Mijn naam is Marcel en kom uit de Noordoostpolder heb zelf een Bmw525 en een Mercedes 190e.
Omdat ik daar ook zelf aan werk heeft iemand mij gevraagd of ik hem wil helpen zijn Hy op te knappen.
Maar daar heb ik geen kaas van gegeten omdat de Hy ook nogal wat speciaal gereedschap nodig heeft heb ik mij maar aangemeld om van de mensen hier wat tips en tricks te kunnen krijgen.
Welkom op het forum. Top dat je een HY een nieuwe toekomst gaat geven. Vergeleken bij modernere auto's is een HY niet zo ingewikkeld, maar het plaatwerk kan na al die tijd flink tegenvallen. Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Houd ons op de hoogte en vraag maar raak!
Ferry was nèt even sneller; vond idem dito van die buitenspiegel. Inderdaad een héél fraaie bus !
In "Hy hier ben ik" vermeld je dat jouw TUB al 7 jaar stilstaat.
Denk dat, alvorens de motor weer aan het werk te zetten, het zinvol is om (naast een nieuwe accu) óók even alle olie (V-bak + moter) en eventueel "oude" benzine te vervangen. Luchtfilter schoonblazen en een paar nieuwe bougies indraaien kost ook geen geld. Dan voorkom je in ieder geval dat dáárdoor eventuele schade in het blok kan ontstaan.
Zijn de remmen nog "los" ?
Van origine (zowel de "oude" (ronde) als de "nieuwe" (semi-rechthoekige) spiegels) zit er aan de boven/voor-zijde van het voorportier-profiel een haakse ronde stang gemonteerd (d.m.v. een "klembevestiging") met op het uiteinde de spiegels.
Deze constructie is niet bepaald "trillingsvrij", daarnaast gebeurt het regelmatig dat (door bv. sterke tegenwind) deze stang langzaam richting carrosserie gedrukt wordt. Om deze reden heeft menig HY-rijder - naast die stang - er nog een hulpstang onder schuine hoek "bij"-gemonteerd.
Van de spiegels zoals die bij jou zijn gemonteerd zitten de bevestigingsstangen ongeveer ter hoogte van het midden van het portier. En dàt is wat ons opvalt ...