint "in te houden" moet je dóórschakelen zodat het LPG wordt vrijgegeven. Omgekeerd is die "neutraal-stand" niet nodig, sterker nog: zodra je van LPG direct (dus zonder "interval") overschakelt op benzine zal de motor een fractie van tijd "in-houden" omdat de benzine weer opnieuw moet worden "aangezogen" (beetje afhankelijk van de tijdsduur waarop je vooraf op LPG hebt gereden).
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
graddus
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Inbouw LPG

Bericht door graddus »

Interessante materie. Zo zou het ook in mijn trax moeten passen (met ID-blok, dus gelijk aan dat van de HY). Net als bij de TS zal ik een oplossing moeten vinden voor het luchtfilter of met een spud moeten werken. Waar ik nog niet helemaal uit ben is het schemaatje van het watercircuit. Een traction heeft in principe geen kachel, mijn auto inmiddels wel. Daarvoor heb ik een kachelkraan uit een classic Mini rechtstreeks op de waterpomp gezet, daar waar bij de ID een buis over het uitlaatspruitstuk naar achteren loopt om de kachel van vloeistof te voorzien. Daar aftakken heeft dus geen zin, want dan sluit ik de verdamper af wanneer ik de kachelkraan dicht zet. Is het een optie om een aftakking te maken in de slang die van de waterpomp naar het inlaatspruitstuk loopt? Dat maakt de slang naar de verdamper ook meteen een heel stuk korter.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door graddus op wo mar 02, 2016 11:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Inbouw LPG

Bericht door Gert-Jan Brink »

Gisterenavond de tank ingebouwd en de vulslang en ontluchtingslang gemonteerd. Kwam overal net niet mooi uit dus kostte veel extra tijd.

Het enige waar ik niet zo gelukkig mee ben is de spud in. dit is een aluminium buisje van slechts 1 mm dik en dus erg kwetsbaar. ik zie op fotos van andere spud-ins dat ze dikker lijken en van metaal.
kan iemand me hier wijzer maken?

Voorts vraag ik me af of de spud-in echt in de carb moet of kan hij ook in het luchtfilter net boven de carb? Dus op de plek van een gasring. Dan hoef ik de carb niet te verzieken en kan ik dmv een opgelaste moer een wat steviger konstruktie maken
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
graddus
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Inbouw LPG

Bericht door graddus »

Kun je dan niet beter gewoon een gasring gebruiken?
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Inbouw LPG

Bericht door JanW »

een gasring geeft mooiere flow maar past niey begreep ik uit eerdere posts ergens.
Ik denk dat boven de carb goed kan omdat er dan betere menging is en het venturi effect niet zo verstoord wordt bij het rijden op benzine
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 224
Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
Kenteken: MB-72-35
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Inbouw LPG

Bericht door Jeroen1955 »

De spud-in die ik gekocht heb, is van koper(legering). En oogt degelijk. Zie foto. Volgens mij moet die wel in de venturi geplaatst worden. Dit heeft een medewerker (die ik ken van de Renaultclub) van een LPG-inbouwstation mij bevestigd. In een zeer grijs (.....) verleden heeft mijn Traction Avant ook met succes op gas gereden met de spud-in ter hoogte van de venturi. De spud-in wordt onder 45 graden afgezaagd en verstoort de doorgang nauwelijks. De weg naar de inlaatkleppen is nog lang genoeg om een goede menging te krijgen.

Ik heb er overigens nog niet mee gereden. Eerst even wat lekkages (zie restauratieverslagen) verhelpen.
Bijlagen
carbu1.jpg
carbu1.jpg (65.33 KiB) 28997 keer bekeken
carbu3.jpg
carbu3.jpg (45.4 KiB) 28997 keer bekeken
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Inbouw LPG

Bericht door JanW »

Jeroen, je hebt gelijk. Ik verwarde dit met iets anders en mijn post kan dus als niet geschreven beschouwd worden
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Inbouw LPG

Bericht door Gert-Jan Brink »

Jeroen heb jij een gasring over?
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
graddus
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Inbouw LPG

Bericht door graddus »

JanW schreef:een gasring geeft mooiere flow maar past niey begreep ik uit eerdere posts ergens.
Ik denk dat boven de carb goed kan omdat er dan betere menging is en het venturi effect niet zo verstoord wordt bij het rijden op benzine
Als de gasring niet past, is er dan wel plaats om die spud boven de carburateur in te bouwen?
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Gebruikersavatar
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 224
Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
Kenteken: MB-72-35
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Inbouw LPG

Bericht door Jeroen1955 »

Ja, ik heb een gasring over. Stuur maar even een PB-tje.

De spud-in moet ter hoogte van de venturi worden ingebouwd omdat de daar heersende onderdruk de gasregelaar aanstuurt. Dat gaat niet lukken ter hoogte van het luchtfilter.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Inbouw LPG

Bericht door JanW »

Dat was exact waar ik vanmiddag mee in de war was.
Bij de lpg installatie in mijn DS gas ingespoten in de aanzuigbuistussen carb en luchtfilter terwijl de voeler voor onderdruk in het spruitstuk zat.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 675
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Inbouw LPG

Bericht door Joost »

graddus schreef:
JanW schreef:een gasring geeft mooiere flow maar past niey begreep ik uit eerdere posts ergens.
Ik denk dat boven de carb goed kan omdat er dan betere menging is en het venturi effect niet zo verstoord wordt bij het rijden op benzine
Als de gasring niet past, is er dan wel plaats om die spud boven de carburateur in te bouwen?
Gasring is wel passend te maken, ik heb hy's gezien waar hij inzit.

Maar weet niet exact hoeveel moeite dat gekost heeft.
Plaats reactie