Amsterdamse HYén
-
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Amsterdamse HYén
Tussen 1963 en 1970 werden er aan het Stationplein in Amsterdam HYén geassembleerd. Het chassisnummer is afwijkend van de Franse bussen. Zoals het lijkt is het eerste cijfer het bouwjaar gevolgd door enkele nullen en een volgnummer.
Wie van jullie heeft zo'n Amsterdamse HY en kan dit bevestigen?
Bert
Wie van jullie heeft zo'n Amsterdamse HY en kan dit bevestigen?
Bert
- Bijlagen
-
- 1966 Amsterdamse HY 1.jpg (39.24 KiB) 66517 keer bekeken
Citroen HY verzamelaar
http://www.citroenhyverzamelaar.web-log.nl
Re: Amsterdamse HYén
Ik weet niet zeker uit welke fabriek mijn bus komt, maar ik neem aan uit Amsterdam. HY is Origineel NL van mei 1970 met Benelux deuren.
Mijn VIN nummer is 5227***. Als je hem helemaal wilt hebben moet je even een PB'tje sturen
Blijkbaar is mijn bus niet uit Amsterdam afkomstig of klopt de theorie niet...
Ree
Mijn VIN nummer is 5227***. Als je hem helemaal wilt hebben moet je even een PB'tje sturen

Blijkbaar is mijn bus niet uit Amsterdam afkomstig of klopt de theorie niet...
Ree
Ik heb ook een Amsterdams HY.
Het type plaatje heb ik nooit gezien. Wel is het chassisnummer 900294. Dit kan kloppen. Eerste uitgave kenteken 24 september 1969. Dit jaar dus feest. 40 jaar!
Het type plaatje heb ik nooit gezien. Wel is het chassisnummer 900294. Dit kan kloppen. Eerste uitgave kenteken 24 september 1969. Dit jaar dus feest. 40 jaar!

HY rijder sinds 1995.
-
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Leo,
'
Inderdaad gefeliciteerd. Zou je mij het kenteken van je bus via een PB willen sturen.
Bert
'
Inderdaad gefeliciteerd. Zou je mij het kenteken van je bus via een PB willen sturen.
Bert
Citroen HY verzamelaar
Vanavond ben ik een uur op zoek geweest naar het 'attestation de date pour véhicule de collection' van mijn bus. Ik kon hem niet vinden, vandaar dat ik hier maar vraag of iemand meer over de productie van mijn bus kan vertellen.

Is dit aan het einde van de Amsterdamse productie veranderd? Of komt mijn origineel Nederlandse bus niet uit Amsterdam?
Weet iemand wat de kenmerken van in Amsterdam geassembleerde HY's zijn?
Ree
Ik heb een bus uit modeljaar '70 zonder zelfmoorddeurtjes en met "Amsterdamse" Hella kentekenverlichting. Het typeplaatje zegt echter niet dat mijn bus uit Amsterdam komt en het het chassisnummer komt ook niet overeen met Bert's verhaal.Bert Peihak schreef:Wie van jullie heeft zo'n Amsterdamse HY en kan dit bevestigen?

