Vering
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Vering
Ik heb een probleempje met de vering aan de bijrijderszijde. Dat wil zeggen., alles lijkt goed te werken, maar bij inveren maakt het onderstel knerpende geluiden, alsof de boel droog staat, tevens ' knoept' de bus bij stevig inveren.
Vragen:
1.: kan ik de assen van de voorwielophanging smeren? Aan de motorzijde dus?
2.: wie weet waar het knoepen vandaan komt? Iemand ervaring mee?
Gr CitrofielNL
Vragen:
1.: kan ik de assen van de voorwielophanging smeren? Aan de motorzijde dus?
2.: wie weet waar het knoepen vandaan komt? Iemand ervaring mee?
Gr CitrofielNL
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Op het gevaar af dat het wat technisch wordt, het volgende.
De bovenste draagarmen draaien om een bus. Als je het onderdelenboek hebt, tekening 3-412 nummer 6.
Als alles goed is en goed gesmeerd is, staat deze bus dus stil en lopen de draagarmen er omheen. Het kan echter dat door roestvorming je draagarmen vast op die buis zijn gaan zitten.
Probeer wat kruipolie op deze buis te krijgen door te spuiten bij de ringen 14, 2 x 13 en 8. Desnoods een paar maal herhalen. Niet vergeten om, als dit de oplossing is er daarna echte smeerolie op te spuiten, want smeren doet echte kruipolie niet.
flyingHY
De bovenste draagarmen draaien om een bus. Als je het onderdelenboek hebt, tekening 3-412 nummer 6.
Als alles goed is en goed gesmeerd is, staat deze bus dus stil en lopen de draagarmen er omheen. Het kan echter dat door roestvorming je draagarmen vast op die buis zijn gaan zitten.
Probeer wat kruipolie op deze buis te krijgen door te spuiten bij de ringen 14, 2 x 13 en 8. Desnoods een paar maal herhalen. Niet vergeten om, als dit de oplossing is er daarna echte smeerolie op te spuiten, want smeren doet echte kruipolie niet.
flyingHY
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Hoi,
dank voor de anwoorden, heb inderdaad kruipolie op de draagarmassen gepoten en het wordt minder. zag toen ik de bus op een brug had van de week inderdaad dat zich roest ontwikkeld had, ben toen flink gaan insluiten.
is nog niet helemaal soepel, maar wordt wel beter. FlyingHy kon dis wel een gelijk krijgen.
Dat van die silenblocks sluit ik echter ook niet uit, maar: hoe wat waar vind ik die? als ze in de armen zitten, hoe krijg ik de spray erop?
fgr CitrofielNL
dank voor de anwoorden, heb inderdaad kruipolie op de draagarmassen gepoten en het wordt minder. zag toen ik de bus op een brug had van de week inderdaad dat zich roest ontwikkeld had, ben toen flink gaan insluiten.
is nog niet helemaal soepel, maar wordt wel beter. FlyingHy kon dis wel een gelijk krijgen.
Dat van die silenblocks sluit ik echter ook niet uit, maar: hoe wat waar vind ik die? als ze in de armen zitten, hoe krijg ik de spray erop?
fgr CitrofielNL
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
In de bovenste draagarmen zitten de silentblocks in het oog van de draagarmen en dus tussen de ringen die ik boven al genoemd heb.Dat van die silenblocks sluit ik echter ook niet uit, maar: hoe wat waar vind ik die? als ze in de armen zitten, hoe krijg ik de spray erop?
De silentblocks van de onderste draagarmen zitten in het uitstekende deel aan de achterkant van het paard (waar het stuurhuis aan hangt) en in de zogenaamde "raketwerper" aan de voorkant.
flyingHY
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Ik zou toch de trommels er nog een keer afhalen,want ook nieuwe rem-
cilinders zijn oud en kunnnen vastzitten of lekken.Probeer ook eens langs
een weegbrug te rijden om elk wiel de wieldruk op de weg te meten.
Dit is bij een HY best belangrijk,want het chassis is zo sterk dat je zelfs
zonder 1 achterwiel zou kunnen rijden.Als de wieldrukken verschillend zijn dan trekt hij dus ook scheef
cilinders zijn oud en kunnnen vastzitten of lekken.Probeer ook eens langs
een weegbrug te rijden om elk wiel de wieldruk op de weg te meten.
Dit is bij een HY best belangrijk,want het chassis is zo sterk dat je zelfs
zonder 1 achterwiel zou kunnen rijden.Als de wieldrukken verschillend zijn dan trekt hij dus ook scheef