Oliedruk sensor
Oliedruk sensor
Ik heb net een HY bus gekocht, deze is reeds apk goed gekeurd.
Elektrisch is er achter het dashboard wat gerommeld.
Wanneer ik mijn diesel motor start dan begint het oliedruk lampje niet te branden.
Zou iemand mij kunnen vertellen waar de olie druk sensor zit?
Boven op de motor ben ik wel een sensor tegen gekomen, maar die zit elektrisch verbonden met een temperatuur meter.
Ik kom er even niet uit, en de kleuren van het schema wat op het forum staat komt niet helemaal overeen met mijn HY.
Mvg,
Jerry
Wanneer ik mijn diesel motor start dan begint het oliedruk lampje niet te branden.
Boven op de motor ben ik wel een sensor tegen gekomen, maar die zit elektrisch verbonden met een temperatuur meter.
Ik kom er even niet uit, en de kleuren van het schema wat op het forum staat komt niet helemaal overeen met mijn HY.
Mvg,
Jerry
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Re: Oliedruk sensor
GPS schreef:Ik heb net een HY bus gekocht, deze is reeds apk goed gekeurd.
Mvg,
Jerry
Bij de benzinemotor zit ie in ieder geval aan de linkerzijde van het blok, bestuurderszijde dus, maar ja, diesel....Het is in ieder geval zo dat het lampje aan gaat op het moment dat je hem op contact zet en pas uitgaat als de druk zodra de druk 0,750 kg per cm2 is.
Het electrisch schema van de diesel is anders, als het goed is dan is de kleurcode voor het oliedrukcontact rood, temperatuurzender is wit, gloeibougies geel, de startsolenoide heeft ook rood en paars en de dynamo heeft geel, rood en bruin. Op dit schematische overzicht zit het oliedrukcontact linksachter aan het blok ingetekend, maar of dit in werkelijkheid ook zo is?
groeten,
Erwin

Erwin,
Bedankt voor je antwoord, maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Het lijkt erop dat de vorige eigenaar aan het hobbieen is geweest, ik heb al ongeveer 10 meter snoer en losse stekkertjes achter het dashboard vandaan geknipt.
Volgens mij heb ik al wel het oliedruk lampje gevonden. (met een violet en een rood stekkertje)
Maar het werkt nog niet helemaal (Lees niet).
Klopt het dat de oliedruk sensor een simpele schakelaar is?
De sensor zit dmv het motor blok verbonden met de massa, wanneer de druk boven de
Ik heb een foto toegevoegd van mijn diesel motorblok,
De oliedruk heb nog niet gevonden maar ik vermoed dat deze links bij 1 zit. (deze heeft ook rode stekkertjes)
En bij 2 zit volgens mij de temperatuur sensor van de olie of het koelwater.
Is het mogelijk om de oliedruk sensor door te meten?
Mvg,
Jerry
Bedankt voor je antwoord, maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Het lijkt erop dat de vorige eigenaar aan het hobbieen is geweest, ik heb al ongeveer 10 meter snoer en losse stekkertjes achter het dashboard vandaan geknipt.
Volgens mij heb ik al wel het oliedruk lampje gevonden. (met een violet en een rood stekkertje)
De sensor zit dmv het motor blok verbonden met de massa, wanneer de druk boven de
is dan schakelt deze open, deze draad zit verbonden met het lampje, en het lampje vervolgens weer aan de plus van de accu. (is deze aanname juist?)0,750 kg per cm2
De oliedruk heb nog niet gevonden maar ik vermoed dat deze links bij 1 zit. (deze heeft ook rode stekkertjes)
Mvg,
Jerry
- Bijlagen
-
- 09072008.jpg (67.63 KiB) 12342 keer bekeken
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Hallo Jerry,GPS schreef:Erwin,
De sensor zit dmv het motor blok verbonden met de massa, wanneer de druk boven deis dan schakelt deze open, deze draad zit verbonden met het lampje, en het lampje vervolgens weer aan de plus van de accu. (is deze aanname juist?)0,750 kg per cm2
Volgens mij zit er op de benzineversie geen stekkerverbinding meer tussen oliedruksensor en lampje; draadje op de sensor zit met een oogje onder een moertje, de sensor zelf ziet er uit als een moer met een soort geel tonnetje er op, en daar bovenop zit dus een dat oogje vast onder een moertje. Hoe het ding werkt is mij ook niet helemaal duidelijk maar heb dus ook het idee dat het inderdaad een schakelaar is.
Volgens het handboek zit het oliedrukcontact op het oliefilter, dus een draadje daar ergens in de buurt zou hem toch wel moeten zijn

-
- HY Forum Grootmeester
Een schakelaar voor het oliedruklampje heeft een weerstand van 0 Ohm als er geen druk is
en een oneindige weerstand als je oliedruk heb.Je zal dus moeten gaan meten.Op het lampje
moet je dus achter het contact een + krijgen en aan de andere kant via de schakelaar eem
massa,als de motor draait moet die massa wegvallen en dooft het lampje.Begin te meten of
er stroom achter het contact op het lampje staat.Zo ja.dan de ander draad tegem massa.
dan moet het lampje branden of er een nieuw lampje in.
en een oneindige weerstand als je oliedruk heb.Je zal dus moeten gaan meten.Op het lampje
moet je dus achter het contact een + krijgen en aan de andere kant via de schakelaar eem
massa,als de motor draait moet die massa wegvallen en dooft het lampje.Begin te meten of
er stroom achter het contact op het lampje staat.Zo ja.dan de ander draad tegem massa.
dan moet het lampje branden of er een nieuw lampje in.