Is dit aan het einde van de Amsterdamse productie veranderd? Of komt mijn origineel Nederlandse bus niet uit Amsterdam?
Weet iemand wat de kenmerken van in Amsterdam geassembleerde HY's zijn?
Ree
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Nu dit topic onder het stof vandaan gehaald wordt ben ik eigenlijk óók een beetje nieuwsgierig geworden ...
En Raymond: wáár zit dat "rode" plaatje ? Kan het bij Otje niet ontdekken.
En Raymond: wáár zit dat "rode" plaatje ? Kan het bij Otje niet ontdekken.
- Bijlagen
-
- DSC00919.jpg (133.22 KiB) 66163 keer bekeken
-
- Identificatie RDW - Otje kl..jpg (46.97 KiB) 66163 keer bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Hoi Gert,
Dat rode plaatje zat bij de linker knie van de bijrijder. Bij het schutbord tegen de motor aan.
Le-Camion heeft 's werelds grootste bibliotheek als het gaat om HY documentatie. Ik ben van plan hierin eens op zoek te gaan naar wat de spifieke Amsterdamse kenmerken zijn.
Dat rode plaatje zat bij de linker knie van de bijrijder. Bij het schutbord tegen de motor aan.
Le-Camion heeft 's werelds grootste bibliotheek als het gaat om HY documentatie. Ik ben van plan hierin eens op zoek te gaan naar wat de spifieke Amsterdamse kenmerken zijn.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Zal waarschijnlijk in enig jaar gewijzigd zijn; heb Otje destijds geheel "gestript" maar ben het nooit tegengekomen.Dat rode plaatje zat bij de linker knie van de bijrijder. Bij het schutbord tegen de motor aan.
Maar houd me aanbevolen indien je enige info uit het "Camion-archief" hebt weten op te duikelen ...
Na de workshop "Fusees" wil ik een workshop "bibliotheek" organiseren. Meer info volgt.Otje schreef:Maar houd me aanbevolen indien je enige info uit het "Camion-archief" hebt weten op te duikelen ...
Hoi Gert,
In deze gaatjes zat het rode plaatje:

De overige zitten op dezelfde plek als op jouw foto.
In deze gaatjes zat het rode plaatje:

De overige zitten op dezelfde plek als op jouw foto.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Nog gezocht ... Otje mist zelfs die gaatjes ... Ach, je kunt ook niet altijd àlles hebben hè ...In deze gaatjes zat het rode plaatje ...

Overigens zal die workshop "bibliotheek" waarschijnlijk wel "meer voeten in de aarde" hebben dan menig àndere "technische" workshop. Vooralsnog even focussen op het (hopelijk) "fusee-gebeuren".
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: NH-81-JK
Specifieke kenmerken zijn eigenlijk alleen dat rode plaatje met het chassisnummer erop volgens het stramien zoals Bert het beschreef, dus beginnend met het laatste cijfer van het bouwjaar.Ree schreef:Le-Camion heeft 's werelds grootste bibliotheek als het gaat om HY documentatie. Ik ben van plan hierin eens op zoek te gaan naar wat de specifieke Amsterdamse kenmerken zijn.
Verder 'ovale' achterlichten van Hella zoals die op de eerste AMI6 van de Belgische productie. Maar bij de AMI zaten ze horizontaal en bij de HY verticaal met het oranje deel bovenaan.
Dat 'ovale' achterlicht zit gewoon over de 2 ronde gaten in het plaatwerk die voor de franse productie voor de 2 bekende achterlichtjes werd gebruikt.
Het plaatwerk kwam overigens kant en klaar uit Frankrijk, in Amsterdam werd het in elkaar gelast.
Ik heb ooit een man gesproken die bij de HY assemblage aan het Stadionplein gewerkt heeft.
De Hella kentekenplaatverlichting en de Beneluxdeuren m.i.v. '69 zegt niks over een Amsterdamse afkomst. Immers, dat hadden alle HY's die in Nederland geleverd werden, (BNL deuren m.i.v. 69).
Wellicht werd e.e.a. bij auto's van de franse productie door de nederlandse importeur aangepast bij invoer.
Of misschien was er ook nog een Belgische productie??
Ik heb ook een Amsterdamse HY, bouwjaar 1967. Mijn chassisnummer begint dus met een 7.
Ik heb ook zo'n rood plaatje zoals op de foto van Bert Peihak ('Automobiles Citroën N.V. Nederland'). Maar bij mij zit het in de deuropening van de linkerdeur naast het scharnier ("zelfmoorddeuren").
Is Bert Peihak eigenlijk nog actief op dit forum?
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
-
- HY Forum Beginner
- Kenteken: DE-35-84
Dus als ik het goed begrijp dan is mijn Hy welke begint met 400 in Amsterdam gebouwd? Hij heeft bouwjaar 1964 en was een voormalige BB wagen...