Centreergereedschap

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Centreergereedschap

Bericht door Ree »

Dag luitjes,

Voor zover ik weet, is er geen centreer gereedschap verkrijgbaar voor de remmen van de HY. Het is interessant om te informeren of en hoe er een nieuwe batch gemaakt kan worden. Dit lijkt me een interessante eerste plek om hierover te brainstormen.

Er zijn twee opties. We kunnen een set reproduceren zoals je meestal tegenkomt bv in het magazijn van het HY team, of we kunnen proberen dit ontwerp (met nogal wat speling) te verbeteren. Het voordeel van de tweede optie is dat de markt significant groter wordt.

Daarnaast kunnen we zelf gaan hobbyen, of het aan een bedrijf als CitroTech overlaten. Allemaal keuzes... :D

Wat ik me dus afvraag:
- Ben je geïnteresseerd in centreergereedschap? Voldoet alles, of ben je met name geïnteresseerd in een verbeterde versie?
- Heb je €150 over voor een standaard setje? En €250 voor een verbeterde? Wat als het toch duurder wordt?
- Zijn er ideeën voor productie naast bv CitroTech?

Ik ben benieuwd!

Grtn,

Ree
Laatst gewijzigd door Ree op ma jan 31, 2011 5:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Centreergereedschap

Bericht door Ree »

Laat ik dan maar beginnen met mijn eigen idee voor, om te beginnen, het voorwiel.

Kan je niet een oud wiellager nemen dat niet meer gereviseerd kan worden? Als je hiervan de binnenste en buitenste ring excentrisch maar goed gecentreerd aan elkaar bevestigt met bijvoorbeeld een passende bus, dan ben je al een heel eind op weg.

Als je loodrecht door het midden een gat boort, kan daar een stang door waar het stuk overheen kan schuiven om de trommel te meten en de schoenen te stellen. Dit stuk hoeft niet meer te zijn dan twee op elkaar gelaste metalen strippen.

Een plaatje ter verduidelijking:

Afbeelding

Als je deze stang demonteerbaar maakt, kan je het ook gebruiken voor het achterwiel of, met een ander passtuk ook op het achterwiel van een oude bus.

Werkt dit? Of moeten de bussen nét iets opgeboord/afgedraaid worden om soepel te passen? Het lijkt me ook lastig om de bussen goed centrisch in elkaar te krijgen.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

..denk dat er naar aanleiding van de remmencursus afgelopen weekend zeer zeker interesse in een aantal remmensets.
Enkele van de aanwezigen waaronder Para-plu (Paul) heeft er al één in zijn bezit...overige aanwezigen weet ik niet.

Wat was er mis met het bestaande setje dat geproduceerd is in opdracht van het HY-team? Behalve de speling.
Verbeteringen zijn altijd mooi als die bij de nieuwe lichting doorgevoerd kunnen worden.

Ik heb hier in de grote stad culemborg ;) contact met een gepensioneerd metaalbewerker. Ik ga hem van de week vragen in hoeverre een remmenset te reproduceren is en wat daar eventueel de kosten van zijn. Wordt vervolgt
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Het HY team produceert volgens mij geen centreergereedschap. Dit werd volgens mij gedaan door een persoon op eigen initiatief die de afgelopen tijd veel mensen heeft voorzien, maar er nu mee gestopt is. Er is niets mis met het setje, zelfs de speling valt mee wanneer je het setje goed gebruikt, maar het kan altijd beter...
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

om met het laatste te beginnen, dat klopt. Ik heb een van de laatste sets, weet dat de nodige sets in omloop zijn. Inderdaad: door de manier van construeren zit er ruimte om bijvoorbeeld de centreerpasser iets te kantelen, met afwijkingen in de ronding tot gevolg, maar in de basis wel bruikbaar. Afijn: ik ben wel in voor beter gereedschap, maar om eerlijk te zijn niet tot elke prijs. Een slagtrekker heb ik bijvoorbeeld niet meer nodig. Dus: ja, 150 voor een betere of een deelset is het mij wel waard, als het meer wordt, waarschijnlijk niet.

gr Teun
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik heb geloof ik 150 euro betaald voor de hele set. Dat is slagtrekker, centreergereedschap, remstelsleutel en die grote pijpsleutel. Tot nu toe heb ik het eerlijkheidshalve nog niet gebruikt, maar ik moet wel aan de bak. Ik heb niet de indruk dat het centreergereedschap niet zou werken. Het hoeft nou ook weer niet op de 10 de nauwkeurig. Maar mooi is het wel.

