Koelproblemen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Koelproblemen

Bericht door LEiPiE »

Wilde net weer even een proefrit maken, maar na zes kilometer (net voor ik de snelweg op wilde gaan) zag ik dat mijn thermometer van de schaal af was (als in: boven de 100graden, dus maar rechtsomkeert gemaakt naar de carpoolplaats daar. En inderdaad flinke druk op de radiator, voorzichtig dop open gemaakt met flinke afstand en doekje er bij en inderdaad een stoompluimpje, maar kwam snel tot rust.
Toch maar naar huis gereden, had niet meteen bedacht dat de pomp dat misschien niet leuk zou vinden.
Thuisgekomen bedacht ik me wel van "laat de pomp eens smeren", dus wat smeermiddel (ik heb zo'n fijne spuitbus met smeerolie) en dat siste er lustig op los, zo heet was de pomp alweer geworden.
Ik laat nu het smeermiddel even intrekken (is extra penetrerende smeerolie) en dan kijken hoe het dan gaat.

Iemand zo een idee wat ik allemaal zou kunnen controleren, c.q. wat er allemaal kapot kan als ie dus totaal een kilometer of 13 blijkbaar stil heeft gestaan of iig warm gelopen heeft?
Heeft het nu 'm uit te bouwen, is er dan wat nuttigs te doen?
Hij is bij de motorrenovatie paar jaar geleden helemaal uit elkaar geweest, schoongemaakt pakkingen vervangen enzo en kan me niet herinneren dat er nou echt veel inzit dat kapot kan :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door LEiPiE »

Bedacht me dat ie eigenlijk niet vast kan zitten... de ventilator draait rond en het water in de radiateur kookt net zo hard mee.
Weet alleen niet waar ik het dan wel moet zoeken... smeermiddel heeft niet echt gewerkt denk ik, want temperatuur schiet nu nog omhoog.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Koelproblemen

Bericht door ed-hz »

Hee Leipie,

vervelend die koelwater problemen.
Als ik het goed begrijp is je motor te heet als je op je thermometer kijkt en je pomp blijkt ook heel heet te zijn.
Nou is het zo dat je pomp het koelwater rond moet pompen, en hij zal dan ook snel de temperatuur van het koelwater aannemen.
Hoe het komt dat je motor te heet is kan aan de volgende dingen liggen:

- thermostaat gaat niet open
- te weinig koelwater in het blok
- radiateur zit verstopt

De thermostaat kan je checken door hem in een bak met heet water te leggen. Zou bij 60 graden open moeten gaan.
Het koelwaterniveau kan je zien door je radiateur opening.
Een verstopte radiator is lastiger te checken. Ik denk alleen dat dit het niet is, dit is iets wat langzaam slechter wordt en niet zo plotseling.

Als het koelwater niveau goed is, verdenk ik de thermostaat. Die zit in je slang boven je waterpomp.
Ik neem trouwens aan dat je geen winterhoes oid voor de radiator hebt hangen.

Succes!

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door LEiPiE »

Goede punten idd, thermostaat zit ik ook aan te denken, alleen zit mijn thermometer na de thermostaat. Tot de motor op temperatuur komt staat mijn metertje onderin, tot de thermostaat open gaat, dan schiet de naald naar de 80-85 normaal gesproken. Aangezien hij nu van 50 (= de laagste stand op de meter) meteen doorschoot naar 95-100, vermoed ik dat de thermostaat het nog wel doet. Koelwater heb ik pas bijgevuld, was eigenlijk letterlijk voor de vorige testrit dat ik 'm nog even bijgevuld heb en 6km later waren er dus de problemen, misschien vind ie het water niet lekker ;)
Heb 'm aangevuld met water, er zit voor de rest nog vooral antivries in - zou dat een probleem zijn? Lijkt me toch sterk dat de antivries bij 20 graden boven nul problemen zou geven?
Ik krijg inderdaad ook het vermoeden dat de radiateur verstopt zit o.i.d., morgen maar eens leeg laten lopen en koelsysteem loshalen. Kan sowieso geen kwaad natuurlijk. En dan meteen ook even de thermostaat voor de zekerheid checken (heb toevallig een reserve, al moet die ook even gecontroleerd worden).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door Otje »

Ewald
Heb zelf al eens de werking van "mijn" thermostaat-klep gecontroleerd met de "pan-met-kokend-water-methode". Simpel, maar doeltreffend. Daarnaast heeft mijn waterpomp aan de bovenkant een klein klepje waardoorheen regelmatig enkele druppels smeerolie dienen te worden toegevoegd om de pomp te smeren. Heb óók een temperatuur-meter ... maar die werkt niet. En ... Otje is vrij dorstig, en niet alleen op het gebied van brandstof. Dus heb ik altijd een paar liter (koel-)water bij me om regelmatig de radiateur bij te vullen. (Voor de "deskundigen": neen, er is geen sprake van een kapotte koppakking; Otje braakt nog steeds geen stoomwolken uit ...). Heb het koelsysteen al eens doorgespoeld: tuinslang boven in de radiateur, aftapplug aan de zijkant van het blok eruit en motor laten draaien.
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Koelproblemen

Bericht door ed-hz »

Leipie,

als je temperatuur ineens doorschiet naar de 95 graden als de thermostaat open gaat,
dan is het water achter de thermostaat dus al 95 graden als de thermostaat open gaat.
Dit is veel te heet. De thermostaat moet namelijk al openen als het water 60 graden is.
Ook het meteen doorschieten naar 80-85 graden wat je eerder had is veel te heet.

