Pagina 5 van 13
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo feb 24, 2016 11:14 pm
door JanW
Jeroen, kan t zijn dat de pijltjes bij radiator in/uit juist verkeerd om staan?
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo feb 24, 2016 11:24 pm
door Gert-Jan Brink
ok duidelijk. bedankt.
stroomrichting maakt in principe niet uit voor de verdamper.
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: do feb 25, 2016 12:28 am
door Jeroen1955
Ja, uiteraard. Het warme water gaat er boven in, koelt af en komt er onder weer uit....

Re: Inbouw LPG
Geplaatst: do feb 25, 2016 2:09 am
door Otje
hoe word je overigens 'grootmeester'......
Zonder dat je 't in de gaten hebt ...: je bent er bijna !!
Overschakelen op gas leidde niet tot het gewenste resultaat (doorrijden) ...
Jeroen: weet niet exact wàt voor schakelaar jij gebruikt, maar zodra je van "benzine" over wilt schakelen naar "LPG" dient e.e.a. eerst in een "neutraal-stand" te worden gezet (oftewel: er wordt nòch benzine nòch LPG aangevoerd) zodat het voorraadje benzine ìn de carburateur wordt "op-gebruikt". Zodra je merkt/hoort/voelt dat de motor begint "in te houden" moet je dóórschakelen zodat het LPG wordt vrijgegeven. Omgekeerd is die "neutraal-stand" niet nodig, sterker nog: zodra je van LPG direct (dus zonder "interval") overschakelt op benzine zal de motor een fractie van tijd "in-houden" omdat de benzine weer opnieuw moet worden "aangezogen" (beetje afhankelijk van de tijdsduur waarop je vooraf op LPG hebt gereden).
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: do feb 25, 2016 10:44 pm
door graddus
Interessante materie. Zo zou het ook in mijn trax moeten passen (met ID-blok, dus gelijk aan dat van de HY). Net als bij de TS zal ik een oplossing moeten vinden voor het luchtfilter of met een spud moeten werken. Waar ik nog niet helemaal uit ben is het schemaatje van het watercircuit. Een traction heeft in principe geen kachel, mijn auto inmiddels wel. Daarvoor heb ik een kachelkraan uit een classic Mini rechtstreeks op de waterpomp gezet, daar waar bij de ID een buis over het uitlaatspruitstuk naar achteren loopt om de kachel van vloeistof te voorzien. Daar aftakken heeft dus geen zin, want dan sluit ik de verdamper af wanneer ik de kachelkraan dicht zet. Is het een optie om een aftakking te maken in de slang die van de waterpomp naar het inlaatspruitstuk loopt? Dat maakt de slang naar de verdamper ook meteen een heel stuk korter.

Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo mar 02, 2016 11:16 am
door Gert-Jan Brink
Gisterenavond de tank ingebouwd en de vulslang en ontluchtingslang gemonteerd. Kwam overal net niet mooi uit dus kostte veel extra tijd.
Het enige waar ik niet zo gelukkig mee ben is de spud in. dit is een aluminium buisje van slechts 1 mm dik en dus erg kwetsbaar. ik zie op fotos van andere spud-ins dat ze dikker lijken en van metaal.
kan iemand me hier wijzer maken?
Voorts vraag ik me af of de spud-in echt in de carb moet of kan hij ook in het luchtfilter net boven de carb? Dus op de plek van een gasring. Dan hoef ik de carb niet te verzieken en kan ik dmv een opgelaste moer een wat steviger konstruktie maken
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo mar 02, 2016 11:29 am
door graddus
Kun je dan niet beter gewoon een gasring gebruiken?
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo mar 02, 2016 12:08 pm
door JanW
een gasring geeft mooiere flow maar past niey begreep ik uit eerdere posts ergens.
Ik denk dat boven de carb goed kan omdat er dan betere menging is en het venturi effect niet zo verstoord wordt bij het rijden op benzine
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo mar 02, 2016 12:36 pm
door Jeroen1955
De spud-in die ik gekocht heb, is van koper(legering). En oogt degelijk. Zie foto. Volgens mij moet die wel in de venturi geplaatst worden. Dit heeft een medewerker (die ik ken van de Renaultclub) van een LPG-inbouwstation mij bevestigd. In een zeer grijs (.....) verleden heeft mijn Traction Avant ook met succes op gas gereden met de spud-in ter hoogte van de venturi. De spud-in wordt onder 45 graden afgezaagd en verstoort de doorgang nauwelijks. De weg naar de inlaatkleppen is nog lang genoeg om een goede menging te krijgen.
Ik heb er overigens nog niet mee gereden. Eerst even wat lekkages (zie restauratieverslagen) verhelpen.
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo mar 02, 2016 1:23 pm
door JanW
Jeroen, je hebt gelijk. Ik verwarde dit met iets anders en mijn post kan dus als niet geschreven beschouwd worden
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo mar 02, 2016 3:04 pm
door Gert-Jan Brink
Jeroen heb jij een gasring over?
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: wo mar 02, 2016 5:38 pm
door graddus
JanW schreef:een gasring geeft mooiere flow maar past niey begreep ik uit eerdere posts ergens.
Ik denk dat boven de carb goed kan omdat er dan betere menging is en het venturi effect niet zo verstoord wordt bij het rijden op benzine
Als de gasring niet past, is er dan wel plaats om die spud boven de carburateur in te bouwen?
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: do mar 03, 2016 12:01 am
door Jeroen1955
Ja, ik heb een gasring over. Stuur maar even een PB-tje.
De spud-in moet ter hoogte van de venturi worden ingebouwd omdat de daar heersende onderdruk de gasregelaar aanstuurt. Dat gaat niet lukken ter hoogte van het luchtfilter.
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: do mar 03, 2016 12:38 am
door JanW
Dat was exact waar ik vanmiddag mee in de war was.
Bij de lpg installatie in mijn DS gas ingespoten in de aanzuigbuistussen carb en luchtfilter terwijl de voeler voor onderdruk in het spruitstuk zat.
Re: Inbouw LPG
Geplaatst: do mar 03, 2016 10:38 am
door Joost
graddus schreef:JanW schreef:een gasring geeft mooiere flow maar past niey begreep ik uit eerdere posts ergens.
Ik denk dat boven de carb goed kan omdat er dan betere menging is en het venturi effect niet zo verstoord wordt bij het rijden op benzine
Als de gasring niet past, is er dan wel plaats om die spud boven de carburateur in te bouwen?
Gasring is wel passend te maken, ik heb hy's gezien waar hij inzit.
Maar weet niet exact hoeveel moeite dat gekost heeft.