In ieder geval zou het als voorbeeld kunnen dienen voor nieuwe sets. Ik heb in ieder geval niks nodig, maar als iemand het na wil maken is het te leen.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Boudewijn schreef:Ik heb geloof ik 150 euro betaald voor de hele set. Dat is slagtrekker, centreergereedschap, remstelsleutel en die grote pijpsleutel. Tot nu toe heb ik het eerlijkheidshalve nog niet gebruikt, maar ik moet wel aan de bak. Ik heb niet de indruk dat het centreergereedschap niet zou werken. Het hoeft nou ook weer niet op de 10 de nauwkeurig. Maar mooi is het wel.
Ik kan mij hier helemaal bij aansluiten, heb dus ook zo'n set (ook 150 euro) en nog niet (zelf) hoeven te gebruiken. Heb het wel al uitgeleend en de lener was er wel over te spreken. Ik hoef dus zeker geen nieuwe set. (zo hard groeit het geld hier niet met dit weer)

Je kunt je ook afvragen of iedereen wel zo'n set moet hebben, hoe vaak heb je het nodig? kun je misschien een kleine vergoeding geven als je het kunt lenen of....zoals wij het doen, de een heeft een stuk gereedschap, de ander de kennis en weer een ander een hand hulp....en die volgorde wisselt nog al eens dus helpen wij elkaar. (en dat werkt nog steeds prima!)
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Precies, helemaal mee eens Jacques.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Je kan het er wel mee eens zijn, maar bij ons in de stalling staan 3 HY's zonder centreergereedschap. Wij willen dus gewoon zo'n setje hebben ;)
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

3 berichten terug lezen Ree :wink: :lol: . Ik hoor het wel.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Sluit me volledig aan bij het commentaar van Jacques. Geen speld tussen te krijgen. Rij daar graag enkele kilometers voor om en wil daar met plezier vergoeding voor betalen of een wederdienst voor verrichten. Geografisch gezien is Nederland nou ook weer niet zó groot ... en daarnaast levert het altijd weer leuke en leerzame contacten op met een àndere rHYder ...

Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
BUZZhY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Kenteken: 06-bz-zz

Bericht door BUZZhY »

Is er een schets met maten beschikbaar? Kan ik een offerte laten maken bij een toeleverancier van ons bedrijf. Wij nemen bij dat bedrijf kleine hoeveelheden maatwerk af. en kan evt. laser gesneden worden.

Als de maten in me postvak komen doe ik iedergeval mijn best.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

die aanwijzers en dat stokje naar de bus toe is makkelijk en goedkoop te maken. Relatief gezien dan.

Die getrapte bus is een stuk staal van een behoorlijke diameter (kost geld) en veel bewerkingstijd.
Verder weet ik zo uit mijn hoofd niet wat er ook weer bij zat/ nodig is. Is al een tijdje terug dat ik dat in mijn handen heb gehad.

Ik zou er zelf geen €150 voor over hebben, sowieso heb ik het niet nodig.
Maar ik kan me voorstellen dat je het zelf wil hebben als je het vaak gebruikt.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Joost schreef:Die getrapte bus is een stuk staal van een behoorlijke diameter (kost geld) en veel bewerkingstijd.
Volgens mij zit er 25 euro statiegeld op een lager dat gereviseerd kan worden. Eén die niet meer gereviseerd kan worden kan toch niet zo veel kosten? Als we die sloper uit Hilversum halen hebben we al voldoende bussen om twee setjes te maken. 8)

Of ben ik de enige die denkt wat te kunnen met een oud lager?
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

dat lager moet dan ook worden bewerkt want dat zit nu in de fusee geperst en dat moet er soepel (maar zonder speling) ingeschoven kunnen worden. Zo'n klein beetje afdraaien gaat denk ik niet lukken dus dan moet hij geslepen worden.

Dacht je de binnenkant van het lager ook te gebruiken?
Plaats reactie