Ik denk dus dat het idd de thermostaat is.

Pas ook op met gewoon water in je radiateur, er zit kalk in en dat zet zich af in de kleine koelkanaaltjes van je radiateur!
Koelwater is mijns inziens de beste keus.

Succes!

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Koelproblemen

Bericht door Ree »

De thermostaat is dusdanig ontworpen dat de temperatuur van het koelwater in je motor 83 graden is. Als je sensor na de thermostaat zit, is het dus niet gek dat ie ineens naar de 80 graden schiet. Als ie ineens boven de 90 schiet, opent je thermostaat te laat.
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Koelproblemen

Bericht door ed-hz »

Ree,

mee eens,
alleen zal de thermostaat al water doorlaten als dit 60 graden is in buurt van de thermostaat.
Ik zou dus een meer geleidelijk temperatuur verloop verwachten, ook al zal dit vrij rap gaan.

Even testen met een andere thermostaat geeft snel uitsluitsel.

Edwin
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door LEiPiE »

Thermostaat lijkt wel te werken, er staat 72. in geponst, en als ie eenmaal rond die temperatuur zit is hij ook open. Het is alleen wel een Duitser... Wahler made in W. Germany (en er staat nog 9/2 op).

De andere is een Calorstat waar 75C op staat en ook die lijkt goed te werken. (Calorstat 6314-75C, 6-75, 1327h).
Kan die er in stoppen, zit er tenminste weer een originele in (merk komt me bekend voor tenminste). Met dank aan Geert, komt namelijk uit een koelslang uit de grabbelbak op Citromobile :D

Zie dat jij diezelfde thermostaat had in 2006 hier.

Ga ik nu weer even verder met water overal door heen spuiten.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Koelproblemen

Bericht door Ree »

En je weet zeker dat de thermostaat goed om zit? :twisted:
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door LEiPiE »

Tenzij die spontaan kan omdraaien denk ik dat ie wel goed zat :mrgreen:
(misschien nog handig te melden of ie nou open gaat richting de waterpomp of juist niet, ik weet het zo even niet uit m'n hoofd).

Vraag me alleen af uit welke uitgang water moet komen als ik 't ergens in spuit.
Spuit ik het in de bovenopening van de waterpomp (waar dus normaal de thermostaat zit), dan loopt het vrij snel uit de aftapplug (moet nog even proberen zonder plug).
Zoek eigenlijk een manier om de waterpomp te kunnen testen, maar weet eigenlijk niet precies hoe die rondpompt.
Mijn idee: waterpomp zuigt water aan uit cilinderkop, duwt dat naar boven richting radiateur tenzij de thermostaat dat verhindert.
Zuigt vervolgens water aan via de onderste buis van de radiateur.
Dan heb je alleen nog het buisje naar het inlaatspruitstuk, dat zit ook in de aanzuigrichting dan neem ik aan.
(en natuurlijk de kachelradiateur, maar die zit net als de normale radiateur).

Ventilator draait overigens gewoon (snaar slipt ook niet), en dus de waterpomp ook neem ik aan... maar ja wat kan er dan nog meer voor zorgen dat ie oververhit :roll:
Had de radiateur voor de proefrit afgevuld en voor ik ging aftappen kon ik het waterpeil nog gewoon zien (was wel minder, maar ook niet zo gek als een deel verdampt is ;)).

Oh ja en er kwamen geen klonten uit de radiateur ofzo, loopt goed door.

Kwam wel bij de ID/DS club tegen: "Een te laat afgestelde ontsteking is (mede) de oorzaak van oververhitting van de motor.". Dat zou eventueel nog wel kunnen, afstelling is nog niet optimaal, maar kan me niet voorstellen dat dat 15-20 graden scheelt in de motortemperatuur, zo krachtig is de benzine nou ook weer niet :D

Kan pas donderdagavond weer verder klussen, ben vrijdag vrij dus heb dan ook nog even, maar wil wel naar Doesburg eigenlijk :)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door LEiPiE »

HY doet het weer!

Heb dus de koelvloeistof en de radiator er uit gehad, andere thermostaat er in gezet en weer in elkaar zet en gevuld (met water op dit moment) en net 15KM testrit gedaan... 70-75 graden max en dat inclusief snelweg (100 op de teller ;))
Alleen wel vreemd dat beide thermostaten het op zich gewoon doen in testomstandigheden.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Frank
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: di okt 12, 2010 7:24 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door Frank »

Fijn dat ie t weer doet! Vreemd van die thermostaten ja..... Kan er maar een ding op zeggen, MURPHY'S LAW :wink:
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door citrofielnl »

kun je dus toch naar de ardennen...
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Koelproblemen

Bericht door ed-hz »

Leipie,

fijn dat ie het weer doet!
Zeker met dit warme weer...

Groeten,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Plaats reactie