Inbouw LPG

Moderators: LEiPiE, Le Camion

JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Inbouw LPG

Bericht door JanW »

Ik vroeg me af of er niet een luchtfilter van een traction gemonteerd kan worden. De motor is dezelfde, het filter is veel platter.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Hoofdzaak is dat de motor voldoende en makkelijk lucht binnenkrijgt. Meer (koude) lucht is zelfs beter bij LPG maar minder is niet aan te raden.
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door JanW »

Denk je dat een Traction filter te klein is terwijl het dezelfde motor betreft?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Nee, ik heb geen idee hoe groot die is maar mijn opmerking is in het algemeen bedoeld!
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: US-04-51

Bericht door Gert-Jan Brink »

Probleem met veel motoren en zeker oudere is dat ze te weinig lucht krijgen. Toen mn luchtfilterslang van mn AZUtje doormidden scheurde ging ik ineens met 130 de Brienenoord over..Daar zat een Ami-blok in) Terug met nieuw rubber kwam ie niet boven de 110.

Ik ken de traction luchtfilters en de doorgang/inlaat lijkt mij wat klein voor zon blok. Maar in principe is een platter luchtfilter natuurlijk een prima mogelijkheid.

Ik heb de gasring kunnen monteren gisteren al was het best een gepiel.

Ik heb jeroens tip over het gat in de carb ter harte genomen en ben daar begonnen. Het gat aan de zijkant moest echter wat groter dan op zijn foto, namelijk 2,5 cm breed en 1,5 cm diep. Er blijft nog een rand van 5 mm over voor de afsluiting.
Met een hamertje vervolgens de gasring zachtjes op de carbu geklopt en die zit zo mooi en stevig dat ik hem er niet weer af wil halen voor een foto van het gat.
Daarna nog 5mm van het luchtfilter afgehaald en de klemring ook nog een beetje aangepast en het past. Ik kan het luchtfilter monteren dus bijna een cm over boven het filter na montage.
totaal komt het luchtfilter ca 3 cm hoger.

Echter de steun op de waterpomp moet wel verlengd worden om te voorkomen dat het luchtfilter erg erg scheef staat en niet mooi op de gasring aansluit. Daar zit echter het grootste probleem qua ruimte. Er is aan de voorkant van het filter minder ruimte dan boven de carburateur.
Ik vergat met het meten de montagering mee te rekenen dus na montage ligt die tegen de carroserie. Daar moet ik nog even wat op verzinnen. Met een koevoet de boel een beetje bijbuigen of de ring aan de bovenkant wegzagen en vastlassen aan de zijkant van het filter.
De steun heb ik verlengd door een andere steun die ik nog had liggen af te zagen en die met een paar popnagels aan de bestaande steun te bevestigen zodat hij 2 cm hoger uitkomt.

ook nog even de carter ventilatie naar luchtfilter verlengen maar das een kwestie van een langer pijpje monteren.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door JanW »

Ik ken de traction luchtfilters en de doorgang/inlaat lijkt mij wat klein voor zon blok
Gert_Jan: ik heb eens gekeken maar ik denk dat het inlaat oppervlak van het platte filter niet kleiner is dan die van het HY blok; trouwend het zijn exact dezelfde blokken en ik denk niet de tractions last hebben van admnood

Misschien een dom idee, maar is er een mogelikheid om hey luchtfilter iets diagonaal in de motorruimte te plaatsen? Ik ken de motorruimte nog niet van mijn bus. Alles was gedemonteerd.
En het plaatsen van een haakse rubberen buis op de carburateur zoals bij de DS?
Laatst gewijzigd door JanW op ma mar 14, 2016 5:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

kan hoor, het is alweer 9 jaar geleden dat ik mn trax aan JP verkocht.
Maar ik heb hier geen trax luchtfilter voorhanden dus ik moet het met het HY luchtfilter doen en dat gaat met wat gepiel.
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

hier een foto van de gemonteerde gasring
Afbeelding

Gisteren Dubbus omhooggezet en de rode loper uitgelegd voor montage van de LPGleiding en electricitiet van voor naar de tank.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door LEiPiE op wo mar 16, 2016 12:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: plaatjes goed gezet
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Laatst bijgewerkt door LEiPiE op wo maart 16, 2016 11:01 am, in totaal 1 keer bewerkt.
plaatjes goed gezet
Moet absoluut bekennen: ik was nooit de meest succesvolle speurder in het onderdeel "zoek de verschillen" ... :roll:
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

tweede foto moet deze zijn, ik zit te stoeien hoe ik de fotos hier zichtbaar krijg

met het knopje img werkt nier maar zonder ook niet...
Ewald jij bent dan zo aardig het aan te passen maar kun je me vertellen wat ik fout doe?

Afbeelding
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Je kunt het verschil zien als je op 'Wijzigen' van een van de aangepaste posts klikt.
In het kort:

Code: Selecteer alles

[img]http://adres.van/plaatje.jpg[/img]
of plaats het adres in het bericht, selecteer het en klik op de knop 'Img' boven het berichtveld. Maar je kunt ook de plaatjes uploaden met de vakken onder het berichtveld. Zie verder http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=27&t=1837
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

ok thanks.

gisteren alle bedrading aangelegd vanf Dashboard naar alle afsluiters en bobine. Schakelaar geprogrammeerd en alles lijkt te werken. Het enigste wat ik nog moet hebben is een verloop van 8 naar 6mm voor de benzine leiding. De afsluiter en slang zijn 6 mm , maar de pomp op de HY is 8mm.

Dan eerdaags een keer10 liter LPG vullen om de installatie op lekkages te kunnen kontroleren en dan de LPG nog afstellen.

Was goed te doen maar best een flinke klus als je het voor het eerst doet. Veel gepuzzel. Heb er denk ik zon 20 uur aan besteed , Zou het nu in 10 uur kunnen doen. Dat is incl werk aan interieur en de onverwachte lasklus.

Dus voor iemand met ervaring en zonder tegenslag een goede dag werken.
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door JanW »

Voor de volgende die LPG wil installeren: is dit een optie en dan het HY-luchtfilter op zijn kant? Of is daar ook geen ruimte voor?
Bijlagen
2016-03-18 09.20.24.jpg
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Tuurlijk mogelijk, zo zit het in mijn DS ook. Maar dan moet je wel zon slang en een ander luchtfilter voorhanden hebben en een andere steun maken. Veel meer werk dan de boel een beetje aanpassen.
Maar ruimte is er wel al moet je dan weer je luchtfilter demonteren wil je bij je bougies komen...

Een platter luchtfilter zou een betere optie zijn, maar nogmaals, het gaat met het originel filter.
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door JanW »

Ik denk dat, interessant voor nieuwkomers, alle opties nu wel de revue gepasseerd zijn .
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Plaats reactie