motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid
-
- HY Forum Liefhebber
motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid
hallo forumleden,
Het opknappen van mijn bus is bijna klaar. Het laatste probleem is nu een slecht functionerende motor. De HY is 5 jaar geleden na 5000 km goed lopend weggezet met een gereviseerde motor.
Er is nu het volgende gedaan:
verse benzine+leidingen+ brandstoffilter.
nieuwe 123 ignition+bobine+ bougies+ kabels+olie.
kleppen gesteld.
nieuwe uitlaat ( met de pot onder de HY).
We hebben inmiddels 3 carbs en 2 benzinepompen geprobeerd.
Er is wel wat verbetering sinds de 1 poging, maar toch blijft de motor slecht lopen. Hij geeft bij het opvoeren of terugnemen van toeren enorme klappen, met vlammen uit de uitlaat, wil niet warm of koud zonder choke lopen en we denken dat-ie niet harder dan 60-70 loopt ( maar durven logischerwijs niet de grote weg op). Starten, wegrijden en optrekken gaat goed. Suggesties waar verder te zoeken? Alvast dan, Dick
Het opknappen van mijn bus is bijna klaar. Het laatste probleem is nu een slecht functionerende motor. De HY is 5 jaar geleden na 5000 km goed lopend weggezet met een gereviseerde motor.
Er is nu het volgende gedaan:
verse benzine+leidingen+ brandstoffilter.
nieuwe 123 ignition+bobine+ bougies+ kabels+olie.
kleppen gesteld.
nieuwe uitlaat ( met de pot onder de HY).
We hebben inmiddels 3 carbs en 2 benzinepompen geprobeerd.
Er is wel wat verbetering sinds de 1 poging, maar toch blijft de motor slecht lopen. Hij geeft bij het opvoeren of terugnemen van toeren enorme klappen, met vlammen uit de uitlaat, wil niet warm of koud zonder choke lopen en we denken dat-ie niet harder dan 60-70 loopt ( maar durven logischerwijs niet de grote weg op). Starten, wegrijden en optrekken gaat goed. Suggesties waar verder te zoeken? Alvast dan, Dick
Re: motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid
Hoi Dick,
het lijkt sterk op een ontstekingskwestie.
Heb je de timing gecontroleerd?
Zitten de bougiekabels op de juiste bougie?
Is je 123 ontsteking juist gemonteerd?
Ik zou die dingen eerst checken.
Edwin.
het lijkt sterk op een ontstekingskwestie.
Heb je de timing gecontroleerd?
Is je 123 ontsteking juist gemonteerd?
Ik zou die dingen eerst checken.
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Deze zou ik als eerste controleren, lijkt mij echt de boosdoener.ed-hz schreef:Hoi Dick,
Edwin.
Het klopt dat je het nauwelijks doorhebt wanneer ie op twee pitten loopt. Hij start prima, loopt okay stationair en knalt niet, maar je hebt praktisch geen vermogen. Op twee pitten loopt ie rustiger dan op drie, dan schudt de motor wat.
Het is altijd een goed idee om terwijl de motor draait er iedere keer een andere bougiekabel uit te trekken. Dan kan je zien of het aan één pit ligt of aan allemaal een beetje.
Groet,
Ree
Het is altijd een goed idee om terwijl de motor draait er iedere keer een andere bougiekabel uit te trekken. Dan kan je zien of het aan één pit ligt of aan allemaal een beetje.
Groet,
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
Hi Dick,
Klinkt overtuigend als een ontstekingsprobleem zoals ook boven gesuggereerd. Ontstekingsvolgorde is 1342 waarbij cylinder 1 bij de waterpomp zit.
Als de volgorde van de kabels klopt: staat je ontsteking niet veel te vroeg? Draai de 123ignition een beetje los en verdraai onder het lopen de unit een beetje. Je kunt op gehoor prima de ontsteking afstellen.
Gr, Matthijs
Klinkt overtuigend als een ontstekingsprobleem zoals ook boven gesuggereerd. Ontstekingsvolgorde is 1342 waarbij cylinder 1 bij de waterpomp zit.
Als de volgorde van de kabels klopt: staat je ontsteking niet veel te vroeg? Draai de 123ignition een beetje los en verdraai onder het lopen de unit een beetje. Je kunt op gehoor prima de ontsteking afstellen.
Gr, Matthijs
-
- HY Forum Liefhebber
Dank voor de tips zover. De 123 verstellen is geprobeerd ( mr 123 himself was present), maar de truc met de bougiekabels een voor een loshalen nog niet. Dat gaan we proberen. Eerstvolgende sleutelavond= donderdag, dus alle extra suggesties tot die tijd geven extra puzzelmogelijkheden. groet Dick
-
- HY Forum Grootmeester
Eh...wie is mr 123? Toch niet meneer T (de sloper!)
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Liefhebber
Mr 123: Albert, de man die de 123-ignition heeft verzonnen, en ze ook maakt. Hij zal toch wel weten hoe je zo'n ding erin schroeft?
Dick

-
- HY Forum Grootmeester
Ja zeker Albert heeft er wel verstand van. Er loopt in de HY wereld nog iemand rond die "denkt" dat hij overal verstand van heeft......ook van de 123.
"voormalig eigenaar van"
-
- HY Forum Grootmeester
En Albert weet ook de ontstekingsvolgorde wel... die optie kun je dus ook vergeten...
-
- HY Forum Grootmeester
...tenzij het zich vergist heeft in de draairichting van de motor. Hij ziet denk ik heel wat vaker een DS & Traction en de 123 is dezelfde. Bij verkeerde draairichting loopt de motor op 1 & 4 oke en heb je een tweepitter zoals Ree suggereerde.
Dick, draairichting rotor is tegen de klok in, je zou misschien 2 & 3 eens om kunnen wisselen en kijken wat er gebeurt.
Gr, Matthijs
Dick, draairichting rotor is tegen de klok in, je zou misschien 2 & 3 eens om kunnen wisselen en kijken wat er gebeurt.
Gr, Matthijs
-
- HY Forum Liefhebber
Dat is een mooie specifieke tip, alhoewel Albert toch echt een HY heeft en geen DS of Trax. Zie alvast een dolgelukkige man voor je, want als dit het laatste is zijn we klaar voor het APK avontuur en kan ie nog even heel kort de schuur in voor we Leuke Dingen gaan doen. groet Dick
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Matthijs,
ik durf het niet meer met zekerheid te zeggen maar draait de rotor niet rechtsom?
Deze gedachte laat mij niet meer los en ik kan het op het ogenblik niet controleren.
Dick, heb je nog vorderingen gemaakt?
ik durf het niet meer met zekerheid te zeggen maar draait de rotor niet rechtsom?
Deze gedachte laat mij niet meer los en ik kan het op het ogenblik niet controleren.

Dick, heb je nog vorderingen gemaakt?
Volgens mij draait ie ook rechtsom. Met de klok mee, dus...
Ree
Ree
-
- HY Forum Liefhebber
Vorderingen: hopelijk morgen, want dan weer sleutelen. Zal vrijdag verslag doen van de vorderingen, en erg houden in de rechtsdraaiende rotor. Dick